• Anonym (HIV+)

    Jag har HIV - något du undrar?

    Har levt med HIV i 8 år, men har bara vetat om det i 5,5 år.
    Heterosexuell, svensk, kvinna och mamma.

    Fråga på!

  • Svar på tråden Jag har HIV - något du undrar?
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-02-12 20:10:14 följande:
    Vad är IVH för nått ? TS : hur många vet om att du har HIV ? om du skulle söka jobb skulle du skriva på ditt CV/personligt brev om att du är HIV+ ,tar du upp det på intervjun eller tänker du inte alls berätta för din arbetsgivare ?

    Jag menade IVF (IVH). För många förkortningar för min preggo hjärna. ;)

    Din nästa fråga var riktad till TS men jag hoppas verkligen att vi aldrig hamnar i ett samhälle där man behöver ange sådant i sitt cv etc.

    Min vän lever med HIV och jag blir alltid orolig när hen ska berätta det för någon eftersom det finns många fördomar därute.     
  • Anonym (HIV+)
    Anonym skrev 2013-02-12 23:40:55 följande:

    Jag menade IVF (IVH). För många förkortningar för min preggo hjärna. ;)

    Din nästa fråga var riktad till TS men jag hoppas verkligen att vi aldrig hamnar i ett samhälle där man behöver ange sådant i sitt cv etc.

    Min vän lever med HIV och jag blir alltid orolig när hen ska berätta det för någon eftersom det finns många fördomar därute.     
    Hehe :) Har en dålig nyhet: Det håller i sig även när man inte är preggo längre ;) I alla fall för mig :)

    På 80-talet pratades det om att skicka alla med HIV till Öland och isolera dem där. Och sen var det att alla skulle tatueras, så man kunde se vem som hade HIV. Skumt i alla fall. Och tack och lov genomfördes inte detta.
    Med tanke på att jag inte utsätter någon för risk så förstår jag inte varför jag skulle berätta. Smittskyddslagen är tydlig på den punkten. Att om du riskerar att smitta någon så måste du berätta. Därför har jag berättat när jag ska ta blodprover, går till tandläkaren (kan blöda ur munnen, även om de använder handskar osv så finns det en teoretisk risk), har sex, när jag tatuerade mig osv osv. För med rätt hjälpmedel så är risken att smittas obefintlig (om kondomen används rätt, personen har handskar och tandläkaren har visir så det inte skvätter på hen).

    Många är mer toleranta än vad man tror. Än så länge har jag klarat mig bra från dåliga reaktioner när jag berättat. Men finns fortfarande de i min närhet som inte vet om min diagnos. Drar mig lite för att berätta för vissa av dem. Men då det här bara är en liten del av mig, och de vet mycket annat om mig så känns det ändå okej. Lite jobbigt när jag får dra vita lögner bara. Men är enkelt nu, håller mig så nära sanningen det går. Man får väga för- och nackdelar med att berätta för en viss person.
  • Anonym (Nyfiken..)

    Har inte orkat mig igenom kommentarerna så antar att du får svara på samma fråga igen!

    hur fick du hiv? 
    är något av dina barn smittade?

    vad får man för komplikationer?
    kan man bli frisk?       

  • Anonym (HIV+)
    Anonym (Nyfiken..) skrev 2013-02-18 16:22:45 följande:
    Har inte orkat mig igenom kommentarerna så antar att du får svara på samma fråga igen!

    hur fick du hiv? 
    är något av dina barn smittade?

    vad får man för komplikationer?
    kan man bli frisk?       
    Du kan välja att bara se mina svar ;) Men here we go:

    Mitt ex smittade mig. Visste om sin smitta men informerade inte och vidtog inga åtgärder för att skydda sig (jag hade frågat om han hade några könssjukdomar och han sa att han inte hade några). Han sitter i fängelse nu.
    Nej, mitt barn är friskt :) Precis som alla de barn jag känner som har HIV+ föräldrar.

    Själva viruset ger inga direkta komplikationer. Har man höga virusnivåer i kroppen länge så kan den påverkas på många sätt. Sen kan man efter ett tag (olika länge för olika personer), om man inte behandlar med mediciner i tid, få AIDS-symptom som vissa tumörsjukdomar, svamp i munnen etc.
    Man kan inte bli frisk från en HIV-infektion, den lever man alltid med (finns en man i Tyskland som lyckats bli fri från HIV men det är en komplicerad historia, är man intresserad så får man googla, är för dåligt påläst om det själv).
  • Anonym (ida)

    Vilka symptom får man vanligast om man får efter några år och har oupptäckt hiv? 

  • Anonym (HIV+)
    Anonym (ida) skrev 2013-02-18 16:30:11 följande:
    Vilka symptom får man vanligast om man får efter några år och har oupptäckt hiv? 
    Svamp i munnen, karposisk sarkom (hudsjukdom), blir sjuk för minsta lilla. Det är när immunförsvaret är så pass försvagat att det inte orkar stå emot vad man normalt gör.
  • Anonym (ida)
    Anonym (HIV+) skrev 2013-02-18 16:43:47 följande:
    Svamp i munnen, karposisk sarkom (hudsjukdom), blir sjuk för minsta lilla. Det är när immunförsvaret är så pass försvagat att det inte orkar stå emot vad man normalt gör.
    Allmänt dom du känner som inte visste dom var smittade kände dom sig på något sätt dåliga innan dom visste? Hur länge gick nån som du vet som längst utan att veta? 
  • Anonym (HIV+)
    Anonym (ida) skrev 2013-02-18 16:52:57 följande:
    Allmänt dom du känner som inte visste dom var smittade kände dom sig på något sätt dåliga innan dom visste? Hur länge gick nån som du vet som längst utan att veta? 
    En utvecklade dessa symptom på tre månader efter smittotillfället. Längsta är över 20 år... Så är väldigt individuellt! 

