• Maca

    Kan det vara gluten????

    Jag är en orolig mamma som har en son på 13mån som väger 8320g. Han har alltid varit tunn o i början trodde man att hade mjölkallergi då han hade mycket utslag o han fick gå på althera. gick upp hyfsat men har alltid legat minus 2 på viktkurvan (föddes 3500g). Kring 9mån introducerade vi gluten och mjölk första månaden gick han hyffsat upp i vikt men från 10mån - 12mån stod han helt still på 8160g.

    Fick omgående börja med mjölkfri kost o har nu varit mjölkfria i 4a veckor. första veckan ökade han ingenting, andra veckan gick han upp 140g tredje veckan ingenting o nu 4e veckan 25g. o väger nu 8320 jag känner mig hjälplös. Han äter jätte bra o mycket. avföringen är hård o han har jobbigt att bajsa.


    Man har tagit blod prov på olika allergier samt gluten men allting visar på normal värden. Man har skickat remiss till gastroskopin men dom vill inte ta emot honom föränn vi har varit mjölkfria 8veckor men det känns så jobbigt då vi ser helt o klart att den mjölkfria kosten inte ger någonting.


    Han har även gått ner på längdkurvan från normal till nu minus 1- är det någon som varit med om samma sak. Jag är fruktansvärt orolig. Han är hur pigg o glad som helst har mycket energi men vi har märkt att han blir tröttare tidigare på dagen o sover längre pass om dagarna. Han har uppblåst mage o magen är stenhård alltid.

    Jag är så orolig o ledsen vill bara gråta utav oro o frustration =(((((

  • Svar på tråden Kan det vara gluten????
  • EnLitenFlicka

    Hej. Lite sent men jag är nyfiken på om du fick veta vad det var?  Vi hade samma problem med vår dotter och kände oss hjälplösa....provade mjölkfritt i några veckor sen gav vi upp. Men efter 6mån var vi så desperata att vi körde på utan mjölk igen och vips så blev vår lille fågelunge som ny=) Hon klarar inte minsta lille då blir hon uppblåst ledsen och förstoppad direkt. Kissar även i sängen på natten då hon fått i sig mjölk och hon är blöjfri sen år. Blir det riktigt illa kräks hon och slutar äta=( sååå jag är nyfiken på om ni fick nåt svar?

  • Maca

    Vi har ännu inget svar, sonen fick göra gastroskopi men visade inte på gluten. Vi kör mjölkfritt sen 4månader tillbaka men det ger ingen effekt. Vi har uteslutit mjölk soja o alla spannmål. Sonens mage är fortfarande uppblåst o hård men han bajsar normalt han är inte förstoppad. Jag hoppas det ska vända snart. Just nu väntar inpå tid hos dietist som kanske kan hjälpa oss. Hur är det med din dotters viktuppgång går hon upp mycket nu?

  • EnLitenFlicka

    Hej. Jag försår verkligen hur det känns för er. Man får liksom kämpa men man vet inte mot vad. Min dotter har alltid laxeringsmed hemma för hon kan inte bajsa rätt som det är. Vad gäller vikten ligger hon faktiskt helt ok. Hon lever ju dock på mjölkfri välling. Hon blev avskräckt från mat av allt runt omkring med spyor och förstoppning. Hon är alltid väldigt blek och ser hålögd ut=( hon är ALLTID trätt och orkar sälllan leka i full fart en längre stund. Dietisten hjälpte oss bra tyckte jag och gav oss hopp med att det faktiskt växer bort. Kanske blir laktosfrittt om några år ist=) Har ni varit utan ägg? Grönsaker?

Svar på tråden Kan det vara gluten????