• Empo

    Vändningsförsök eller inte?

    Imorgon har vi tid för vändningsförsök då lillan har legat med rumpan ner sedan v.28 och vägrat att vända sig.
    Har hela tiden varit fast besluten om att jag vill göra en vändning och se om det går, annars kommer jag föda i säte. Men, sedan i helgen har jag börjat fundera. Känner lite som så, att hon borde ju ha lagt sig så av en anledning?
    Enligt läkaren beror det på tre saker; Formen på livmodern (vilket det inte är eftersom min första låg med huvudet neråt), moderkakans placering eller navelsträng runt hals. Så det känns bara fel att fara och "slita" i henne när hon själv inte har velat vända sig. Sen att stressa upp henne om det inte ens går känns också fel.
    Oddsen att det lyckas är ju trots allt bara 50%...
    Eftersom alla läkare/bm säger att jag är som gjord för att föda, oavsett om det är med huvudet eller rumpan först, så kanske det är lika bra att bara satsa på en sätesförlossning på en gång? (Förutsatt att dom mätt mig).

    Hur gjorde ni? Gjorde ni ett vändningsförsök? Gick det bra?
    Alla erfarenheter efterlyses!         

  • Svar på tråden Vändningsförsök eller inte?
  • Empo
    Rebecca1 skrev 2012-08-14 09:01:07 följande:

    Ok, va underbart att du har din tjej snart :) nej jag föder inte i säte, är förstföderska och har blivit avrådd av läkaren att göra det. Jag hade föredragit en vaginal förlossning i annat fall men inte i säte det känns alldeles för läskigt. Ska på vändningen på fredag, är nervös men himla nyfiken på om det kommer lyckas. Hur mådde du efter vändningen? Jag ska på bröllop dagen efter och hoppas verkligen inte jag blir påverkad av vändningen på något sätt.

    Förstår om du inte vill föda ditt första barn i säte.
    Jag var helt opåverkad när vi åkte där ifrån, så jag tror du kan gå på bröllopet i godan ro

    Men uppdatera gärna hur det gick! Lycka till :)   
  • Haak

    Hej!

    Jag fick föda mitt första barn i säte. Skillnaden jämfört för dig var att ingen visste att han inte var vänd med huvudet nedåt förrän när förlossningen satte igång. 
    Sonen föddes dubbelvikt med rumpan först. 6 timmar tog förlossningen från start till det var klart. Tre år senare föddes min dotter "normalt" på 40 minuter från inga värkar alls till det var klart.

    Skillnaden med säte var att det var otroligt trögt att föda eftersom det var tvärtom smalt först med rumpan som skulle ut och sedan större och större. Jag fick ingen smärtlindring då det krävs kraftiga värkar för att driva ut bebisen felvänd, det gjorde ondare än en "vanlig" förlossning. Efter förlossningen hade sonen mycket ont en tid då rumpan och snoppen fick hela "trycket", han var som et blåmärke i dessa trakter. Huvudets plattor kan ju tryckas ihop på bebisen under utpassagen annars.

    Det gick ändå bra, och visst är det möjligt att föda i säte naturligt, min son vägde 3600. Normalstor. Hade jag fått välja i förväg hade jag nog tjatat om kejsarsnitt då det var en ganska jobbig upplevelse. I efterhand var jag nog ändå mest glad att han kom ut frisk och fin, och varje förlossning är ju unik så det kan vara en helt annan upplevelse för dig så klart!

    Lycka till!  
        

  • SatuSv

    Imorgon är det dags! Har tid 8.30 i Danderyds sjukhus. Ringde min bm som kommit tillbaka från semestern och hon sa några lugnande ord,så jag är ok med att göra det. Men om det inte lyckas så väljer jag kejsarsnitt.

  • Rebecca1
    SatuSv skrev 2012-08-16 15:57:56 följande:
    Imorgon är det dags! Har tid 8.30 i Danderyds sjukhus. Ringde min bm som kommit tillbaka från semestern och hon sa några lugnande ord,så jag är ok med att göra det. Men om det inte lyckas så väljer jag kejsarsnitt.

    Berätta hur det går efteråt, jag har vändning i morgon också, vet dock ej vilken tid på dagen, ska ringa SÖS 7.30 då får jag en tid. Hoppas din vill vända sig, lycka till!
  • SatuSv

    Hej! Kon dit och fick göra ctg,lömna blodprov+urin prov sen ul som visade att bebisen är fixerad o ligger långt ner i bäckenet. Så min bm o vikarien måste ha känt axlarna bara. Så jag slapp!:)

  • Rebecca1
    SatuSv skrev 2012-08-17 11:20:41 följande:
    Hej! Kon dit och fick göra ctg,lömna blodprov+urin prov sen ul som visade att bebisen är fixerad o ligger långt ner i bäckenet. Så min bm o vikarien måste ha känt axlarna bara. Så jag slapp!:)

    Ni hängde jag inte med, hade den vänt sig själv eller låg den fixerad med rumpan så att det inte var någon ide att försöka? Själv har jag fortfarande inte fått Lomma in, det är tydligen fullt på SÖS förlossning så de ska ringa när jag kan komma in. Jobbig väntan...
  • SatuSv

    Nej med huvudet ner:) Vet inte när det hände. Men skönt att slippa!

    Oj ja inte kul att vänta på tiden:/ Danderyd verkar ha plats och dom välkomnade mig tillbaka och att vi ses nog snart:)

  • Rebecca1

    Ok, skönt! Min bebbe ville inte, kom precis hem och hon gick inte att rubba sådet blir planerat snitt för mig ca en vecka innan bf, ska få tid hemskickad. Är glad att jag gav det ett försök iaf.

  • SatuSv

    Ok men skönt att ha testat i alla fall. Och ändå skönt att veta exakt när man får bebisen än att vänta och undra:) Jag väntar bara nu på tid till tillväxtultraljud för att se hur stor han är,min rygg skulle aldrig orka med en till stor pojke.

  • epiphany7
    SatuSv skrev 2012-08-17 17:55:13 följande:

    Ok men skönt att ha testat i alla fall. Och ändå skönt att veta exakt när man får bebisen än att vänta och undra:) Jag väntar bara nu på tid till tillväxtultraljud för att se hur stor han är,min rygg skulle aldrig orka med en till stor pojke.


    Vilken vecka vände sig bebisen i av sig självt?
Svar på tråden Vändningsförsök eller inte?