    Jag själv märkte inget under den tiden jag inte visste. Och personen som gick ovetandes i över 20 år smittades i samband med födseln eller efter (ingen som vet då personen är adopterad). Den personen utvecklade så småningom symptom på AIDS och det var så allt kom fram. 
  • Anonym (ida)
    Anonym (HIV+) skrev 2013-02-18 17:05:03 följande:
    En utvecklade dessa symptom på tre månader efter smittotillfället. Längsta är över 20 år... Så är väldigt individuellt! 

    Jag själv märkte inget under den tiden jag inte visste. Och personen som gick ovetandes i över 20 år smittades i samband med födseln eller efter (ingen som vet då personen är adopterad). Den personen utvecklade så småningom symptom på AIDS och det var så allt kom fram. 
    Oj, vad otäckt. Obehagligt allt med det där. Verkligen hemskt. Kram
  • Anonym (HIV+)
    Anonym (ida) skrev 2013-02-18 17:12:17 följande:
    Oj, vad otäckt. Obehagligt allt med det där. Verkligen hemskt. Kram
    Personen är idag fullt frisk (ja, bortsett från HIV-diagnosen då) och har friska barn. Så det löste sig. Men ja, och det som är mest skrämmande tycker jag är att personen sökte vård tidigare men inte en enda läkare tänkte på HIV. Var samma med mig. Trots primärinfektion så avfärdades den som influensa/halsfluss trots att inget syntes på några prover. Skickades hem med antibiotika bara... 
  • oroadhiv

    hur stor chans är det att bli smittad via passivt oralsex, asså om tjejen som har hiv suger av en kille som inte har det? var på utlandssemester och fick passiv oralsex med kondom, vad jag har förstått är det väldigt liten chans men som hypokondriern jag är oroar jag mig som f*n.

  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    oroadhiv skrev 2013-05-13 21:28:56 följande:
    hur stor chans är det att bli smittad via passivt oralsex, asså om tjejen som har hiv suger av en kille som inte har det? var på utlandssemester och fick passiv oralsex med kondom, vad jag har förstått är det väldigt liten chans men som hypokondriern jag är oroar jag mig som f*n.
    Risken är mycket liten, mottagande oralsex utan skador på endera parten (blödande sår i munnen och på/runt könsorgan) anses vara lågriskbeteende för överföring av HIV. Om kondom använts under hela akten så är risken mycket nära noll.

    Men är du orolig så föreslår jag att du går och testar dig.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Anonym (Bra tråd)
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-05-14 13:27:34 följande:
    Risken är mycket liten, mottagande oralsex utan skador på endera parten (blödande sår i munnen och på/runt könsorgan) anses vara lågriskbeteende för överföring av HIV. Om kondom använts under hela akten så är risken mycket nära noll.

    Men är du orolig så föreslår jag att du går och testar dig.
    Är inte risken att bli smittad större om man tar sperman än om man inte gör det?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (Bra tråd) skrev 2013-05-14 13:44:41 följande:
    Är inte risken att bli smittad större om man tar sperman än om man inte gör det?
    Ja, men det är irrelevant här.

    Frågan handlar om mottagande manlig part som är osmittad, då spelar inte ejakulation särskilt stor roll. Särskilt inte vid korrekt kondomanvändande.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Emelie 1987

    Hur var det att ständigt gå runt och oroa sig ifall barnet man bär på ska vara smittat eller inte? 


    En man, två barn, tre älsklingar
  • mumchkin

    Jag är en helt vanlig hetro tjej med en dotter på 8 år (hon är frisk).
    Jag fick min HIV-diagnos för 7 mån sedan och nu skulle jag vilja ha ett barn till.
    Min man är inte positiv så jag har många funderingar på hur det skulle gå till???? Har försökt att läsa mig till så mycket fakta som det går kring detta och har tid min läkare på infektionskliniken nästa vecka men jag har bekymmer med den moraliska sidan.
    Är det fel av mig att sätta barn till världen om risk finns att barnet blir smittat? 
    Allt detta med sjukdomen är så nytt för mig så jag har inte ens pratat med någon annan med samma diagnos ännu mindre någon med barn eller som planerar fler barn.

    /Anonymis

  • MatildaEmelieAmanda

    Hej!

    Vi är tre tjejer som ska skriva om HIV i vårt projektarbete och undrar om du kunde ställa upp på några frågor antingen här men helst via telefon eller i verkligheten.

    kram 

  • RepenttoJesus

    Jesus är Vägen, Sanningen och Livet och han är vår enda räddning! Jesus är Gud och älskar oss alla! Omvänd er genom Jesus Kristus! Jesus kan hela dig från din hiv!

Svar på tråden Jag har HIV - något du undrar?