• Trolla02

    Äntligen utredning.. vad kommer ske?

    Fick brev om att remiss om utredning kommer komma inom 3 månader till oss, känns skönt.. få veta vad som är "fel".. varför det inte blir nåt och kanske få hjälp..

    Men lite nervös är man, vad gör man på första mötet?? vilka undersökningar kommer man kanske få gå igenom?

    Någon som har någon "solskens" historia man kan få ta del av och få lite "pepp"..?    

  • Svar på tråden Äntligen utredning.. vad kommer ske?
  • Pimpinellan

    Hälsosamtal där man tar upp sjukdomar och sexliv och tidigare graviditeter och mens och sånt. Blodprov på dig för att kolla vissa hormoner,spemaprov på mannen och VUL på dig. Det är själva grunden och här hittas de flesta fel. Vanligast är dålig äl eller dåliga spermier eller t.o.m både ock. 30% blir dock förklarade oförklarligt infertila,d.v.s man hittar inga fel med de metoder som finns,men vid IVF kan felen ibland hittas. Ibland spolar man äggledarna okså för att kolla om det finns passage. Läs mer här:


    www.fertilitetsguiden.nu

    Lycka till!

  • intetnyttpåplusfronten

    Hur menar du med remiss om utredning? Jag ska på mitt första möte om 2 veckor efter att ha ringt idag, är inte det en påbörjad utredning? Måste jag vänta på en remiss också?


    Om du har något vettigt att säga så är du på fel forum.
  • Pimpinellan
    intetnyttpåplusfronten skrev 2012-10-31 12:32:25 följande:
    Hur menar du med remiss om utredning? Jag ska på mitt första möte om 2 veckor efter att ha ringt idag, är inte det en påbörjad utredning? Måste jag vänta på en remiss också?
    Nej,ringer man själv och bokar tid så är man ju redan igång. Skillnad om man går via V.c-de gör ju inte infertilitetsutredningar utan då skickar de ju en remiss till rätt instans.
  • Trolla02

    Vi skickade in en egen remiss som de ville att man skulle skicka in på Sahlgrenska i Göteborg.. Och fick ett papper för ca 1 månad sen att vi skulle få en tid för utredning inom 3 månader..

Svar på tråden Äntligen utredning.. vad kommer ske?