• Gladpack01

    Heminsemination. Hjälp!!

    Hej:) Jag och min sambo har försökt få barn i 1 år nu och ingenting händer, vi har just börjat utredas för att se om det är möjligt för oss att bli med barn. Vi har börjat fundera på heminsemination istället för samlag pga. olika anledningar som jag helst inte vill gå in på och skulle då gärna vilja få lite kunskap om detta! Hur fungerar det? Slang/spruta? Hur långt ska man föra in slangen eller sprutan? In i livmodertppen eller bara mot den? Har man samma chans att bli med barn via insemination som vid samlag? Vad bör man tänka på? Jag skulle vara jätte tacksam om någon ville dela med sig av sin kunskap/erfarenhet av heminsemination:)

  • Svar på tråden Heminsemination. Hjälp!!
  • jazmine25

    Jag har skapat en annan tråd här på FL där vi skriver om heminsemination.

    Jag kan svara på några frågor.

    Vi har använt oss av bara spruta och när jag haft ÄL så har vi inseminerat samma dag och dagen efter. Jag använder crinone vagitorer efteråt (progesteron) och kommer fortsätta med det om jag är gravid till v.12

    Jag har innan detta gjort 2 inseminationer på sjukhus då dom inseminerar direkt i livmodern som gav mig minus. Vid insemination på sjukhus ligger % för att lyckas på ca 12.5%

    På heminsemination ligger den på ca 20% om mannen och kvinnan är virilla och prickar ÄL.
    Vid samlag ligger den på 25%

    Man ska inte på hemmaplan inseminera direkt i livmodern det är farligt.

Svar på tråden Heminsemination. Hjälp!!