• Libra1

    Obduktionssvar?

    Hej!
    Vi fick reda på att vår dotter inte längre levde när jag var i vecka 22. Den 10 juli föddes hon. Vi valde att göra en obduktion då vi inte vet vad som kan ha hänt. Alla ultraljud har sett jättebra ut så det kom som en stor chock 2 veckor efter rutinultraljudet.

    Har någon varit med om samma?

    Hur lång tid tog det för er innan ni fick svaren? Idag har det gått 2 månader. Vet inte riktigt vart jag ska vända mig då barnmorskan som hjälpte oss vid förlossningen inte vet så mycket om vad som händer efteråt. Känner att jag inte riktigt vågar ringa för är rädd för att få något hemskt svar. Tittar nervöst i brevlådan varje dag.

    Eftersom vi inte valde att ha en minnesceremoni innan gravsättningen i minneslunden så har den inte blivit gjord ännu. Någon som vet hur lång tid det här kan ta? Jag vet att jag kanske borde ringa begravningsbyrån och kolla igen men det känns så jobbigt.

    Tackar på förhand!

     


  • Svar på tråden Obduktionssvar?
  • Reb

    Vår dotter föddes i v.24 den 27 juni och vi fick första obduktionssvaren den 17 juli. Då hade alla tester på henne och mig kollats inkl fostervattnet och det var inget fel.
    I torsdags den 12 sept fick vi resterande svar på moderkakan och navelsträngen och inte heller det visade ngt.
    Detta fick vi från vår läkare som var med på förlossningen. Vi födde på SÖS och obduktionen gjordes på Huddinge sjukhus.
    Jag skulle ringa och be om svaren om jag var du, dem borde finnas i din journal. Har ni inget återbesök inbokat? Vi fick veta på återbesöken vid sjukskrivningarna.
    Man är ju inte riktigt lika stark som vanligt så det är ju typiskt att ni ska behöva höra av er :(

    Hoppas det löser sig för er!
    Lycka till!!

  • Libra1
    Ellia73 skrev 2012-09-14 16:10:01 följande:
    Nu ringde den läkare vi har haft kontakt med före och efter aborten. Tyvärr har det skett ett missförstånd och fostret har aldrig obducerats. Det gick direkt till anonymt omhändertagande och kremering, trots att det fanns en remiss på obduktion och läkaren som gjorde FVP insisterade på att obduktion skulle göras i vårt fall.

    Jag misstänkte att det var något sånt här som hade hänt eftersom det dröjde så. 

    Inte är jag förvånad heller, med tanke på hur dåligt hela vårt ärende har hanterats från början till slut. Vi blev väldigt väl omhändertagna på det sjukhus där vi gjorde avbrytandet, men vägen dit var lång. Jag fick själv ringa och tjata för att slippa behöva vänta i 3 veckor på läkarundersökning efter att man upptäckt att "något såg fel ut" på KUB-testet, jag fick själv ringa och tjata för att få ett svar på fostervattenprovet (tog en månad innan vi till slut fick veta att det var trisomi 13). Usch vad jag låter bitter.... men mest blev jag nog ledsen att det får gå till så här i sjukvården.

      
    Usch vad irriterad och arg jag blir. Hur kan de göra så här? Det är alldeles för känsligt för att råka göra fel. Jag hade gjort en anmälan. Så här får det inte gå till. Nu är jag jätterädd att samma sak har hänt oss. Men vi pratade väldigt mycket om hur bra det var att göra en obduktion då vi var lite emot det först. 

    Är så ledsen för er skull att det har varit en massa strul kring allt.
    Skickar många styrkekramar! 
  • Libra1
    Reb skrev 2012-09-14 20:16:31 följande:
    Vår dotter föddes i v.24 den 27 juni och vi fick första obduktionssvaren den 17 juli. Då hade alla tester på henne och mig kollats inkl fostervattnet och det var inget fel.
    I torsdags den 12 sept fick vi resterande svar på moderkakan och navelsträngen och inte heller det visade ngt.
    Detta fick vi från vår läkare som var med på förlossningen. Vi födde på SÖS och obduktionen gjordes på Huddinge sjukhus.
    Jag skulle ringa och be om svaren om jag var du, dem borde finnas i din journal. Har ni inget återbesök inbokat? Vi fick veta på återbesöken vid sjukskrivningarna.
    Man är ju inte riktigt lika stark som vanligt så det är ju typiskt att ni ska behöva höra av er :(

    Hoppas det löser sig för er!
    Lycka till!!
    Jag kan tänka mig att de samlar in alla prover och tar det samtidigt. Säkert därför det tar tid. De sa ju att det kunde ta lång tid. Men jag ska ringa och höra nästa vecka. För nu har det gått 10 veckor. 

