• Jennin

    Mina tonårstvillingar vill ha varsitt rum

    Hejsan! Jag och min man har två tvillingtjejer på 15 år och en kille på 5. Tjejerna har alltid bott i samma rum och nu vill de få ett varsitt! Vi flyttade för inte så länge sedan till ett hus där det i källaren är två rum fast med ett valv emellan. Alltså, de anser att det inte är ett eget rum då de inte har en dörr de kan stänga om sig. På övre våningen har vi två sovrum. Tjejernas förslag var då att jag, min man och den yngsta skulle flytta ner och bo i de två rummen nere i källaren och att tjejerna ska ta de två sovrummen på övervåningen. Men vi andra är inte bekväma med det. Men att tjejerna ska bo tillsammans ytterligare några år är nästan omöjligt då de bråkar varenda dag. De går i samma klass, umgås med samma kompisar och så ska de dela rum på det. De umgås alltså hela tiden. Hur ska vi lösa detta rättvist?

  • Svar på tråden Mina tonårstvillingar vill ha varsitt rum
  • Coyote

    Låt dem flytta upp, känns lite konstigt att femåringen ska ha eget rum medan femtonåringarna som verkligen låter som de är  i behov av det inte kan få det.

  • elyse

    Men om ni vuxna bara sover i ert rum, måste ni ens ha ett helt rum bara för att sova i? Det finns många som löser detta med egna rum åt barnen genom att själva sova i en bäddsoffa i vardagsrummet. Om 4-5 år har de flyttat hemifrån.

  • Ano Nymast

    Ni har struntat i det här ETT ÅR och vägrar lösa det på det bästa sättet: att ni flyttar ner och de upp? Förvånad
    Ja, så kan man ju oxå bete sig som förälder...

  • Lapsang

    Andra förslag: ni tar femåringen rum och delar av ert sovrum till två som de får ta, femåringen tar ett källarrum.
    Eller låt dem turas om att ha inresta rummet i källaren.

  • Kpax
    Lapsang skrev 2012-12-02 19:06:43 följande:
    Andra förslag: ni tar femåringen rum och delar av ert sovrum till två som de får ta, femåringen tar ett källarrum.
    Eller låt dem turas om att ha inresta rummet i källaren.

    Fast det kanske inte är optimalt att ha en femåring i källaren och föräldrarna på övervåningen, är han inte lite liten för att vara så långt ifrån?
  • mandelblomma
    elyse skrev 2012-12-01 22:42:09 följande:
    Men om ni vuxna bara sover i ert rum, måste ni ens ha ett helt rum bara för att sova i? Det finns många som löser detta med egna rum åt barnen genom att själva sova i en bäddsoffa i vardagsrummet. Om 4-5 år har de flyttat hemifrån.
    måste måste man ju inte, men med tonårsbarn som kan vara vakna ganska länge på natten hade jag gjort allt för att ha ett eget sovrum!
  • Ljusna

    Jag kan nog tycka att den bästa lösningen är att ni och 5-åringen bor i källaren. Visst, det är kanske inte det roligaste, av lite olika anledningar, men dels handlar det troligen bara om en 4-5 år innan de vill flytta hemifrån, plugga på annan ort, mm. och dels verkar den här situationen tära på hela familjen.

    Jag tror nog att det är en uppoffring ni får göra i det här läget.

    Ett annat förslag kan vara att göra på det viset, så att ni får lite lugn och ro, och sedan sätta er ner med en arkitekt eller liknande (det behöver inte bli dyrt om det bara är en konsultation) och se vad hen tycker att man kan/borde göra med planlösningen.

  • sofiec5

    Antingen flyttar ni ner med 5 åringen och tvillingarna upp, som många har sagt...(är själv tvilling så jag kan förstå att man vill bygga sin egen identitet och få ngt privatliv) eller så kan ni ju göra så att ni bor uppe med en tvilling och så bor den andra tvillingen därnere i innersta rummet..då ni har byggt dörr...då kan hon ju gå genom 5 åringens rum...och lillkillen får då sällskap därnere.  Då kommer tjejerna längre från varandra och behöver inte känna sig ihop-parade hela tiden..

  • Ljusna

    Nu vet jag ju inte hur ert hus ser ut, men ett annat alternativ skulle kunna vara att dela på föräldrasovrummet (det brukar vara rätt stort) och att ni tar ett av de mindre sovrummen uppe, så länge dubbelsängen går in. Åas, går det in två enkelsängar bör det väl gå in en dubbelsäng i tvillingarnas rum.

  • Sommar08

    Hej Ett förslag är att bygga igen valvet skulle det funka? En 5 åring behöver kunna leka på sitt rum och gärna i närheten av en vuxen så att ha kvar honom uppe skulle jag föredragit. Lucka till

  • 19Linda79

    Har inte riktigt läst hela tråden men jag blir faktiskt sur när jag läste din tråd!! Jag är själv tvilling o jag o min syster delade bara rum tills vi va ca 5 år. Varför ska tvillingar behöva dela rum om inte deras syskon gör det??? Jag förstår att en del kanske inte har möjlighet att alla ska få eget men ändå.....vi är faktiskt 2 individer o vi behöver lika mycket privatliv som en som inte är tvilling! Så vad är problemet här!? Gör som tjejerna vill, dom flyttar upp o ni o 5 åringen ner. Lättast , billigast o går på en dag.

  • tilj75

    Men bygg en dörr i valvet? Går att göra väldigt enkelt och behöver inte kosta många kronor.
    Vi satte upp en tillfällig vägg där det var ett valv mellan tonåringarnas rum, använde gipsskivor som vi inte ens målade eller nånting för i ena rummet blev det en affischvägg, perfekt för häftstift och häftmassa och ingen permanent vägg som blev förstörd. I andra rummet stod en bokhylla för.


    ♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥ bf 130315 ♥
  • elyse
    mandelblomma skrev 2012-12-02 19:13:53 följande:
    måste måste man ju inte, men med tonårsbarn som kan vara vakna ganska länge på natten hade jag gjort allt för att ha ett eget sovrum!
    Om tonårsbarnen har eget rum gissar jag att de är där på natten.
  • mandelblomma
    elyse skrev 2013-02-10 20:00:53 följande:
    Om tonårsbarnen har eget rum gissar jag att de är där på natten.
    mina tonårsbarn har inte bara varit i sina rum på natten Flört
    De har kokat te, titta på TV, varit upp på toa, kokat mer te och ofta haft kompisar med hemma.
    Att jag då skulle sova i ett vardagsrum där alla passerat är otänkbart!
  • iser

    Jag är själv tvilling och jag tror att det faktiskt kan vara extra viktigt att få vara ifred då. Man blir hela tiden i-hopbuntad och jämförd och  för mig och min tvillingsyster innebar det att vi vi sökte till gymnasieskolor som låg 40 mil ifrån varandra. Då var vi tvillingar som kom bra överens. Vi var ifrån varandra ett år men det var ett väldigt viktigt år. Det är viktigt att kunna skapa en egen identitet och luska ut vem man själv är.

  • elyse
    mandelblomma skrev 2013-02-10 21:08:00 följande:
    mina tonårsbarn har inte bara varit i sina rum på natten Flört
    De har kokat te, titta på TV, varit upp på toa, kokat mer te och ofta haft kompisar med hemma.
    Att jag då skulle sova i ett vardagsrum där alla passerat är otänkbart!
    Jag har vuxit upp i ett område där det varit ganska vanligt att man gjort så. Det kanske har fungerat för att man satt upp regler för när man får vara i köket och stöka eller inte. 
Svar på tråden Mina tonårstvillingar vill ha varsitt rum