• killerqueen

    Försöka igen efter MA :/

    Hej! 
    Fick konstaterat MA i september, då jag trodde jag befann mig i vecka 13. Fostret hade då varit dött i fyra veckor redan. Bokade ultraljud, då jag fick för mig att någonting var fel - och fick veta. Det absolut värsta jag nånsin varit med om, då jag trodde att det var omöjligt för mig att bli gravid pga svår endometrios - så vi var ju extra glada!

    Läkare har nu sagt att jag inte ska oroa mig, att min kropp bevisade sig vara hur bra som helst när den valde att behålla fostret såpass länge innan utstötning (som fick framkallas), och att det ju faktiskt funkade på första försöket (med befruktning) och att nästa graviditet ska gå bra. 

    Har ÄL nu här i dagarna, (1-5e dec ca) och vi försöker nu igen. Går det så går det.
    Någon som varit med om samma? Jag vill inget hellre än att det ska funka, att min kropp ska klara detta nu. 
    Jag längtar efter ett barn. Mer än något annat. Det är så jävla svårt att se våra vänner med sina bäbisar. Det gör bara ont i en...

    Så, någon som varit med om samma eller som är med om det nu? Ska vi följas åt?

    Fingers crossed för ett plus om nåra veckor.

    Kram<3

     

  • Svar på tråden Försöka igen efter MA :/
  • Jennie89

    Åh vad roligt med en lillasyster Dische :) Bara ett par månader kvar nu. Hur mår du?
    Nej, vad jobbigt med kolik Bubbas, har det blivit bättre?

    Här flyter det på. Fullt upp så hinner knapp sitta vid datorn något.
    Hennes mage är bra nu, använde miniform i ett par veckor och det är så skönt att slippa det. Hon är nu 2,5månad och väger 6,8 kg och är 62cm lång, Tove vägde 7 kg när hon var 5 månader, sån skillnad på dom! Tove började använda bumbon när hon var 3 månader, inte en chans med denna donnan. Men hon är så glad och go, önskar tiden hade räckt till att ge henne all uppmärksamhet hon förtjänar. Tove kräver 99% av all vaken tid så vi har egentid när/om hon sover lunch och en timme på kvällen innan hon somnar.


    Imorgon har vi dop här hemma och hon ska heta Saga. Har en miljon saker kvar att göra (är förkyld och har inte orkat städa och baka osv...) men ligger här i soffan istället och snörvlar.


    Hoppas allt är bra med er!


    Aug-13 - T
  • Diche79

    Hej tjejer,
    hur är det med er?
    Fullt upp med adventsstök och bak? Hur mår era tjejer?
    Och hur mår storasyskonen?

    För oss flyter allt på, men Max kom in i tvåårstrotsen samma helg han
    blev 2... Det har lugnat ner sig en hel del redan, förmodligen för att han får vara med och göra allt. Man märker verkligen hur han utvecklas varje dag!
    Samma helg ställde vi om klockan till vintertid och det hade han svårt att anpassa sig till.
    Började helt plötsligt vaknar vidd 5 på morgonen. Och trotsen gjorde att han inte ville sova på kvällarna heller!
    Så han som tidigare somnat vid 18:30 utan minsta knyst och sovit till ca 8 nästa morgon, plus en timme mitt på dagen blev helt förändrad!
    Han gick till att somna vid 20-tiden, vakna vid 5 och vägrade sova dagtid.
    Vissa dagar fick jag läsa för honom på dagen så han kunde sova nån timme, men det var typ var tredje dag..
    Nattningen tog 1-1,5h, tidigare la vi bara ner honom i sängen och sa god natt så somnade han själv.
    Så hela familjen har haft en jobbig månad bakom sig!

    Nu sista veckan har han sovit till 7-7:30 varje morgon så det har blivit lite bättre.
    Men han är fortfarande svår att få i säng på kvällarna, ibland tar det 30min att få honom att somna, ibland 90.
    Ibland sover han en stund på dagen, ibland inte.
    Så våra rutiner med klockan har helt gått åt skogen!

    Min graviditet har inte gjort saken lättare, eftersom det varit så kämpigt så har jag varit helt slut och börjat må otroligt illa igen.
    Fogarna började göra väldigt ont för nån månad sen så nu går jag på akupunktur 2ggr per vecka och det hjälper så jag kan röra mig hyfsat normalt...
    Har varit hemma från jobbet den här veckan och efter att ha sovit mellan 21-07 hela veckan så mår jag bättre nu, så kroppen var väl helt slut antar jag!

