• Anastaziah

    Hur ska jag förklara AP för sambon och bekanta?

    Jag vill samsova med mitt barn, och jag önskar att jag kommer att kunna amma fritt och länge. Jag kommer bära barnet i bärsjal och försöka vara så nära som möjligt och försöka tolka barnets signaler och eventuellt kommer jag försöka mig på EC (bebis på pottan/blöjfri bebis).

    Min sambo berättade häromdagen att han tycker att det är viktigt att inte barnet "skäms bort" som han kallar det, och att man inte daltar för mycket med det. Han anser att barnet måste lära sig att sova i egen säng, (men i samma rum) runt ungefär 1års ålder, för att barnet ska bli en självständig människa. För jag "vill väll inte ha ett osjälvständigt barn?" har han sagt. 

    Jag vill att barnet ska få sova hos oss tills hen själv väljer att sova i egen säng, ensam. Jag vill att barnet ska finnas nära så jag kan trösta vid eventuella mardrömmar och ge trygghet vid uppvaknanden, jag vill kunna amma fritt och smidigast känner jag då är att samsova med barnet.

    Jag undrar om någon har några bra tips på saker jag kan säga, anknytningsteorier och anknytningsforskning som man kan lägga fram och om någon har AP-historier att berätta om. Hur ni löst sovning och sådant?
    Vad har kanske inte blivit som ni först tänkt er och så?

    Vårat barn ligger fortfarande i min mage och växer, men jag vill vara beredd inför framtiden.


    Gör som havet våga!
  • Svar på tråden Hur ska jag förklara AP för sambon och bekanta?
  • Flickan och kråkan
    Klycka skrev 2012-11-26 07:49:22 följande:

    Jepp...dock bär jag ju fortfarande på magen och vet inte om det är skillnad jämfört med när de är så stora så att man kan slänga upp dem på ryggen...är det det?
    Till viss del avlastningsmässigt, men ryggbärande tycker jag framför allt är praktiskt när de är större för att man inte har ett jättebarn framför sig. Lättare att göra annat när man har dem på ryggen. Men det låter väldigt märkligt att du får ont med en ergonomisk bärsele med ett så litet barn. Jag tycker att sjal avlastar allra bäst, men någon jätteskillnad i den åldern har jag inte upplevt.  Jag har sjalat huvudsakligen första året men efter det har vi kört nästa uteslutande sele av praktiska orsaker och det har inte varit några problem tyngdmässigt. Kan bära min 3,5-åring ett par timmar om det behövs. Vilken sele har du? Drar du åt ordentligt? Ont brukar man få när man inte tajtat till ordentligt eller när den inte sitter riktigt som den ska.
  • Klycka
    Flickan och kråkan skrev 2012-11-26 20:14:05 följande:
    Till viss del avlastningsmässigt, men ryggbärande tycker jag framför allt är praktiskt när de är större för att man inte har ett jättebarn framför sig. Lättare att göra annat när man har dem på ryggen. Men det låter väldigt märkligt att du får ont med en ergonomisk bärsele med ett så litet barn. Jag tycker att sjal avlastar allra bäst, men någon jätteskillnad i den åldern har jag inte upplevt.  Jag har sjalat huvudsakligen första året men efter det har vi kört nästa uteslutande sele av praktiska orsaker och det har inte varit några problem tyngdmässigt. Kan bära min 3,5-åring ett par timmar om det behövs. Vilken sele har du? Drar du åt ordentligt? Ont brukar man få när man inte tajtat till ordentligt eller när den inte sitter riktigt som den ska.

