• gullunge80

    Babylonia Tricot-Slen bärsjal-positivt/negativt?

    Skulle behöva lite omdömmen gällande en bärsjal. Har funderingar på att köpa en Babylonia Tricot-Slen bärsjal - finns det någon där ute som har använt den? Positivt-negativt? Övriga tankar? Svår att knyta? Bekvämt för bebis?

    Tack!

  • Svar på tråden Babylonia Tricot-Slen bärsjal-positivt/negativt?
  • Flickan och kråkan

    Trikåsjalar knyter man ju på samma sätt så ur det perspektivet spelar det ingen större roll vilken du väljer. Jag gillar dock de lite svalare sjalarna och tricot slen är rätt tjock. Men det är ju en smaksak givetvis.

  • CuteLittleDevil

    Jag har en sån sjal. Den är underbar när man får till knytningen, både för bebisen och min rygg. Den är lite tjock så man blir varm av den. Jag är rätt kort 163 cm och tycker att sjalar man knyter själv är något för långa människor då jag har halva sjalen på golvet när jag ska knyta.

  • Echo

    Den är lätt att använda, men personligen tycker jag att den är FÖR elastisk och för varm.

  • En blå giraff

    Jättebra sjal och helt oumbärlig om man har en liten som vill ha närhet hela tiden. Vi hade aldrig klarat kolikperioden med barn nr 1 utan sjal. Den är inte alls svår att knyta när man tränat upp sig lite. Man får ge det lite tid att lära sig så är det lätt som en plätt.

  • gullunge80

    Ni som har nämnt svalare sjalar: kan ni rekommendera någon/några? Är ny på området bärsjalar =)

  • Flickan och kråkan
    gullunge80 skrev 2012-09-09 17:57:06 följande:
    Ni som har nämnt svalare sjalar: kan ni rekommendera någon/några? Är ny på området bärsjalar =)
    Min absoluta favorit är sino från looma. Den nytillverkas tyvärr inte längre, men går att få tag i på begagnatmarknaden. MaM:s eco är en annan favorit. Aldorian är också tunn liksom Kari-me, och PikkuRuu med modal. Hug-a-bub tycker många också är en rätt sval sjal.
  • Echo

    Jag har två sjalar, en i mikrofleece (som givetvis är varm, men inte så mycket varmare än tricot-slen) som är perfekt att ha ute på vinterhalvåret, behövs bara mössa på bebisen. 
    Den andra är en Wrapsody Bali Stretch, sval är den kanske inte men avsevärt svalare än tricot slen. Och framförallt är den inte lika töjbar. Mycket skönare att bära i utan att vara svårare att knyta. Och funkar att bära på ryggen med vilket trikåsjalar annars inte är bra till.

    Men jag är ingen expert, jag har inte testat så många olika. 


    My entire existence was constructed by a sociopath in a sweater vest, what do you suggest i do?
  • Sweno

    Vi älskade den, både dottern och jag. Hon bodde där inne i 4 månader. Min man hatade den, började svettas bara han tänkte på det. Vi gjorde en till honom av en supertunn gardin. Jag gillade att den var tjock och varm

  • moggleif

    Fördelen med Tricot slen är väl att den säljs i babybutikerna. Vill du ha en jämbördig likadan till halva priset och ny. Köp moby wrap på internet. I övrigt så tipsar Flickan och Kråkan om massa olika. via www.sjalbarn.se finner du många seriösa återförsäljare av sjalar. Babybutikerna kan inte ses som seriösa i denna fråga.

  • Melfi

    Jag hr en tricot slen o tycker den har varit bra! Svår att knyta på utomhus eftersom att den är så lång (hamnar på backen). Men skön o mysig! Men nu är tjejen så stor så jag säljer gärna min om nån vill köpa den? Jag har den ljusgrå färgen. Mejla om intresse finns.

  • LurvensFrö
    Melfi skrev 2012-09-12 09:50:32 följande:
    Jag hr en tricot slen o tycker den har varit bra! Svår att knyta på utomhus eftersom att den är så lång (hamnar på backen). Men skön o mysig! Men nu är tjejen så stor så jag säljer gärna min om nån vill köpa den? Jag har den ljusgrå färgen. Mejla om intresse finns.

    Jag köper den gärna! ;) Vad vill du ha för den? :)
    Blogg - www.sojka.se
  • cloudberry79

    Jag har en som jag har använt ute mycket nu när det är vinter, har även använt en tricotti när det har varit bråttom. Om man inte tänker använda sjalen jättemycket så föredrar jag faktiskt tricottin, har blivit lite lätt förälskad i den... Ingen knytning, bara sätta på sig och stoppa ner barnet.


    (M)amma till V -07 och E -12
  • bringa

    Har haft en Aldoria som var suveränt smidig och skön till bäbisen från att hon var nyfödd. Nu har jag en Tricot-slen som ger ett riktigt bra stöd nu när hon är större. Jag har den färdigknuten när jag åker iväg och stoppar sedan bara ner bäbisen när jag ska gå. Orkar sällan släpa med vagn i bilen när det är så smidigt med sjal. 

    Hade en Looma till tidigare bäbisar och de är i stort sett likvärdiga i användbarhet. Aldorian är över om någon är intresserad.

  • Lillsudd

    Jag började använda min på BB och den var ovärderlig när dottern hade kolik (visade sig vara mjölkallergi men det är en annan historia) och jag gick med henne i den dag som natt. Hade den i princip knuten på mig jämt och stoppade i henne när hon grät. Jag har använt en lite tunnare hemsydd sjal också men den var nästan för elastisk faktiskt... Sedan gick vi direkt på sele nu när hon är 5 månader, jag började uppleva att jag fick ont i ryggen med den elastiska sjalen, och var kanske för lat för att fortsätta med sjal när hon är stor nog för sele (egentligen är min beco lätt att använda med spädbarnsinlägget men det var helt enkelt inte lika bekvämt). Av gammal vana har jag faktiskt selen på mig rätt mycket även när hon inte sitter i den, för att snabbt kunna slänga upp henne när hon blir trött på att vara på golvet eller i vagnen...

Svar på tråden Babylonia Tricot-Slen bärsjal-positivt/negativt?