    Är i v 33 nu, så det närmar sig!
    Får hoppas Max har lite lättare att somna på kvällen innan nästa föds, annars blir det kämpigt.

    Tycker iaf att det är så kul att se honom utvecklas hela tiden. Han lär sig nya ord varje dag och ibland blir man så förvånad över hur bra han pratar!
    Han äter fortfarande som en häst plus stutsar och hoppar överallt istället för att gå. Älskar bilar, att läsa och leka kurragömma :)


    Hoppas ni har det lite lättare än oss för tillfället :)

    Kram

  • Diche79

    HEj tjejer,
    god fortsättning på 2016!

    En liten uppdatering från mig :
    Bebis i magen vägrar vända på sig och ligger med huvudet upp.
    Har därför fått tid för planerat snitt under nästa vecka. Är lite nervös, samtidigt
    som det är väldigt lyxigt att veta när bebis kommer smidigt med barnvakt osv...

    Håll tummarna för mig att det går bra!

    Kram till er alla..

  • Bubbas

    Hej på er! Hoppas ni har haft en fin jul och nyår! Men åh vad spännande Diche! Stort lycka till! Vi fick ju planerad igångsättning dagen efter tillväxtul och det var en skum känsla att veta att imorgon kommer verkligen bebisen :) Här är det full fart! Charlie fyllde 2 år i måndags så då var det såklart kalas hela dagen! Lillasyster Nova blir 6 månader 22 januari och dagen efter är det hennes dop som planeras nu. Hennes skrikighet är tack gode gud mycket bättre så det var nog kolik hon hade, stackars barn. Plus det har vi varit in och ut mycket på sjukhuset då hon haft blod i bajset då och då från att hon var typ 1 månad. Så testat om det är komjölksproteinallergi bla men mjölkfri kost för mig har ej hjälp heller. Har dock inte sett något blod på typ 1 månad nu så hoppas det gått till sig! När dom uteslöt allergi trodde dom att hon hade en liten spricka lågt ner i ändtarmen som behövde läka bara så hoppas det då! Ha det fint och lycka till nästa vecka om vi inte hörs innan Diche!

  • Jennie89

    Ojoj, var visst längesen jag var inne här!
    Hur gick det med snittet Diche? Min låg också fel med de lyckades tillslut (var hemskt och jag skulle inte göra om det) vända henne i v 37.

    Lilltjejen blir snart 8 månader och är så lik sin syster. Satt tidigt, stabilt sen hon var 5 mån och vägrar magläge och kämpar på att lära sig krypa från sittande. Igår reste hon sig mot bordet för första gången och säger ba-ba när man pratar med henne (och mamma när hon vaknar på natten, men är väl ett reflexljud) väger runt 10 kg och är oftast glad och nöjd - Förutom när hon försöker krypa då... eller när jag försvinner ur hennes syn. Sömnen går upp och ner, slutade amma när hon var sju månader (ammade först bara natt och sen varannan natt) trodde aldrig hon skulle sluta äta på natten! Hon somnar tidigt, redan sex och vaknar tidigt, oftast vid fem.

    Den stora är 2,5 år och vägde in sig på 13 kg på kontrollen haha. Pratar så mycket nu så man bli förvånad. "Mamma, tycker du om mig?" "Jag älskar dig Saga", "jag kan laga mat på den" "pappa kan köpa skidskor till mig", tycker det är så roligt! Nya ord och uttryck varje dag. Mycket "kan själv" just nu, kämpigt!

    Min kropp har inte kommit igång än och mannen börjar prata om en tredje. Kan inte bestämma mig om jag vill ha fler, känner mig nöjd nu! Började jobba nu i mars och tycker det är skönt att få längta hem lite.

    Hoppas allt är bra med er!


    Aug-13 - T
  • Diche79

    Hej tjejer,
    har inte haft riktigt tid att vara inne här sista månaderna, ni vet nog vad jag menar :)

    Nu är jag också tvåbarnsmamma, Max lillasyster Nova föddes den 11januari.
    Fint namn va Bubbas, eller vad säger du? ;)
    Ni vet ju att hon låg i säte och snittet var planerat till 13/1, BF var 17/1.
    Men precis som med Max så kom hon tidigare och allt blev kaos... Hahaha, fattar inte hur det kunde bli så med tanke på att vi hade ett snitt bokat :)
    Måndag den 11/1 snöade massor så jag skickade ut sambon och Max att leka i snön.. Jag hade haft en del sammandragningar men det hade jag ju å andra sidan haft redan sen halvvägs in i graviditeten, så tänkte inget mer på det.
    15:30 gick vattnet, ringde in till FL som sa att jag behövde in för undersökning pga sätesläget. Jag tänkte att det är lugnt, jag åker när Max somnat runt 19-20.
    Nej, du kommer in NU fick jag till svar när jag frågade BM...

