• i1978

    Sambo med noll koll på pengarna!!!!!!!

    Hej. Behöver lite råd hur man går tillväga när man ska försöka få sambon att förstå att vi inte skiter pengar. Har flertalet gånger påpekat att han ska tänka sig för innan han spenderar men...SUCK..in genom ena o ut genom andra. Vi har gemensam ekonomi men ganska stor skillnad på inkomsterna då jag tjänar mer än honom. Jag missunnar honom ingenting men vill inte att han tar förgivet att jag är villig att betala allt. När han har betalt sin del av våra räkningar till mig så har han 1200:- kvar till mat och då har han en son också på 3 år som är hos oss varannnan vecka. Han köper ca 4 boxar vin till sig per månad + att han snusar för 400:- per månad! Vilket betyder att han har 280:- kvar till mat till sig själv o sin son! Nu betalar jag ju givetvis maten o så men han tar förgivet att jag löser allt och det känns inte riktigt OK. Sista 100-lappen han hade kvar köpte han öl för. Han har fyra syskon med familj o barn så det blir en del presentköp o dessa betalar jag o dom har bestämt vilka summor dom ger för oavsett hur ekonomin ser ut så i slutänden så får jag istället köpa billigare presenter till mina syskon o syskonbarn!

    Kan jag göra en sammanställning på våra utgifter o inkomster o visa svart på vitt hur det ser ut eller är jag elak o egoistisk då? 
    Ge mig gärna råd o tänker jag fel tala gärna om det. Jag är öppen för allt! 

  • Svar på tråden Sambo med noll koll på pengarna!!!!!!!
  • Lena

    Låt honom sätta in matpengarna på ett matkort utan visa. Lika så med presentpengarna. Där kan han handla snus men inte vin iaf.

  • lyckligmamma87

    Jag hade slutat stå som ett skyddsnät för honom slutat betala dyra presidenter till hans syskon o barn..... Ända sättet för honom o lära sig är sluta
    Köp mat till han sätt hårt mot hårt.... Men hans barn sim kommer till er måste ju ha mat o kläder men försök o göra det på det sättet att han lär sig preotera barnet.... Lycka till vet att det är svårt då ja levde med en som hade noll koll på pengar han sket i o betala räkningar osv....

  • veh

    Tja, ni lever ju tillsammans, kan jag tycka... Och hur er ekonomi än ser ut så bör ju han kunna spendera en del pengar på sig själv, oavsett vad han använder dem till. "Sin del" av era räkningar - hur mycket innebär det? Hälften? Procentuellt efter inkomst? Vad har ni för utgifter (jämfört med hans inkomster) om han inte har mer pengar över? Kan han höja sin lön på något rimligt sätt? T.ex. om han jobbar deltid och kan söka jobb med mer arbetstid eller om han kan tänka sig något yrke med mer betalt? Om det är så att han förväntas betala hälften och inte har mer pengar kvar än han har, så har ni kanske dragit på er orimligt höga utgifter. Du har ju du ett val att göra, antingen pytsar du in mer pengar än honom till de gemensamma räkningarna eller så väljer ni boende m.m. som är rimligt utifrån hans ekonomi.

  • i1978

    Som jag skrev så betalar jag ju redan all mat alla kläder som  han o hans son behöver. Jag har tre egna barn o väntar vårt första gemensamma barn som är beräknat till den 15/11. Det enda jag begär är att han ska förstå att vi inte har hur mycke pengar som helst. Jag har ut 5000:- mer än honom. Men jag lägger ju också dom pengarna på oss. Unnar aldrig mig själv något extra o så. Jag vill bara att han tänker efter innan han dricker upp dom sista pengarna.
     

  • jimbo

    Då är det väl läge att lägga upp en budget så ser han ju var pengarna går o hur mycket ni har

  • Vinterankan

    Ni kanske kan göra så att ni lägger alla era pengar i en gemensam kassa för räkningar och mat och sedan har en viss summa var till egna pengar som man kan använda till snus, öl, vin, presenter, egna kläder, egna nöjen och eget sparande. 

    Det blir ju fel om du får köpa mindre för att han köper så mycket åt sig själv. 4 lådor vin i månaden känns rätt mycket, har han alkoholproblem? 

  • zemer

    Men ni har ju inte gemensam ekonom om ni delar rakt av på gemensamma räkningar och sen står själva för egna maten?

    Är det inte bättre att ni lägger alla pengar som kommer in i en hög, betalar alla räkningar, lägger undan till mat och ev presenter och om ni sparar. Det som blir över "spendera pengar" delar ni på hälften.
    Så gör vi i våran familj. Jag tjänar mer än min man, men vi är en familj och vi lever på samma villkor.

Svar på tråden Sambo med noll koll på pengarna!!!!!!!