• ploppan

    Lapp för ögat

    Hej alla!

    Jag vet inte riktigt om jag lagt denna trådstart under rätt rubrik...

    Min son 4 år har fått lapp för höger öga. Det är alltså hans vänstra öga som han ser dåligt och skelar med.

    Han har glasögon men enligt läkaren ser han bara ca 25 % med vänster öga. Om vi nu lappar höger öga hur ska han kunna klara sig?? Han har ju dock bara 25% syn på det ögat. 
    Hur läng tid tar det innan det vänstra ögat "vänjer" sig och han ser ok??  

    Hur längre brukar man ha lapp för ögat. Han ska ha lappen ca 5 timmar varje dag.      

  • Svar på tråden Lapp för ögat
  • Emeraldy

    Min 6-åring har lapp för andra dagen idag, så vi har inte ås mycket erfarenhet än. Hon skelar inte och har inte glasögon, men ser mycket sämre på vänster öga. Efter kontroll hos ögonläkaren tyckte han att vi ska prova lapp för höger öga för att träna upp det vänstra. Själv tycker jag att det skulle vara väldigt ansträngande och jobbigt, både att bara se med ett öga, och det dessutom med det sämre. Men dottern sa då igår i alla fall att det hade gått jättebra.

    Hade kompisar vars dotter hade lapp för ögat när hon var 4, för att träna upp ena ögat, och när de slutade med lappen så såg hon godkänt med bägge ögonen. Det är väl förhoppningen för oss också, att dottern inte ska behöva börja med glasögon.   

    Vår dotter ska ha lappen hela skoldagarna (kommer bli ca 7 timmar) fem dagar i veckan i sex veckor.    


Svar på tråden Lapp för ögat