• More

    Metformin och nu provera, någon som fattar?

    Jag är 28, normalviktig, och fick diagnosen PCOS för ca ett halvår sedan. VILL bli gravid och fick på ivf i Sthlm först Pergotime, som inte fungerade på mig, för att sedan få Metformin utskrivet. Har nu ätit Metformin 500x2 i ca sex månader och har under dessa månader fått mens endast 2 ggr, och ÄL, tror jag! I vanliga fall har jag mens kanske 2-3 ggr/året, men ingen ÄL.

    Detta är ju lite positivt, men det känns så osäkert eftersom det händer så sällan. Nu är det så att jag sedan 4 mån tid bor utomlands, i ett mindre utvecklat land där läkarvården kanske inte är i samma klass som i Sverige. Men jag hittade iaf en IVF-klinik och besökte den häromdagen. Jag förklarade att Metforminet jag tar nu inte fungerar så bra som jag kanske hade önskat och att jag behöver annan behandling för att ägglossa!

    Läkaren skrev ut något som är ungefär samma sak som PROVERA (samma verkande ämne), jag ska äta i 10 dagar och sedan om mensen kickar igång återvända till kliniken. Hon sa också att jag under tiden skulle fortsätta med Metforminet!

    Nu mina funderingar:

    Provera förhindrar graviditet, vad jag har hört. Hur tänker de då om det är gravid man vill bli?

    Har någon här tagit Provera i kombination med Metformin? Biverkningar?

    Eftersom detta är utomlands blir man ju lite osäker på mycket och vill gärna dubbelkolla allt innan man ger sig på ngt. Men vad tror ni, verkar detta som en normal första behandling för en som önskar graviditet?

     

  • Svar på tråden Metformin och nu provera, någon som fattar?
  • Solrosen 83

    Har inte hört något om att Provera ska förhindra graviditet utan bara att det ska hjälpa till att framkalla mensen. Jag fick har också PCO och fick Provera utskrivet förra månaden när jag påbörjade min utredning och fick veta att jag har PCO. Det var meningen att Proveran skulle framkalla min mens (vilket fungerade alldeles utmärkt) så att jag fick en ny start på en cykel och kunde komma tillbaka och ta mer prover.

    Har ju inte tagit kombinationen som du skriver om då jag än så länge inte har fått något mer utskrivet men antar att jag ska börja med Pergotime här nästa cykel för jag har antagligen inte haft äl denna cykeln heller vilket jag nu i dagarna har tagit blodprov för att bekräfta. Av bara Proveran fick jag biverkningen att jag var rejält illamående och hade krampkänningar i livmodern under några av dagarna mitt i kuren men i övrigt var det som vanligt inför en mens.

    Vet inte om mitt svar är till någon hjälp men tror inte det ska vara någon fara för dig att ta Proveran. Är ju inte bra för kroppen att ha mens allt för sällan heller. 

  • More
    Solrosen 83 skrev 2012-09-21 06:11:29 följande:
    Har inte hört något om att Provera ska förhindra graviditet utan bara att det ska hjälpa till att framkalla mensen. Jag fick har också PCO och fick Provera utskrivet förra månaden när jag påbörjade min utredning och fick veta att jag har PCO. Det var meningen att Proveran skulle framkalla min mens (vilket fungerade alldeles utmärkt) så att jag fick en ny start på en cykel och kunde komma tillbaka och ta mer prover.

    Har ju inte tagit kombinationen som du skriver om då jag än så länge inte har fått något mer utskrivet men antar att jag ska börja med Pergotime här nästa cykel för jag har antagligen inte haft äl denna cykeln heller vilket jag nu i dagarna har tagit blodprov för att bekräfta. Av bara Proveran fick jag biverkningen att jag var rejält illamående och hade krampkänningar i livmodern under några av dagarna mitt i kuren men i övrigt var det som vanligt inför en mens.

    Vet inte om mitt svar är till någon hjälp men tror inte det ska vara någon fara för dig att ta Proveran. Är ju inte bra för kroppen att ha mens allt för sällan heller. 
    Tack för ditt svar! Det jag har läst om Provera är att allt den gör är att fixa blödningen, men att den inte framkallar någon ägglossning. Man får ju hoppas att man slipper gå för länge med dem....vill ju ägglossa..:) Ja, vitsen är väl att man ska få något annat utskrivet efter Proveran, som du också säger....typ Pergo. Fast i mitt fall funkade inte Pergo...jag hoppas på att de ger mig ngt annat som jag inte provat än.
  • Sara98765

    Jag tar metformin för insulinkänsligheten ska stabiliseras vilket kan leda till naturlig ägglossning - eftersom PCO:n ger hormonsrubbning och påverkar insulinet (som jag förstått det). Har som plus i kanten gett lite viktnedgång och som jag upplever det mindre blodsockerfall efter måltider vilket i sig också kan vara bra för att få igång ägglossningen om man väger som jag gör. Jag tar provera (tidigare tog jag primolut) för att framkalla mens och när mens kommit så tar jag tabletter för att framkalla ägglossning, letrozol. 

    Inte blivit gravid ännu men har lite mer problem än bara PCO. Var tvungen att höja letrozolintaget för att framkalla ägglossning. Nästa steg för mig är att bli remitterad till IVF-klinik.

Svar på tråden Metformin och nu provera, någon som fattar?