    Vi har ingen tid inbokad. Har varit hos en barnmorska och pratat. Hon sa att de återkommer med en läkartid för att diskutera provsvaren. Det kunde ta 6-8 veckor. Men under sommaren kan det ta längre tid. Men för att inte gå och vänta i onödan, om något missats, så ringer jag nog och hör.

    Eftersom det var mitt i sommaren så fick vi aldrig komma tillbaka och träffa en läkare där ang sjukskrivningarna. Det har varit jobbigt för oss då vi fick gå till våra vårdcentraler istället. Jag blev väldigt illa bemött av min läkare och har fortfarande inte fått några pengar ännu då hon inte skrivit ett ordentligt läkarintyg. Blir så irriterad. Man orkar ju inte. :-/ 
  • Aisha1

    Hej och beklagar sorgen.
    Vår kära son föddes död vecka 23 och det var hemskt (värsta mardröm). Precis som du skrev det blev en STOR CHOCK för oss också för en månad sedan var vi på ul.och allt såg bra ut och vi har det även på film. Han var pigg och mkt aktivt. De ville obducera vår son men blev inget pga missförstånd och oense mellan läkare och personal. Till oss sa de att det tar ca 1 vecka att få obduktionssvaret och några veckor  för blodprover. Jag fick mitt svar ändå via brev från min läkare (3 veckor efter) tack vare blodprover som togs på förlossningen och det var femtesjuka som gjorde min son sjuk och ledde till hans död. Han fick mkt vätska kring härta, mage,huvud....
    Vi begravde honom veckan efter han föddes och saknar min ängel såååååååååååååå.

    Styrkekramar till er alla! 

  • Libra1
    Aisha1 skrev 2012-09-17 13:47:49 följande:

    Hej och beklagar sorgen.
    Vår kära son föddes död vecka 23 och det var hemskt (värsta mardröm). Precis som du skrev det blev en STOR CHOCK för oss också för en månad sedan var vi på ul.och allt såg bra ut och vi har det även på film. Han var pigg och mkt aktivt. De ville obducera vår son men blev inget pga missförstånd och oense mellan läkare och personal. Till oss sa de att det tar ca 1 vecka att få obduktionssvaret och några veckor  för blodprover. Jag fick mitt svar ändå via brev från min läkare (3 veckor efter) tack vare blodprover som togs på förlossningen och det var femtesjuka som gjorde min son sjuk och ledde till hans död. Han fick mkt vätska kring härta, mage,huvud....
    Vi begravde honom veckan efter han föddes och saknar min ängel såååååååååååååå.

    Styrkekramar till er alla! 


    Beklagar det som har hänt er. 

    Vad hemskt att de lovat obduktion och så blev det inget. Jag förstår inte hur man kan missa en sådan viktig sak. Det är ju alldeles för känsligt att glömmas bort. Men ni fick ju prover snabbt i alla fall och kanske skönt att veta mitt i all sorg vad som faktiskt gick fel. Det är nog lättare att gå vidare då.

    Jag har bestämt mig för att ringa på torsdag när jag är ledig och höra vad som händer. Håll tummarna!!!
    Kramar till er alla! 
  • Ellia73

    Libra1, jag tycker absolut du ska ringa! Hoppas de inte har missat det i ert fall också!

    För vår del så vet vi ju att barnet hade trisomi13, det har fostervattenprovet visat, så en obduktion hade endast gett oss en lista på vilka missbildningar man hittat. Jag hade gått och gruvat mig inför att behöva träffa läkaren igen, riva upp alla sår och bli ledsen igen.... så på ett sätt är det skönt att vi slipper. Men samtidigt hade jag förberett mig inför det mentalt och det känns lite som om vi blev snuvade på konfekten nu. Jag förstår inte hur man bara kan missa en sån här sak!

