• Casablanca

    Ni som varit gravida i UK!

    Jag är nygravid i London och har några frågor.

    Jag fick träffa en läkare i måndags som skulle skicka en remiss till barnmorskan jag skall träffa regelbundet under gravditeten. Idag fick jag kallelsen till mötet med henne och det är inte förrän i december, då jag kommer att vara i v18-19. 

    Jag tycker att det känns väldigt sent, är det verkligen standard att mötas så sent första gången? Det känns som att blodprov och sådant borde tas innan dess, ifall jag nu har någon infektion. 

    Sedan undrar jag också över ultraljud, är det barnmorskorna som sköter remisserna till det, eller sjukhuset direkt? Skall jag inte träffa BM förrän i v.18 kommer det ju säkert ta ytterligare veckor innan jag får UL och om fostret skulle visa sig icke livsdugligt blir det ju försent för abort? 

    Läkaren talade även om för mig att jag skulle få göra "combined test", men det måste man ju göra innan vecka 14, och det blir ju alldeles försent om det skall gå genom BM.

    Hur var det för er? 


    ♥ Jag bloggar om tidig graviditet på tretillfyra.blogspot.com - Avslöja mig inte om du känner igen mig ♥
  • Svar på tråden Ni som varit gravida i UK!
  • glenda

    Lite kort bara, skriver fr tlfn och är i sverige utan mina notes så jag kan inte säga exakt vilka veckor du ska träffa bm, men jo-första besöket i v18 är sent.. Inskrivning ska vara runt v10, 1a scan v12, 2a bm appointment runt v15, 2a scan v18-20. På mitt sjukhus bokas alla besök inc scan av bm.

  • MrsLingam

    Jag har precis fått min lilla tjej (bebis 2) och det låter som det var för mig (bor i Surrey om det spelar någon roll...). Hade inskrivningssamtal (meningslöst) med GP typ v 10, sedan scan v 13 (med KUB test etc) och sedan nästa BMbesök v 16 innan scan igen v 20...

    V 13 scan bokar vi här genom att skicka in en blankett som man får av GP på inskrivningen tillsammans med massa annan info, till ex papper om att skicka efter kortet för fri sjukvård/tandvård/medicin och så får man brev om en tid baserat på EDD. Nästa scan bokar vi när vi gör den första...

    Hoppas det hjälper!

  • Casablanca

    Tack för era svar, och grattis till dottern MrsLingam! 

    Jag får kontakta dem för det här med första scan, verkar det som. Jag fick inga papper hem om det eller något sådant. Jag testar att ringa GPn först och höra vad de säger, annars får jag väl försöka ringa direkt till sjukhuset där jag vet att man gör dem..

    Lite jobbigt att det liksom inte bara kan flyta på...

    Men det ordnar sig säkert!  


    ♥ Jag bloggar om tidig graviditet på tretillfyra.blogspot.com - Avslöja mig inte om du känner igen mig ♥
  • glenda

    Det ordnar sig. Jag skulle ringa sjukhuset, midwives can sort it out-det är säkert GPs fel att det blev fel!

Svar på tråden Ni som varit gravida i UK!