• slint

    Få kaninen rumsren

    Hej!
    Behöver lite råd ang vår 8veckors gamla kaninhane. Han började att kissa på toaletten som han har, men sedan tömde jag den och efter det så kissade han  bredvid på ett ställe. Jag tog bort spånen och la i toaletten istället och lade en leksak där han hade kissat. Nu har han hittat en annan plats att kissa på. Hur ska jag få honom att kissa i toaletten för nu börjar det bli dags att byta helt och hållet i buren. Avföringen sprider han lite hit och dit i buren. Ska jag spara avföringskulor och lägga i toaletten då jag byter toa-lätt eller spara kissade spån?
    Tacksam för svar då detta är ett helt nytt område. Kan tillägga att vi bara har haft honom i 4dgr.
    Hur mycket brukar kaninen dricka/kissa på en dag? Har börjat ge honom lite färskt gräs för vänja magen.

  • Svar på tråden Få kaninen rumsren
  • bustjejen

    Är det en frigående inomhuskanin?

    När det gäller mina kaniner (som bor utomhus) så har jag helt enkelt ställt toaletten där de föredrar att kissa. Det är inte alltid helt lätt att få dem helt rumsrena, men mina kissar 100 % i toan, men pluttar det kan hamna utanför ibland. Dock är det bara en väldigt liten del av buren som de gör sina behov i. Resten av buren (totalt 5 m2) är helt ren. 

  • BookLady

    8 veckor är fortfarande en liten unge. Du gör helt rätt, men gör så att du försöker flytta toalådan där det ser ut som att kaninen vill kissa/bajsa. Flytta runt den lite om den byter ställe och spara gärna kissade spån och korvar och lägg i toan när du byter. Du bör också ha ett annat underlag i toan än i resten av buren. Ett tips är tex att lägga tidningspapper i buren och toalätt eller träpellets i toan. När kaninen kissar river du av den biten av tidningen och lägger den i toan under ströet. Om du ser att kaninen precis har kissat så sätt den i toan och klappa den lite så förstår den att det ska kissas där.

    Det tar nog ett tag innan lillen lär sig. Den behöver bli riktigt hemmastadd på det nya stället först också. Många kaniner kan bli rumsrena vad jag föstår men inte alla. Märker du att den börjar kissa mest eller bara i toan kan du låta den vara lös i ett mindre rum och ställa toan där också. När du släpper ut kaninen så sätt den först i toan så den vet var den finns och blir påmind om vad man ska göra där.

    OBS straffa aldrig någonsin kaninen utan belöna den bara när den gör rätt, knappa, beröm och ge gärna en godbit när du tex ser att den precis kissat i toan.

  • Mariell

    Små kaniner kissar ofta och gärna på mjuka underlag, mina kissar aldrig där jag villGlad Därför brukar jag begränsa området i buren ett tag och sedan blir det där kaninen kissar fortsättningsvis också. När jag har dem ute försöker jag se tecken på att de är dags, för då brukar de ofta krafsa ivrigt och snabbt som ögat lyfter jag dem till deras toalett. Det är mycket bestyr men det brukar fungera om man är envis!

Svar på tråden Få kaninen rumsren