  • Libra1
    Ellia73 skrev 2012-09-18 14:04:23 följande:
    Libra1, jag tycker absolut du ska ringa! Hoppas de inte har missat det i ert fall också!

    För vår del så vet vi ju att barnet hade trisomi13, det har fostervattenprovet visat, så en obduktion hade endast gett oss en lista på vilka missbildningar man hittat. Jag hade gått och gruvat mig inför att behöva träffa läkaren igen, riva upp alla sår och bli ledsen igen.... så på ett sätt är det skönt att vi slipper. Men samtidigt hade jag förberett mig inför det mentalt och det känns lite som om vi blev snuvade på konfekten nu. Jag förstår inte hur man bara kan missa en sån här sak!
    Förstår att du egentligen inte vill dra upp allt igen. Det vill egentligen inte vi heller men vi måste få något svar om det går. Vet ju ingenting. Om vi lyckas igen kommer jag säkert att gå och vara jättenervös för att det ska hända igen. I ert fall så fick ni ju en bra förklaring. Jag tycker det är fruktansvärt att de missat det här. Tycker ni ska göra en anmälan eller något.

    Jag har bestämt mig för att ringa imorgon. Är jättenervös!!! Kräks 
  • Libra1

    Nu ska vi äntligen få svar. 11 veckor tog det. Ska träffa en läkare den 25 oktober. Är redan nervös. :O

  • Ellia73

    Förstår att du måste vara jättenervös! Är det en läkare som ni haft kontakt med tidigare som ni får träffa?
    Det kommer säkert att bli smärtsamt för er att bli påminda om allting igen, men försök tänka att sedan så slipper ni förhoppningsvis gå runt och undra "varför" och "vad var det som gick fel" resten av livet. Kanske blir det lättare att så småningom acceptera om ni får veta vad som hände.

  • Libra1

    Jo det kommer nog kännas tungt. Fick dessutom brev från Kyrkogårdförvaltningen idag. Det stod "Ert barn finns nu i minneslunden". Jag bröt ihop helt. Det var så rakt och tydligt.

    Angående läkaren är jag rädd för att det är samma som gjorde sista ultraljudet och tyckte att vi fick ha med i beräkningen att sådant här kan hända när man försöker skaffa barn i vår ålder. Vi är inte sååå gamla och tog väldigt illa vid oss. :-/

  • Libra1

    Idag har vi varit och träffat en läkare och fått svar.

    Det första han säger är att det finns ett svar. Det kändes skönt att höra. Oron har väl varit störst över att inte få veta. Där var inget fel på bebisen, moderkakan eller fostervattnet. Boven var navelsträngen som slagit en knut på sig. Detta är så pass ovanligt att det inte borde finnas en risk att det händer igen. Så lite lättare blev vi även om det var hårt att gå dit igen.

    Nu ska vi snart göra en ny IVF. Hoppas lilla Edda får bli storasyster.

    www.minbebis.com/blogg/libra/

  • Ellia73

    Vad skönt att ni fick ett svar! Nu slipper du gå och grubbla över det i allafall. Navelsträngen... Hur kan man ha sån maximal otur att något så osannolikt händer? Men... det är ju alltid någon som måste vara den som råkar ut för det osannolika, det vet jag ju av egen erfarenhet. Lycka till med nästa IVF! Berätta gärna hur det går för er. Vi är inne på andra månadens försök nu så jag går och väntar på att mensen inte ska dyka upp. Kram!

  • Libra1
    Ellia73 skrev 2012-10-25 20:29:03 följande:
    Vad skönt att ni fick ett svar! Nu slipper du gå och grubbla över det i allafall. Navelsträngen... Hur kan man ha sån maximal otur att något så osannolikt händer? Men... det är ju alltid någon som måste vara den som råkar ut för det osannolika, det vet jag ju av egen erfarenhet. Lycka till med nästa IVF! Berätta gärna hur det går för er. Vi är inne på andra månadens försök nu så jag går och väntar på att mensen inte ska dyka upp. Kram!
    Det känns verkligen som maximal otur. Precis som att behöva genomgå IVF inte räcker. Men nu måste det väl ändå vara vår tur.

