• Lisa10

    Endometrios tankar och frågor...

    Hej,

    Jag har fått diagnosen endometrios nyligen. Vi har "aktivt" försökt skaffa barn i lite mer än ett halvår. om några veckor har jag en tid för att spola igenom kroppen för att kolla om det finns passage i äggledaren. Jag vet att ett halvår inte är så lång tid, men ändå pendlar jag hela tiden mellan hopp och förtvivlan. Känns som att man går och hoppas varje månad på att vara gravid utan att det kanske ens är möjligt. Är det någon som gått/går  igenom detta och vet lite mer om hur man går vidare efter en spolning, hur länge ska man då försöka för att få ytterligare hjälp. Och hur ser processen ut för att få hjälp att bli gravid med den här diagnosen?

    Jag känner mig aningen förvirrad i detta.

  • Svar på tråden Endometrios tankar och frågor...
  • Lovisa09

    Jag har endometrios. Vi försökte få barn i ca 10 mån innan vi sökte hjälp. Jag fick äggledarna spolade och ägglossningen efter blev jag gravid. Blev sen gravid utan någon hjälp igen och fick då tvillingtjejer. Så spolningen hjälpte oss med vårt första barn. Hoppas detsamma för dig:)

  • Lisa10

    Tack för ditt svar. Blir ju lite hoppfull när man hör sånt Glad! Jag trodde spolningen bara var för att kolla om det är fritt fram i äggledaren, men det kan alltså även hjälpa till att bli gravid?

  • På färden mot tre

    Hej Lovisa 09

    Jag har endometrios. Opererades för några år sen, fick sen ta minipiller för att undvika få mensblödning och därigenom öka på endometriosen. Slutade med minipiler för ett år sen då vi ville börja försöka bli gravida. Pratade med min gynekolog då, som remitterade mig till fertilitetsutredning eftersom det kan ta tid få komma dit och att sen göra den och för att jag har endometrios och är 37 år. Jag tror de flesta gynekologer är öppna för att remittera endometrios-patienter som försökt bli gravida några månader till fertilitetsutredning. Beroende på vad din spolning visar kan du säkert prata med din gynekolog om att du vill fortsätta utredas. Lycka till! 

Svar på tråden Endometrios tankar och frågor...