• Vampire

    Skolpeng vid uppehållstillstånd för (gymnasie) studier i Sverige???

    Jag undrar om det är någon som vet hur det fungerar om en person får uppehållstillstånd för (gymnasie) studier i Sverige?

    Vet ni om det är lätt eller svårt att få uppehållstillstånd för studier på gymnasienivå i Sverige?

    Får personen då automatiskt en "skolpeng", så personen kan läsa på den utbildningen på gymnasiet som den har kommit in på? 

    Eller är det enda alternativet en privat skola?

    Tacksam för svar! 

  • Svar på tråden Skolpeng vid uppehållstillstånd för (gymnasie) studier i Sverige???
  • Vampire
    Anna Paulita skrev 2012-08-21 16:41:12 följande:

    Hon ansöker om nytt uppehållstillstånd varje år och för varje år behöver hon 7300*10 månader. Hon behöver alltså inte 7300*30 månader i ett bräde.

    Det finns förmodligen inte någon generell regel kring det utan det är något som prövas i varje enskilt fall.
    Pratade med migrationsverket idag och enligt henne jag pratade med, så måste hon ha 7300 kr/mån x 30 mån. Men om hon har fritt boende o mat så sänks det till 4300 kr/mån x 30 mån. o att hon måste ha för alla 30 mån redan när hon ansöker...???
  • Bittersweet2012

    De kan inte kräva att man har pengar till alla 3 åren direkt på sitt konto!
    Man ansöker om nytt visum varje år och då visar man att man har pengar till ett år! Antingen får man ha det beloppet på sitt konto eller så får man ha utskrifter från sin bank om att det beloppet (4300 sätts in på ens konto varje månad.
    En gång försökte de (Migrationsverket) att säga att det inte funkade att ha pengar på ett utländskt konto o ville att jag skulle överföra pengarna till ett svenskt konto...då sa jag "visst! Men då får Migrationsverket stå för mina valutakursförluster samt alla bankavgifter som en som överföring kanmedföra." Han som tyckte att pengarna skulle överföras blev tyst o sa då att det va ok att ha det på ett utländskt konto .
    Mitt råd är att läsa så mycket som möjligt på nätet o ringa till Migrationsverket ett par ggr o försöka prata m olika personer där, för ibland vet de inte själva vilka regler o krav som finns.

  • Anna Paulita

    Jag tycker också det låter märkligt och ologiskt då personen söker uppehållstillstånd varje år.

    Ring igen, misstänker att det är som på vilken myndighet som helst, många som i te har koll. FK som exempel, dit kan mdn ku ringa 5 gånget med samma fråga och få 5 olika svar.

  • Vampire

    Pratade med en annan kvinna på Migrationsverket, och enligt henne så behöver hon ev bara ha fickpengar dvs 1500 kr i månaden, eftersom hon är under 18 år. Men att det är bra att visa att hon har 4300 kr i månaden i 10 mån i 3 år. Vet inte alls hur man ska göra nu, förvirrande...

  • Bittersweet2012

    Jag förstår inte hur de tänker när de säger att man ska visa att det finns pengar för 3 år... Man söker visum för ETT år o då ska man ha pengar till det året inte till 2 år till!
    Jag läste i Sverige i 5 år o behövde visa att jag hade pengar för varje år jag sökte visum inte till alla 5 åren.
    Kan hon ha tillgång till nån av föräldrarnas konto? Man kan ju ha ett sånt "dotterkort" och då kan man ha utskrift från det konto o intyg från förälders jobb där det står hur mycket lön förs över till det konto varje månad.

  • Vampire
    Bittersweet2012 skrev 2012-08-29 21:12:07 följande:
    Jag förstår inte hur de tänker när de säger att man ska visa att det finns pengar för 3 år... Man söker visum för ETT år o då ska man ha pengar till det året inte till 2 år till!
    Jag läste i Sverige i 5 år o behövde visa att jag hade pengar för varje år jag sökte visum inte till alla 5 åren.
    Kan hon ha tillgång till nån av föräldrarnas konto? Man kan ju ha ett sånt "dotterkort" och då kan man ha utskrift från det konto o intyg från förälders jobb där det står hur mycket lön förs över till det konto varje månad.
    Vad konstigt, men jag är rädd att om vi söker uppehållstillstånd (som hon behöver ha, det räcker inte med bara visum) för ett år i taget, så kanske hon inte får rätt att folkbokföra sig i Sverige?? För ett år i skolan = läsår = 9 mån och inte 12 mån som krävs för att man ska kunna folkbokföra sig i Sverige...
  • Bittersweet2012

    Man kan inte söka uppehållstillstånd för studier för mer än ett år. Om ni nu har alla papper där det står att hon är antagen till en gymnasieskola för att läsa under kommande 3 åren kommer man få ett uppehållstillstånd för ett år o inte 9 månader.

  • Vampire
    Bittersweet2012 skrev 2012-08-31 13:11:18 följande:
    Man kan inte söka uppehållstillstånd för studier för mer än ett år. Om ni nu har alla papper där det står att hon är antagen till en gymnasieskola för att läsa under kommande 3 åren kommer man få ett uppehållstillstånd för ett år o inte 9 månader.
    Ja, alltså det är så förvirrande allt detta... ))

    När jag pratade med dem, så sa de att jag skulle skriva i för alla tre åren, att hon behövde ha 1500 kr troligen i månaden, x 30 mån då.Ooch en annan sa att jag skulle fylla i för ett år men att hon måste ha pengar för alla tre åren, då 4300 kr x 30 mån... 

    Får jag fråga vart du kommer ifrån? 
  • Bittersweet2012

    Kommer från Ukraina. Kan säga att det va lika förvirrande för 10 år sen m alla formuler o dokument. .
    Saken blev inte bättre när jag träffade min man (han är svensk) o vi skulle byta till "sambovisum"... Han fick ringa o prata m dem flera gånger då de vägrade att prata m mig så fort de hörde att det va mitt visum det handlade om o inte visum till min pojkvän. För att förklara varför det blev så, får jag berätta att jag pratar svenska utan brytning o det förvirrade dem väldigt mycket. De va trevliga fram till den punkten då de fattade att det va JAG som va utlänning o inte min sambo...

  • Vampire
    Bittersweet2012 skrev 2012-09-01 19:18:58 följande:
    Kommer från Ukraina. Kan säga att det va lika förvirrande för 10 år sen m alla formuler o dokument. .
    Saken blev inte bättre när jag träffade min man (han är svensk) o vi skulle byta till "sambovisum"... Han fick ringa o prata m dem flera gånger då de vägrade att prata m mig så fort de hörde att det va mitt visum det handlade om o inte visum till min pojkvän. För att förklara varför det blev så, får jag berätta att jag pratar svenska utan brytning o det förvirrade dem väldigt mycket. De va trevliga fram till den punkten då de fattade att det va JAG som va utlänning o inte min sambo...
    Men kom du och läste på ett svenskt gymnasium?
Svar på tråden Skolpeng vid uppehållstillstånd för (gymnasie) studier i Sverige???