• Dina08

    Hur bosparar ni till barnen?

    Och hur/när tänker ni er att de ska kunna flytta hemifrån?

  • Svar på tråden Hur bosparar ni till barnen?
  • Dina08

    Det var olika bud här. Kanske beroende på var man bor.Själv är jag rätt påverkad av alla larmrapporter om bostadsbrist bland unga. Ska man få något via bostadskön i Stockholm gäller många års spartid till lgh i tuffa förorter och en 1:a i vettigt läge kostar 1,5 miljon.

  • gbgumman

    Nej inget bosparande. Men vi spar pengar till oss alla för framtiden. Till vår ålderdom och till barnen om de behöver. Då kommer det finnas pengar.

  • gezellig
    Miss Behave skrev 2012-09-19 08:22:13 följande:

    Haha.. Det råder bostadsbrist i Kiruna.. så du får nog dra till med någon annan stad.

    Av någon anledning känner jag att du ser ned på människor som inte bor i så stora städer att enda sättet att få tag i bostad är att lägga ut stora pengar..

    Alla bor inte i Stockholm, och alla VILL inte bo där heller..

    Att tro att man måste så långt norrut som Kiruna för att det ska finnas bostäder lätt tillgängligt visar bara på en enorm inskränkthet.     
    Jag nämnde Färgelanda också, där är det inte bostadsbrist. Verkligheten ser ju faktiskt ut som så att det är störst bostadsbrist i storstäderna. Jag får väl ta tillbaka exemplet om Kiruna eftersom jag inte bott där på några år och det ju kan ha ändrats.
    Att du upplever att jag ser ner på människor som inte bor i storstan är sorgligt och väldigt felaktigt. Jag förstår inte alls hur du kan tolka det så. Det jag säger är (som sagt...) att det ÄR svårare att få tag i bostad i en stor stad än i en mindre, och här är den enklaste lösningen att köpa, vilket inte är en lösning för de allra flesta eftersom man inte har de resurserna.
    Jag utgår ju bara ifrån hur det är där jag bor, och där är det svårt.
  • La Lola
    Dina08 skrev 2012-09-18 16:17:30 följande:
    Är ni inte oroade över bostadsbristen?
    Näe, inte det minsta.
    Vi bor inte i en storstad.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • hellokill3r

    Där jag bor är det akut bostadsbrist så vi ska köpa köplatser och samla bosparpoäng i HSB och liknande åt våra barn. Just nu sitter vi i sitsen att vi får flytta in hos svärfar pga bostadsbristen i stockholms län och kan inte flytta heller pga jobben. Det är ju lagom kul och jag tycker synd om de barn vars föräldrar ej bosparar åt dom i dessa trakter..

  • yimby

    Hur tänker ni som bosparar på SKB? Vad är det för räntor?

    De förmedlar 1000 bostäder per år. 83 000 personer står i kön. Lite enkel matte säger alltså att nuvarande kötid är 83 år.

  • yimby
    La Lola skrev 2012-09-20 08:31:59 följande:
    Näe, inte det minsta.
    Vi bor inte i en storstad.
    Den kommer snart till landet också.
  • La Lola
    yimby skrev 2012-09-20 10:32:48 följande:
    Den kommer snart till landet också.
    Om man inte bor i en storstad så bor man på landet? Okej.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Pastell

    Allt utanför sthlm och göteborg är landet vet ni väll

  • La Lola
    Pastell skrev 2012-09-20 10:58:42 följande:
    Allt utanför sthlm och göteborg är landet vet ni väll
    Tydligen.....
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • gbgumman
    La Lola skrev 2012-09-20 08:31:59 följande:
    Näe, inte det minsta.
    Vi bor inte i en storstad.

    Jag tror inte att dina barn kommer att få det svårt att få bostad där ni bor. Men om de vill flytta då. Jag räknar inte med att mina barn kommer att bosätta sig 5 min från mig. Visst jag kan inte köpa dem en lägenhet i NY men lite pengar att ha till första lägenheten är väl bra.
  • La Lola
    gbgumman skrev 2012-09-20 11:23:14 följande:

    Jag tror inte att dina barn kommer att få det svårt att få bostad där ni bor. Men om de vill flytta då. Jag räknar inte med att mina barn kommer att bosätta sig 5 min från mig. Visst jag kan inte köpa dem en lägenhet i NY men lite pengar att ha till första lägenheten är väl bra.
    Jamen om de vill flytta till en annan stad så är de ju vuxna.
    Vuxna nog att ta hand om sig själva.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • veh

    Jag kommer ställa mina barn i kö till studentlägenheter på de stora studieorterna i rätt god tid... Kanske även vanliga bostadsköer. That's it. Resten får de klara själva, så som jag fått göra och är nöjd med. Däremot, eftersom vi iaf som det ser ut nu har förutsättningar för att ha bättre ekonomi än våra föräldrar, så kanske vi pytsar in litet extrapengar som en överraskning, t.ex. vid husköp. Men de ska i så fall ha köpt huset utifrån sina förutsättningar, inte med förutsättningen att de har "våra" pengar att tillgå... Det vore, anser jag, att göra dem en ekonomisk björntjänst.

Svar på tråden Hur bosparar ni till barnen?