• Mandel

    LCHF, Vegan, blandkostare och så alkohol

    När man pratar olika kosthållningar så kommer det oftast fram hur stor miljöpåverkan kosten har. En sak som jag funderar över när man pratar kost och miljö är den totalt värdelösa alkoholens påverkan på miljön.
    Varför diskuteras aldrig det?

    All spannmål som går till att brännas vodka av, bryggas öl osv. All mark som det odlas vinrankor på kan man inte odla något annat där som människor kan äta?
    Nu är jag inte så insatt, men bränner man inte rom av sockerrör eller hur ligger det till?
    Hur stor miljöpåverkan har inte allt detta?
    Odlingen, förädlingen, transporter, emballage osv.

    Är det verkligen bättre att dricka 2 öl grillkvällen mot att ta en bit kött extra?
    Vilket har störst miljöpåverkan?
    Soyakorven mot en snaps absolut vodka? osv.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Svar på tråden LCHF, Vegan, blandkostare och så alkohol
  • Justus

    Har verkligen ingen aning om hur det förhåller sig med det, men din frågeställning tycker jag är relevant!

    Jag tror nog ofta att det är så att man silar mygg och sväljer elefanter och att man kan hitta många paralleller till detta. Ta bilsport, t.ex. När vi ska minska på bränslekonsumtionen och därmed på utsläppen så tillåter man samtidigt att en massa bränsle förbrukas på rent nöje. Samtidigt kan man nog också säga att det lagstiftas om hur mycket en enskild bil får släppa ut, men det är samtidigt fritt fram för en enskild person att sitta och köra hur mycket bil som helst och därmed släppa ut mycket avgaser.

    Intressant fråga!

  • Mandel

    Jag är även inne på att man måste se till enskilda individer och och inte döma hela grupper när det kommer till miljöpåverkan. Alla gör och är olika.

    Jag själv har inga arbetsresor - jobbar hemma, köper mycket ekologiskt/krav, odlar en del själv, köper närproducerat, mycket viltkött, källsorterar, dricker kranvatten - ingen alkohol, dricker inte kaffe eller te eller läsk eller saft, samordnar mina ärenden när jag väl tar bilen till stan, inga utlandsresor, ingen köp och slänghysteri gällande inredning m.m.(avskyr att shoppa...), tar cykeln om det går, inte en massa onödiga teknikprylar, miljövänligt elavtal och jordvärme, plockar bär och svamp i skogen, egen kompost och även insamling till biogas, ärvda kläder, lappar och lagar kläder osv.

    Jag själv tycker att jag gör en hel del för att minska min och familjens miljöpåverkan, men om jag sedan nämner mitt kostval så går folk i taket...
    Skulle jag byta kost kanske min miljöpåverkan minska mer, men jag tror ändå att min påverkan är bra mycket mindre än gemene mans redan i dagsläget och jag känner inte at jag behöver vara någon föregångare i även detta.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Justus

    Jo, man gör ju så gott man kan. Du säger att du inte har några arbetsresor, men alla kan inte arbeta där man bor, och alla vill nog ha en levande landsbygd men det kräver resor och transporter.

    Jag har också funderat över det här med buteljerat kolsyrat vatten. Man säger ju att man ska köpa en kolsyremaskin så kan man göra sitt eget vatten/läsk. Men vad kostar det (i miljöbelastning) att tillverka maskinerna som ska stå i varje hem, tillverka kolsyrepatronerna, ordna med retursystem och att återfylla dessa, tillverka, paketera och distribuera smakessenser osv.? När man hävdar att kolsyrat vatten/läsk utgör en större miljöbelastning (eftersom man transporterar vatten i lastbilar), har man verkligen räknat in all miljöbelastning som systemet med kolsyremaskiner i hemmen utgör? Jag tror ju att själva tillverkningsprocessen är oändligt långt mer resurssnål i en fabrik än i hemmet. Sen en viktig sak: Jag dricker kolsyrat mineralvatten. Det finns ingen smakessens med mineraler till kolsyremaskiner...

    Det är aldrig så svart-vitt att debattera miljöpåverkan!

Svar på tråden LCHF, Vegan, blandkostare och så alkohol