    Jag drar åt den enda till det tar stopp men kanske är så att den är för stor för mig då? Min sambo gillar den nämligen och fattar inte alls vad jag klagar på jag är absolut inte liten (snarare tvärtom efter denna graviditet) så egentligen tror jag inte det men alla remar utom det i nacken går i ändlägena... Sorry TS om vi kapar tråden men är jättenyfiken om jag kanske kan använda selen ändå då det går fortare att knäppa den än att knyta sjalen nu med vantar och grejjer på sig
  • Flickan och kråkan
    Klycka skrev 2012-11-27 09:06:36 följande:

    Jag drar åt den enda till det tar stopp men kanske är så att den är för stor för mig då? Min sambo gillar den nämligen och fattar inte alls vad jag klagar på jag är absolut inte liten (snarare tvärtom efter denna graviditet) så egentligen tror jag inte det men alla remar utom det i nacken går i ändlägena... Sorry TS om vi kapar tråden men är jättenyfiken om jag kanske kan använda selen ändå då det går fortare att knäppa den än att knyta sjalen nu med vantar och grejjer på sig
    Vilken sele är det ni har? Om den är så pass stor......är det en manduca? Med en ergonomisk bärsele så ska du absolut inte behöva få ont av att bära en 5-månaders om den sitter som den ska. 
  • Anastaziah
    skogsvitter skrev 2012-11-26 16:41:19 följande:
    Vi har kört lite EC med båda våra, de har använt tygblöjor vilket enligt mig har underlättat mycket eftersom de ofta lär sig lättare då att kissa och bajsa på pottan/toaletten istället. Vi har inte haft dem nakna särskilt mycket (men självklart luftat ibland) utan vi har satt dem på rutin eller när vi tyckt oss se signaler för att det är dags. Endera har blöjan då varit torr eller så har den varit blöt och då byter man ju. Jag tror det blir svårt att ha en nyfödd naken ofta eftersom de i början kissar i tid och otid. Dvs det tar ju ett tag att få in rutiner, precis som med mat, sömn och allt annat också.
    skogsvitter skrev 2012-11-26 16:41:19 följande:
    Vi har kört lite EC med båda våra, de har använt tygblöjor vilket enligt mig har underlättat mycket eftersom de ofta lär sig lättare då att kissa och bajsa på pottan/toaletten istället. Vi har inte haft dem nakna särskilt mycket (men självklart luftat ibland) utan vi har satt dem på rutin eller när vi tyckt oss se signaler för att det är dags. Endera har blöjan då varit torr eller så har den varit blöt och då byter man ju. Jag tror det blir svårt att ha en nyfödd naken ofta eftersom de i början kissar i tid och otid. Dvs det tar ju ett tag att få in rutiner, precis som med mat, sömn och allt annat också.
    Jag har också tänkt köra något light version av EC, har tänkt använda tygblöjor och försöka få in rutin på att hålla över toaletten, eller sätta på potta och göra kissljud när jag kissar och kanske oftare å. Har också tänkt försöka lära mig tolka barnets signaler när hen ska bajsa och kissa, men detta förstår  jag kan ta lite tid. =)

    Vi får se om jag kommer ha barnet mycket naket för att lära mig signalerna, kanske efter några månader, men när barnet ändå har tygblöja är det ju bara att sätta tillbaka den om man tagit av den för att man trott att barnet ska kissa eller så. =) 

    Jag förstår att det tar tid att få in rutiner, kanske inte alls orkar försöka tolka signaler i början, vi får se hur det blir helt enkelt. =)

    Gör som havet våga!
  • Anastaziah
    Flickan och kråkan skrev 2012-11-26 20:14:05 följande:
    Till viss del avlastningsmässigt, men ryggbärande tycker jag framför allt är praktiskt när de är större för att man inte har ett jättebarn framför sig. Lättare att göra annat när man har dem på ryggen. Men det låter väldigt märkligt att du får ont med en ergonomisk bärsele med ett så litet barn. Jag tycker att sjal avlastar allra bäst, men någon jätteskillnad i den åldern har jag inte upplevt.  Jag har sjalat huvudsakligen första året men efter det har vi kört nästa uteslutande sele av praktiska orsaker och det har inte varit några problem tyngdmässigt. Kan bära min 3,5-åring ett par timmar om det behövs. Vilken sele har du? Drar du åt ordentligt? Ont brukar man få när man inte tajtat till ordentligt eller när den inte sitter riktigt som den ska.
    Vad använder du för sele när barnet är lite tyngre?Jag funderar på om Ergobaby är bra, är det något du provat? =)
    Gör som havet våga!
  • Anastaziah
    Klycka skrev 2012-11-27 09:06:36 följande:

