• c89

    Ni som fått första barnet tidigt utan anledning, fick era mammor också det?

    Kom att fundera lite på det här med ärftlighet när det gäller att föda innan BF och att föda prematur.
    Jag är gravid nu och är väl egentligen övertygad om att jag kommer att gå över tiden för att min mamma gjort det med alla barn och min mormor likaså (förutom med tvillingar som kom tre dagar innan BF).

    Ni som fött första barnet naturligt innan BF, fick era mammor också första barnet tidigare?
    Ni som fött prematur med första barnet utan anledning (alltså inte havandeskapsförgiftning eller liknande), gjorde era mammor eller någon tidigare i er släkt också det?

  • Svar på tråden Ni som fått första barnet tidigt utan anledning, fick era mammor också det?
  • Evven

    I min släkt är prematur eller för tidigt född inte något som hänt varken mormor, farmor, mamma osv. Men min kom 5 veckor för tidigt där läkaren inte vet orsak. Dock tror jag att det var stress som startade det hela.

  • c89
    Evven skrev 2012-08-27 09:35:14 följande:
    I min släkt är prematur eller för tidigt född inte något som hänt varken mormor, farmor, mamma osv. Men min kom 5 veckor för tidigt där läkaren inte vet orsak. Dock tror jag att det var stress som startade det hela.
    Okej, hur tänker du själv att du var stressad? Jobbade du fortfarande eller vad det psykisk stress på annat sätt?
  • Evven
    c89 skrev 2012-08-27 11:05:38 följande:
    Okej, hur tänker du själv att du var stressad? Jobbade du fortfarande eller vad det psykisk stress på annat sätt?
    Vi bevittnade en grov misshandel hos våran granne helgen innan lillan kom och efter det var jag otroligt stressad, orolig, rädd och nervös. Har alltid varit lite oroligt där och ju närmare helgen vi kom desto mer orolig blev jag. Helgen gick och på söndag kväll slappnade jag av lite, på måndag kväll kom dottern.
    Det känns som att när jag väl lugnade mig lite så startade allt, så därför jag tror det beror på den psykiska stressen under den veckan. 
  • Opsis

    Jag är född i vecka 34 och min dotter ville ut redan i vecka 33+4. Förlossningen stoppades men i vecka 34+0 togs droppet bort och ut kom en frisk men liten flicka. Jag tror det kan vara ärfligt. Både jag och mamma födde utan orsak och vi båda hade problem fria gravititeter tills vattnet gick!

  • Bjooork

    Min mamma fick mig i v 38. Resterande 5 barn gick hon till v 42+ jag är nr två i barnaskaran! Men när jag väntade sonen satte det igång i v 20+1.. Efter mkt om och men och sängläge på sjukhus nästan 13 v föddes han i v 34+4:) så ingen ärftlighet här inte:( är faktiskt väldigt avundsjuk på mamma!!

  • Sixxty

    Jag är född fyra veckor tidigt efter att mamma läckt fostervatten i ett par veckor och födde själv min dotter tre veckor tidigt efter att ha läckt i några veckor. Ingen av oss blev trodda när vi pratade med våra barnmorskor förrän vattnet gick "på riktigt". Förmodligen bara ett sammanträffande men onekligen intressant.
    Mitt andra barn är född 2,5 veckor tidigt och hennes exakt på BF.

  • seandra82

    det kan vara så att det är ärfligt med att ex föda förtidigt ,jag fick havandeskapsförgiftning o blev igångsatt efter 2a försöket , läkarna å bm på sjukhuset sa att de var stor chans att det var ärfligt men ingen i min fam/släkt hade haft havandeskapsförgiftning . kan de hoppa över en generation ?

  • Kinya
    Evven skrev 2012-08-27 20:49:12 följande:
    Vi bevittnade en grov misshandel hos våran granne helgen innan lillan kom och efter det var jag otroligt stressad, orolig, rädd och nervös. Har alltid varit lite oroligt där och ju närmare helgen vi kom desto mer orolig blev jag. Helgen gick och på söndag kväll slappnade jag av lite, på måndag kväll kom dottern.
    Det känns som att när jag väl lugnade mig lite så startade allt, så därför jag tror det beror på den psykiska stressen under den veckan. 