    Ringde över barnvakten och ropade in sambon + Max. Sambon, precis som med Max, fick panik direkt. Jag var kolugn och sa "det är lugnt älskling, jag har inga värkar än och vi ska bara in på kontroll". Började packa en väska att ta med plus en väska till Max utifall vi skulle få vänta länge på FL...
    Barnvakt kom på typ 30min och då ville jag in och duscha. Sambon blev pionröd och arg, jag fortfarande lugn och försökte förklara att jag hade inga värkar än och jag var ju fortfarande inte helt hundra på att det var vattnet...In i duschen, ut igen och då kom första värken. Alltså, sambons min när han insåg att jag hade en värk - den glömmer jag aldrig!! :)
    Puss hejdå till Max, in i bilen och iväg runt 16:40. Ca 30min bilkörning, bra väg i vanliga fall, dvs motorväg och 100km i hastighet tillåten.
    Tog tvärstopp halvvägs, då gick det i 40-50km och världens bilkö. Det var ju snökaos typ plus alla som skulle hem från jobb. Vi låg nog dessutom bakom snöplog eller liknande pga hastigheten. 
    ANdra värken kom precis när vi satt oss i bilen, den såg sambon också. Men pga bilkö så ville jag inte visa honom att jag hade värkar var 5e minut för jag trodde att då gör han nåt galet typ förösker köra om eller vänder och åker åt andra hållet (vi bor mellan två sjukhus så har lika lång väg till båda).
    SÅ jag satt där och försökte dölja att jag hade värkar, inte lätt men det gick!
    Inskrivna på FL vid 17:30, operationsläkaren kände att huvudet fortfarande var upp så han sa "gör i ordning för snitt".
    Men jag kunde inte fatta att det var dags redan, jag hade ju fått tid bokad till onsdag!!
    In i duschen, upp på sängen och sätta kateter, de tog en del blodprover, skjutsad ner till operationen. Mitt största bekymmer var att jag inte hade hunnit berätta för mamma att hon skulle inte behöva ha Max på onsdagmorgon... :)
    När de rullade in mig i operationssalen fick jag panik, då insåg jag att det verkligen var dags och jag var helt oförberedd, visste inget om hur det skulle gå till eller nånting!
    Blev väldigt rädd, men då kom sambon in (han fick ju gå annan väg) och då blev jag lugnare.
    Var dock väldigt rädd över att det skulle göra ont så jag låg och sa nej, bedövningen har inte tagit än.. Trots att jag inte kände ett dugg...
    Efter en liten stund så frågade jag om de hade kört igång än och då sa de att bebisen kommer alldeles straxt och några sekunder senare hörde jag henne skrika för första gången. 18:41 föddes hon.
    Började storgrina och fick upp henne till ansiktet.
    Hon gallskrek, utburen till rummet bredvid för avtorkning och ordna navelsträngs osv. Sen fick jag tillbaka henne på bröstet en stund. Sen uppkörd till uppvaket i nån timme och sen kom sambon och Nova dit.
     
    Max kom på onsdagen och han blev Novas beskyddare från minut ett. VI åkte hem på torsdagen, otroligt skönt!
    Hon vägde 3665 och var 50cm lång, Max hade 3430gr och 51cm.

    Nu är Nova 3,5mån och sover redan hela nätter! (hon sover från 21:30 - 05) Hon är precis lika lugn och snäll som Max var, skriker bara när hon är hungrig. Hon ligger gärna på mage till skillnad från Max som hatade det. Hon skrattade högt första gången i måndags och är ett riktigt matvrak. Nu har hon de kläder som Max hade vid 5mån :)
    SPrutor i måndags och vid vägningen så landade hon på 6,6kg och 63cm, ett helt kilo mer än Max vid samma ålder!

    Max mår bra också, han vägde 13,2 vid sin 2,5årskontroll i måndags.
    Pratar konstant och när hon på BVC frågade om han kan meningar med 2-3 ord i så svarade han själv "ja". Och när hon visade en liten blå platsbil och frågade om han visste vad det var så sa han " en volvo" istället för bil :)
    Han kan typ alla bilmärken, jag fattar inte hur....!!
    Lite trotsig, men oftast flyter det på väldigt bra. Han sover från 20 till ca7.
    Är på dagis tis-tors 8-13.