    Jag drar åt den enda till det tar stopp men kanske är så att den är för stor för mig då? Min sambo gillar den nämligen och fattar inte alls vad jag klagar på jag är absolut inte liten (snarare tvärtom efter denna graviditet) så egentligen tror jag inte det men alla remar utom det i nacken går i ändlägena... Sorry TS om vi kapar tråden men är jättenyfiken om jag kanske kan använda selen ändå då det går fortare att knäppa den än att knyta sjalen nu med vantar och grejjer på sig
    Det är ingen kapning av tråden, jag är själv intresserad av att bära barn så det är bara bra att lära sig mer. =)
    Gör som havet våga!
  • Flickan och kråkan
    Anastaziah skrev 2012-11-29 08:54:53 följande:
    Vad använder du för sele när barnet är lite tyngre?Jag funderar på om Ergobaby är bra, är det något du provat? =)
    Jag har provat ergon, men den sitter inte så bra på mig. Jag är kort. Men annars ja, det är en bra bärsele. Det finns många bra, vilken som är bäst beror huvudsakligen på vilken kroppsform man har som bärare.

    Det beror på vad du menar med tyngre . Om man tänker bära mycket och länge så bör man ta med i beräkningen att man kan behöva investera i mer än en bärsele. Även om många enligt instruktionerna håller högt upp i vikt så behöver man en bredare och högre panel när barnet bli äldre (1-1,5år) och längre för att han/hon ska få en bra sittposition. Man behöver alltså gå över till en toddlersele som har en bra mycket bredare sittyta och är högre i ryggen - Tula toddler, wompat etc. De avlastar också på ett helt annat sätt. Jag har använt en Oh snap från babyhawk.

     
  • Majlisen

    Hej TS! Förstår vad du menar tror jag, och som tidigare nämnts så handlar AP om att "lyssna". Jag tycker definitivt att du ska inhandla sjal. Sedan om det inte skulle funka, nä, då gör det ju inte det. Och samsovning, absolut, men trivs barnet inte gör det ju inte det, men det blir man varse om. Visst är samsovning kanon då det funkar, barnet tillåts tanka trygghet om nätterna och det har definitivt inget att göra med att barnet är bortskämt eller inte är tryggt på egen hand. Du stärker däremot barnet i det än mer.

    Och om amning och att amma fritt... Alltså, idag är ju rekommendationen just att amma fritt. Att begränsa amning är definitivt inte något som rekommenderas (såvida du inte råkat få en dålig BVC-sköterska som tycker att saker ska vara som på 70-talet, och bara ger personliga och icke-proffisionella råd, dessa finns tyvärr). Barnen ska ammas fritt, och att amma en gång/30 minut är lika normalt som amma var tredje timme drygt, bara barnet får sätta de riktlinjerna själv. Det kommer komma perioder då ditt barn vill ligga vid bröstet jämt (ökningsperioder) och du kan tvivla, men i perioder kan det också flyta som på räls, och vem vet, kanske sova hela nätter... Man kan ju aldrig säga hur det kommer att bli.

    Och just som alla säger. Ta det som det kommer, och vill inte din sambo att ert barn ska sova med er och du och barnet vill. Ja, då får väl du och barnet dela säng så får han sova själv. Jag menar, varför ska vi vuxna få sova med varann och barnet vara tvunget att sova själv. Eftersom han definitivt inte behöver daltas med så kan väl ni köpa en egen säng till honom Nä, skämt å sido, halvt. Ibland kan jag tänka så... Men vill barnet kring ett samsova tycker jag, självklart! Vår BVC-läkare rekommenderade att fortsätta med samsovning i alla fall under första dagisåret om min dotter ville, och vi planerar en dagisstart då hon är två, nu är hon 14 månader och sover bäst med mig.


