• Orolig1970

    Sömnproblem

    Hej. Jag har en son som är 9 år som har svårt att sova i sin säng. Han har en lillebror som är 6 år som ofta hamnar i hans säng. Våra barn sover på övervåningen och vår äldsta har alldeles nyss fått sitt rum nygjort. Vårt problem är att han ofta kommer till oss tidigt på natten och han börjar bli så stor att vi inte får plats i sängen. När vi frågar honom varför han inte kan sova i sin säng så vet han inte. Just nu är vi så slut jag och min man att vi inte orkar vara så där pedagogiska som vi kanske borde vara utan vi låter förmodligen lite mer irriterade än vi borde vara..... Just nu sitter jag uppe på min sons rum för att min man, som börjar tidigt i morgon ska få sova. Jag älskar vårt barn av hela mitt hjärta, men jag har ingen aning om vad vi ska göra för att han ska känna sig trygg. Det har gått så långt att jag tror att han inte vågar berätta för oss varför för han är rädd att vi ska bli arga..... Vi har försökt att förklara för honom att vi låter sura på natten för att vi är trötta.... inte heller så pedagogiskt..... Men det hjälper inte..... I natt kom han till oss kl 12 och låg och vände och vred på sig, suckade och bökade, vilket slutade med att min man blev jätte irriterad och gick upp med vår son och hade svårt att dölja sin irritation..... vi vill ju inte att han ska känna sig ivägen, eller oönskad.... Men vi har inte sovit ordentligt på flera månader så det är just nu svårt att tänka klart..... Snälla hjälp oss att hjälpa vår son så att han kan känna sig trygg i sitt nya rum så att han får sova.... vi också...... I morgon kommer nätsa problem, jag har lovat att vi ska ut och cykla i morgon fm, men jag vet inte om jag kommer att orka då jag inte fått sova ordentligt i natt (har en nackskada vilket gör att jag är beroende av sömn och vila för att orka). Vad gör jag när min brist på sömn påverkar det som ska hända nästa dag om sömnbristen beror på att vår son inte kan sova..... jag kan ju inte skylla på honom för då kommer han ju få skuldkänslor men jag orkar ju inte med när jag inte får sova. Ska jag sluta lova honom saker utfall jag inte får sova........eller..... Förlåt min något osammanhängande fråga..... Men jag behöver verkligen hjälp!!!!!!

  • Svar på tråden Sömnproblem
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Ja, ni har verkligen kommit till en gräns när ni måste sätta ner foten.
    Ni har varit så angelägna om att göra allt för er äldste son och skapa trygghet för honom att det i stället går ut över er själva och därmed slår tillbaka på barnen.
    En 9-åring behöver aldrig sova i föräldrarnas säng för att få trygghet. Trygghet får man på helt andra sätt, nämligen tydliga gränser.
    Er son behöver i dagsläget hjälp med att ligga kvar i sin säng på nätterna. Det är varken farligt eller otrygghetsskapande att göra det och det måste ni visa honom.
    Det första ni ska göra är att freda era sängar för honom. Ni behöver sova och som vuxna behöver ni också er fristad från barn. Det ska ni visa honom genom att prata med honom om att ni nu bestämt att ni ska hjälpa honom att ligga själv och ni vet att han kan det och att det är bra för honom.
    När han sedan ändå vaknar och kommer över, vilket ju har blivit mycket invant för honom, ska ni bestämma vem av er som går tillbaka med honom till hans säng, säger godnatt och går tillbaka.
    Detta kommer att vara lite bökigt de första nätterna, men är ni konsekventa så kommer han mycket snart att sova själv i egen säng och dessutom känna en betydligt större trygghet.
    Lycka till!
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Sömnproblem