• Lilas

    HJÄLP!! Någon som testat apotekets hemtest av celiaki/gluten?

    Vet inte riktigt var jag ska lägga tråden.. men

    Jag fick för 2 år sedan diagnosen celiaki (gluten) och har sedan dess ätit strikt glutenfritt. Idag fick jag för
    mig att jag skulle köpa apotekets hemtest som de gjort så mycket reklam för...

    Och testet är NEGATIVT

    Jag vet inte hur jag ska förhålla mig till det, även fast jag ätit glutenfritt har jag ju antikropparna kvar (eller?) Det står inte heller att det inte fungerar om man äter glutenfritt, så det borde ju inte spela någon roll.. Jag sa även till kvinnan på apoteket att jag redan har en diagnos och äter glutenfritt..

    Någon som gjort testet? Tror ni att min diagnos från läkaren är fel, eller testet jag gjorde idag?

  • Svar på tråden HJÄLP!! Någon som testat apotekets hemtest av celiaki/gluten?
  • SockerStinn

    Läse på celiakiförbundets sida, och där står det att det är gastroskopi, inte biopsi av tarmen som görs. Hmm, så många, inkl läk som säger biopsi... Där står iaf att gastro ska göras om efter 3-6 månader.

  • Bei Bei
    SockerStinn skrev 2012-10-12 08:55:33 följande:
    Jag trodde de hade slutat med att ta andra biopsi, eftersom första är tillförlitligt. Det kanske är olika från mottagning till mottagning alternativt beroende på hur första biopsin ser ut, om de tycker att det behövs. 

    Vad mer än celiaki finns det ökad risk för menar du? Eller menar du att det är genprov för att se om även släktingar har ökad risk för glutenintollerans?
    Min dotter har en viss typ av arvsmassa (HLA) som har större risk för att drabbas av en autoimmun sjukdom (celiaki är en sådan sjukdom, men kallas allergi oftast) För att utveckla celiaki måste du ha den typen av arvsmassa, annars drabbas du inte. Personer som har denna arvsmassan löper större risk att drabbas av andra autoimmuna sjukdomar som t.ex diabetes.

    En andra biopsi skall enligt min dr alltid utföras för att se så tarmen återhämtat sig (om den inte har det kan det vara något annat än celiaki) Hos vuxna kan det ta upp till ett år att bli helt bra i tarmen och upp till 4-5 år innan kroppen mår helt bra igen (man blir extra infektionskänslig, får sämre immunförsvar och stor trötthet oftast)

    Celiaki är ärftligt, men inte så vanligt, så släktingar behöver inte ta prov om de inte har besvär som man misstänker kan ha samband.
    Min dotterns faster har celiaki. Tillräckligt nära för att "gälla" som ärftligt.

  • Bei Bei
    SockerStinn skrev 2012-10-12 09:04:15 följande:
    Läse på celiakiförbundets sida, och där står det att det är gastroskopi, inte biopsi av tarmen som görs. Hmm, så många, inkl läk som säger biopsi... Där står iaf att gastro ska göras om efter 3-6 månader.
    Hmm, konstigt. Jag studerar inom sjukvård och var med när dottern gjorde sin tarmbiopsi. (totalt genomvidrigt eftersom de inte sövde henne och hon slogs för sitt liv och fick panik... usch!) Vill att hon sövs till våren när nästa görs!
  • SockerStinn
    Bei Bei skrev 2012-10-12 10:43:59 följande:
    Hmm, konstigt. Jag studerar inom sjukvård och var med när dottern gjorde sin tarmbiopsi. (totalt genomvidrigt eftersom de inte sövde henne och hon slogs för sitt liv och fick panik... usch!) Vill att hon sövs till våren när nästa görs!
    Gjorde biopsin mha gastroskopi kanske?
  • Bei Bei
    SockerStinn skrev 2012-10-12 11:15:05 följande:
    Gjorde biopsin mha gastroskopi kanske?
    va? Vad menar du?
  • Gaaaa

    Borde ju vara samma som vid TSH (sköldkörteln)


    När jag tog testet sist så låg jag på 0,94 och det är jätte bra, men skulle jag sluta med medicinen så skulle ju värdet sakta men säkert stiga igen och det är inte bra..

  • Starlight78

    Ang biopsi eller gastroskopi. Min dotter gjorde biopsi första gången och ska andra gången göra gastroskopi. Det gick jättebra första gången, men då ser man inte tarmen, utan tar bara ETT litet prov på tarmen. Genom gastron ska de kunna SE och VÄLJA FLERA provställen mha kameran. Lite förtydligande bara... så det beror nog på om det verkligen behövs gastro eller inte, då man tyvärr måste söva i de flesta fallen då. Nu ska hon göra gastro för de vill se hela tarmen iställer för att bara få prov från en liten bit (vilket kan vara tillräckligt ibland ju).

  • Ninu

    Om du inte äter gluten så visas inga antikroppar i testet. Ät glutenfritt även om du inte har celiaki. Gluten är ett lim utan nutritiv egenskap som inte är bra för någon levande varelse. Glöm inte bort att Celiaki är en autoimmun sjukdom och inte en allergi. 

  • Lisa112

    Måste bara lätta hjärtat för jag blir så arg på sjukvården! Att inte låta barn obligatoriskt bli sövda under en koloskopi/gastroskopi är ren barnmisshandel och borde inte få ske öht inom vården!

    Det gör fruktansvärt (!!!!) ont och är genomvidrigt obehagligt, man hamnar nästan i CHOCK av smärtorna och obehaget. Känns som man blir våldförd av nån som sticker upp en trädgårdsslang i baken, och hur den där slangen letar sej upp genom hela ens inre upp, upp. Som en krälande orm där inne!
    Och det bara som vuxen, tänk då hur ett litet barn upplever det!
    Även smärtorna efteråt av den luft dom pumpat in under ingreppet är inte av denna värld, speciellt när man redan har så ont i tarmarna före ingreppet!!!!
    Kommer se till att aldrig igen bli undersökt på detta sättet utan full knockout och få sova igenom allt!

Svar på tråden HJÄLP!! Någon som testat apotekets hemtest av celiaki/gluten?