• CAL

    Vad betyder namnet?

    Kan du betydelsen för de vanligaste namnen bland nyfödda? Med risk för eventuella fel

    Quiz
    Du måste logga in för att besvara ett quiz.
  • Svar på tråden Vad betyder namnet?
  • CAL
    Pellerbom skrev 2012-08-01 11:21:04 följande:
    5 rätt. Svårt!
    Vilka hade du rätt på? Gissade du på alla?
  • Vulpecula

    Åtta rätt. Hade fel på Elias och Meja (jag vill helst svara "som modernt namn nog mest inspirerat av sångerskan" ...). Majas/Marias ursprung är ju för övrigt väldigt omtvistat, det är egentligen omöjligt att säga att det verkligen betyder just det.

  • Paisley

    5 rätt. Hade rätt på Maja, Elsa, Vera, Vincent och Isak. Det var svårt. Velade på namnet Elias.


    Detaljerna är helheten
  • Khaleesi

    4/10. Svårt, men roligt! Kände mig bara säker på Vera och Vincent, och gissade helvilt på resten.


    Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • jag är den jag är

    Ditt bästa resultat är 9 rätt av 10 möjliga, du har försökt 1 gånger.


    Quizet har tagits av 41 person(er) och det genomsnittliga resultatet för alla deltagare är 4 rätt.

    Hade tyvärr fel på Meja.

    Jag är verkligen jätteintresserad av namnbetydelser. När min äldsta dotter fyllde 10 år så hade vi en slags bordsplacering. Vi satte lappar vid varje tallrik, men i stället för att skriva barnens namn så skrev vi namnens betydelse. Sedan fick alla gissa vad det egna namnet betydde och vilken plats man skulle sitta på.
    Det uppskattades av alla.

    Vill berätta att Elvira också kan ha den mer "magiska" betydelsen "Älvornas rådgivare".    
     

  • Jellybeanbaby

    Dumt quiz. Man kan inte ha synonymer som alternativ! Vera kan betyda både verklig, äkta och sann även om jag vet exakt vad det betyder på italienska.

  • CAL
    Jellybeanbaby skrev 2012-08-21 16:37:35 följande:
    Dumt quiz. Man kan inte ha synonymer som alternativ! Vera kan betyda både verklig, äkta och sann även om jag vet exakt vad det betyder på italienska.
    Det kan man visst det! 
    För det är inte synonymen som är namnets betydelse! 
Svar på tråden Vad betyder namnet?