    Sjalbärande vandrande snutte, prettomorsa och amningsmaffioso.
  • Majlisen

    Och definitivt, en fungerande samsovning kan främja amningen och underlätta en hel del. Lär dig liggamma från start. Det är väldigt bekvämt att kunna somna till under vissa amningsrace nattetid, och JA, det är helt ok att somna då man liggammar.

    Lycka till med bebisen och jag håller alla tummar för att det går på räls!


    Sjalbärande vandrande snutte, prettomorsa och amningsmaffioso.
  • våreld

    Hej, bara läst trådstarten.
    Min man förstod inte när jag pratade om mina tankar som var ap-inspirerade. Sen när sonen kom kom min man till insikt. Idag kan han säga: "jag visste ju inte" och "tur att du lärde mig hur man ska göra" för honom är det numera otänkbart att sonen ska sova i eget rum innan han vill. Och amning är han fortfarande positiv till efter 2 år. Din man kanske ändrar sig när han träffar sin lilla guldklimp...

  • Anastaziah
    våreld skrev 2012-12-05 19:17:47 följande:
    Hej, bara läst trådstarten.
    Min man förstod inte när jag pratade om mina tankar som var ap-inspirerade. Sen när sonen kom kom min man till insikt. Idag kan han säga: "jag visste ju inte" och "tur att du lärde mig hur man ska göra" för honom är det numera otänkbart att sonen ska sova i eget rum innan han vill. Och amning är han fortfarande positiv till efter 2 år. Din man kanske ändrar sig när han träffar sin lilla guldklimp...
    Hejsan, ja vi får väll hoppas det. =) Det blir nog lättare att förstå då kanske jämfört med nu när jag bara pratar om massa saker som vi inte har några erfarenheter av. =)
    Gör som havet våga!
  • izgo

    Bara läst ts. Nu vill jag inte skrämmas, men när det gäller PSD så rekomenderar man INTE samsovning oga risken att bebisen får sova för varmt och därmed överhettas till döds. Man kan råka kväva barnet också. Jag ville göra precis som du, men avstod pga riskerna. Att man aktar sig som mamma är en sak, men man vet aldrig om barnet blir för varm eller kvävs... Dessutom skulle jag inte ha barnet i sängen när de börja nda sig, stora risker att de kvävs i kudden.

    Får säkert påhopp men ville bara säga detta.

  • Höghus

    izgo: inget påhopp, men läs på om säker samsovning. Det tom skyddar mot psd.

  • Anastaziah
    izgo skrev 2012-12-11 09:09:40 följande:
    Bara läst ts. Nu vill jag inte skrämmas, men när det gäller PSD så rekomenderar man INTE samsovning oga risken att bebisen får sova för varmt och därmed överhettas till döds. Man kan råka kväva barnet också. Jag ville göra precis som du, men avstod pga riskerna. Att man aktar sig som mamma är en sak, men man vet aldrig om barnet blir för varm eller kvävs... Dessutom skulle jag inte ha barnet i sängen när de börja nda sig, stora risker att de kvävs i kudden.

    Får säkert påhopp men ville bara säga detta.

    Ja fast det sedan finns det ju forskning som pekar på att samsovning minskar riskerna för PSD. Det beror ju helt på vad man väljer att lita på. Barnet kommer ju inte använda mitt täcke just för värmens skull. Sedan vet jag inte om jag kommer använda kudde heller till bebis. =)
    Gör som havet våga!
  • izgo

    Jo just samsovningen i sig. Men de där med värmen, kuddar osv, de som kan va farligt :)

  • Höghus

    Izgo: det stämmer. Vid säker samsovning skall det inte finnas massa extrakuddar i sängen och bebis ska inte ha någon kudde. Helst ska barnet också ha en egen filt. Har man inte det skall man i alla fall inte dra upp det egna täcket för högt upp. Man ska inte heller pälsa på bebisen pyamas.

Svar på tråden Hur ska jag förklara AP för sambon och bekanta?