    Jag tror att stress triggade förlossningen för mig också. Hela graviditeten hade varit orolig p.g.a. att jag fick ett MA tidigare det året. Sen var ju väldigt stressad över jobbet i mitten av graviditeten och fick sd som gjorde ont men efter en sjukskrivning så försvann det. Den dagen det satte igång var jag så otroligt uppe i varv och kunde inte slappna och var irriterad och allmänt stressad över att det snart var jul och jag var trött och grinig och ville inte alls vara social osv. Mitt i alla stressen så gick vattnet och 8,5 timme senare var hon född. Nu föddes min dotter inte så väldigt tidigt (v.35+2) men tillräckligt för att vi skulle tvingas vara på neo i lite över en vecka med cpap och sondmatning. På förlossningen sa de att om jag får fler barn så får jag räkna med att också de kommer födas tidigare. Men jag fick aldrig reda på någon anledning till att hon föddes tidigare. De tog prover men inga prover visade något som indikerade att det fanns någon specifik anledning.
  • YokohamaNr2

    Jag födde båda mina innan BF, första bara 3 dagar och andra 2 veckor. Min mamma gick över nästan 3 veckor med mig och två med min bror. Inget samband där alltså. Däremot låg jag i säte och det gjorde min andra också. Tror det var slumpen dock

  • YokohamaNr2
    Parasit skrev 2012-08-25 08:21:17 följande:
    Det kan absolut uppkomma ändå, en "vanlig" anledning är ju till exempel att man haft cellförändringar och fått genomgå en konisering varpå tappen blir kortare och ibland försvagad. 
    Japp det har jag och jag antar att det var därför min yngste kom lite tidigt men ingen som sade något om det
  • maba

    Min dotter föddes lite tidigt, 37+4. Jag och mina två syskon är födda exakt på BF, min sambo kom dock 38+0. Kanske brås skruttan på honom.

  • nyponbuskar

    Min tjej kom nästan en månad för tidigt, vilket också min sambo gjorde. Vet dock inte om det kan va ärftligt på så vis.

  • FabulousMom

    Det är väl mammans kropp som sätter igång förlossningen och inte bebisen? Har aldrig hört att prematurfödsel kan bero på pappan, min BM var bara intresserad i min familjehistorik vad gäller prematurfödslar iaf.


    - Pojke 2008 - Bebis 2013 -
  • Mother of 4

    Jag är född cirka 3 veckor tidigt, förmodligen felräknat ( vägde som född i v 35-36. Vattenavgång

    Mitt första barn är född 36+2 vattenavgång.

  • Yomän

    Min mor har fyra av fem prematura barn. Vet inte exakt hur tidiga men alla har legat 2000-2400 i vikt.

    Min son föddes 33+2, smygande vattenavång.

    Mina 2 systrar har 2 barn var, alla födda i "normal tid". Dock är det bara jag som är lik mamma i kroppen, syrrorna är mer lika sin far.

  • om drömmen slår in

    hej!
    Imorgon är det tre veckor sedan vår dotter föddes. Hon föddes i grav vecka 33. Varför hon kom för tidigt är oklart, men jag har haft mycket sammandragningar under hela graviditeten och veckan innan hon föddes började jag få värkar (vilket jag inte förstod var just värkar....)

    Det var exakt samma sak för min mamma då hon väntade mig och jag föddes i exakt samma vecka som vår lilla tjej. Även min lillebror kom för tidigt han också, fast 6 veckor för tidigt i stället för sju.

    Så jag är övertygad om att sådant kan vara ärftligt. Även om ingen barnmorska jag pratat med vill säga att det är det...

  • idacarolin

    Min mormor födde min mamma i v.32, 
    Jag är inte född förtidigt, men fick själv en dotter i v 38+6. Räknas ju inte som förtidigt, men har aldrig tänkt på sambandet förän när jag läste här.

Svar på tråden Ni som fått första barnet tidigt utan anledning, fick era mammor också det?