    Hoppas ni blir med barn snart igen. Själv går jag och väntar på att mensen ska dyka upp, och vill det. Hi hi! Eller vill och vill. Detta är ju sista egna försöket. Men tror inte vi lyckades nu heller. Ju tidigare den kommer ju bättre för vi åker på semester på söndag. Ska bli så skönt.

    Lycka till!!!
    Kram
  • AYMB

    Hur står det till med moralen när vi dör? Min pappa ville inte dö! För femton år sedan högg han i sten sin egen gravsten. Jag, hans dotter kan inte räkna alla tillfällen jag räddat hans liv, vid akuta tillfällen.
    Jag kan konstatera att, en läkare och dess personal, med hemtjänst inte har känslor för det kranium de vårdar.
    Livet i människan och dess själ har ingen inverkan på projektplanen att leda en människa till en icke kostnad för Stockholms läns landsting. Hur de som älskar detta kranium känner det och enligt juridisk paragrafs rättigheter att säga nej till avbruten, fungerande behandling, har ingen betydelse för dem som ser kraniet som en biologisk partikel som skall elimineras så att nästa kostnadsperson kan ta dess plats med hävd om att ha rätt att dö utan att vilja dö, därför att personalen inte står ut att se smärtan i livet av det levande. Så kommer nästa kranium.
    Lögnen är ett faktum. Att en läkare utan att tillfråga den som älskar om avbruten behandling är acceptabelt.
    Och då läkaren med lögnens hjälp försöker i dödens stund få tillstånd att döda, av den älskande anhöriga.
    Att läkaren med lögn rakt upp i ansiktet, försöker manipulera den berörda anhöriga att ge medgivande att döda den hon älskar, är makabert moraliskt oförsvarbart. Hur är en läkares mentalitet kreerad, ,med landstingets ledning?
    Kall med faikad empati. Med manipulerande försvarstal för varför dog patienten, då dialysen avbröts, droppet uttaget, fel medicin har injicerats, kanske överdos av morfin och allt utan känslor för människan, som en psykopat.
    Och ingen frågade den som älskar kraniet med innehåll, med själ, hjärta och känslor, med värde i vilket skick det vara må. Ingen frågade den som älskar. Ett politiskt beslut för landstingets ledning som stulit likets tillgångar. Och ingen frågade den som älskar dess själ. För den som hatar njuter glädjen av den seger som infunnits, jag vann, han dog, ett mästrande leende från en syster som önskade döden och vann läkarnas förtroende som sjuksköterska och vann över den som älskade honom och honom själv. Han ville inte dö. Dom önskade livet ur honom och förkortade hans liv med 10 år. Det kallar jag att inte bry sig med brist på moral. Smärtan är bara uthärdlig för den som älskar.
    Deras hat och avundsjuka vann över livet, med deras leende på läpparna. Han ville inte dö och kunde ha levt 10 år till. Tyvärr har sjukvårdare makten över döden också, även om anhöriga vill ha kvar den de älskar och även jag vill fortsätta leva.

  • AYMB

    Upp !7:18, och Kvinnan som du har sett är den stora staden, som har konungsligt välde över jordens konungar.
    Därefter såg en annan ängel komma ned från himmelen; han hade stor makt, och jorden upplystes av hans härlighet. 2. Och han ropade med stark röst och sade "Fallet, fallet är det stora Baby lon: det har blivit en boning, för onda andar, ett tillhåll för alla slags orena andar och ett tillhåll för alla slags orena och vederstyggliga fåglar. Ty av hans otukta vredesvin hava alla folk druckit; konungarna på jorden hava bedrivit otukt med henne, och köpmännen på jorden hava skaffat sig rikedom genom hans omåttliga vällust. Hans synder räcka ända upp till himmelen och Gud har kommit ihåg hans orättfärdiga gärningar.

  • AYMB

    Lukas 9:9 Men herodes själv sade: "Johannes  har jag låtit halshugga, Vem  är  då denne som hör sådant om?
    Och han sökte efter tillfälle att få se honom.

Svar på tråden Obduktionssvar?