• Anonym (Dåligt samvete)

    Hur ska jag hantera min 9 åriga dotter?

    Jag har en dotter som är nio år, hon är mellanbarn i familjen. Problemet är att hon lyssnar inte alls, förstår inte konsekvenserna av vissa dumheter hon gör. Jag märker att folk i vår omgivning, vänner och släkt stör sig på hur hon beter sig. Jag får även höra det ofta, varför lyssnar hon inte? Hon är duktig på att hitta sattyg osv. Om jag eller någon annan är själv med henne så går det jättebra och hon är världens gulligaste. Hon är gärna dum med sina syskon, ger dom tjuvnyp, saboterar deras saker, retar upp dom, hittar på massa dumheter som att elda (utomhus), ha sönder grejer och när man konfronterar henne med detta så flinar hon gärna eller rycker på axlarna och säger att hon inte gjort nåt! Detta gör mig galen och jag vet inte hur jag ska hantera det och få henne att sluta upp. Visst att barn kan vara fulla i bus och hitta på grejer men jag tycker ändå att när man är nio år så borde man förstå att veta när man verkligen "måste" bete sig, syskonen och kompisar gör ju de! Jag har försökt att prata med henne lugnt och sansat, förklarat vad hon gjort fel, jag har skrikit och gråtit, jag har nonchalerat det hon gjort. Men hur jag än gör så lyssnar hon inte och tar till sig det jag säger. Jag känner att jag skäller och skäller och skäller. Jag orkar inte känna mig som sämsta mamman i stan men mitt tålamod är slut och hennes handlingar gör att mitt dåliga humör går ut över dom andra barnen också. Hur ska jag hantera henne? Har också prövat med att plocka bort en sak som hon tycker om om hon gör dumma grejer men det hjälper inte. Vissa gånger blir hon ledsen och skriver brev att hon ska sluta vara dum och skriver förlåt. Men sen är det ändå samma visa igen. Hur ska jag göra med min dotter?

  • Svar på tråden Hur ska jag hantera min 9 åriga dotter?
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Du skriver något viktigt alldeles i början av ditt inlägg. Din dotter förstår inte konsekvenserna av sitt handlande. Och det visar sig också att alla dina sätt att reagera och hantera situationen inte lett någonstans.
    Utan att ha träffat din dotter är det mycket svårt att säga vad detta kan handla om. Men det kan vara precis som du säger att hon inte förstår vad hon sätter igång, eller hur resultatet hänger ihop med det som hon uttrycker eller gör.
    För att få stöd och råd hur du ska hjälpa henne och dig själv på bästa sätt tycker jag att du ska kontakta BUP för samtal och eventuell utredning.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Hur ska jag hantera min 9 åriga dotter?