    Blev ett långt inlägg, hoppas inte jag tråkar ut er..  :)
    Bubbas - hur mår lilla Nova nu?? Bättre?
    Jennie - hur känns det nu med en tredje?
    Vi är helt överens här om att två räcker. Vi är för gamla för att orka med fler hahaha. Är dock väldigt glada för två, ser redan hur Nova tittar på Max och ler när han gör nån grimas eller ljud mot henne.
    Skönt att veta att de kommer alltid ha varandra oavsett vad som händer med oss !

    Önskar er en trevlig valborg, hoppas ni har det bra!
    Kramar

  • Bubbas

    Heej! Åh, vad kul att höra från er och att ni mår bra allihopa! Men Diche, mycket fint namn på lilla dottern må jag säga! :) Skönt att allt gick bra ändå när hon kom till världen. Här skulle vi dock behöva ett namnbyte från Nova till vilda för jisses hur hon far fram nu. 9 månader är hon nu och kryper och ställer sig upp mot allting sen långt tillbaka och verkar tro att hon kan mer än vad hon gör för hon släpper hela tiden och ramlar såklart! Är inte en lugn stund för mamman nu haha! Charlie är fortfarande hemma med oss och det går jättebra nu med. Dom får börja på förskolan samtidigt tänkte vi i januari, då är Charlie 3 och nova 1.5. Dom leker såå bra tillsammans nu och det är så kul att se! Blodet i hennes bajs kom inte tillbaka något mer så det är skönt! Hon har dock precis avslutat penicillinkur nr 2 för dubbelsidig öroninflammation så hon verkar tyvärr vara ett öronbarn :/ Charlie växer också så det knakar och är mitt uppe i nån sån här härlig trotsperiod nu! När han gör nått dumt och man säger åt han, flinar han bara och fortsätter fast ännu värre! Är era stora trotsiga?

  • Diche79

    Ja herregud, när han är trött är han väldigt trotsig.

    För några månader sen så slogs han när han inte fick sin vilja igenom.

    Sen gick det över till att spottas.. Nu har han dock slutat med båda.

    Kvällen när det är läggdags är värst. Han krånglar massor när han ska sova.

    Middag runt 18-18:30, sen nattblöja, pyjamas och borsta tänderna. Sen läsa och sen släcka lampan.

    Efter tio minuter vill han ha vatten. När han fått det vill han bajsa, även om han gjorde det fem minuter innan läggdags..

    Vissa kvällar så är jag så trött så jag nästan somnar direkt när han somnat..!!

    Men det är bara kämpa på :)

  • Fru365

    Hej tjejer! Jag har en fråga, snälla svara om
    Ni vet något om detta.
    Vi har försökt att skaffa barn i ett år nu, förra månaden fick jag ett svagt med positivt test (enligt mig, skickar bild så ni kan avgöra själva)

    Jag har regelbunden mens och ägglossning, alltid dag 14 alltid mens dag 28.

    Jag gissar på att jag fick jätte tidigt ma , och jag stressa inte upp mig jätte mkt gällande just det, dock använder jag Fertilitetsmonitor och jag fick Max( allså att jag har ägglossning) på dag 10.

    Jag undrar om någon annan har haft tidigt ägglossning efter sitt missfall, bör jag kolla upp mig eller kan det bara bli så här?

    Tacksam för svar

  • Jennie89
    Fru365 skrev 2016-05-19 12:16:50 följande:

    Hej tjejer! Jag har en fråga, snälla svara om
    Ni vet något om detta.
    Vi har försökt att skaffa barn i ett år nu, förra månaden fick jag ett svagt med positivt test (enligt mig, skickar bild så ni kan avgöra själva)

    Jag har regelbunden mens och ägglossning, alltid dag 14 alltid mens dag 28.

    Jag gissar på att jag fick jätte tidigt ma , och jag stressa inte upp mig jätte mkt gällande just det, dock använder jag Fertilitetsmonitor och jag fick Max( allså att jag har ägglossning) på dag 10.

    Jag undrar om någon annan har haft tidigt ägglossning efter sitt missfall, bör jag kolla upp mig eller kan det bara bli så här?

    Tacksam för svar


    Hej
    Hur har det gått? Jag har ingen erfarenhet av tidig äl. När min kropp strulat har jag haft försenad. Men ibland jävlas kroppen och ändrar sig en månad.
    Hoppas det tar sig snarast!
    Aug-13 - T Juli-15 - S
  • Jennie89

    Vad underbart att det blev en liten Nova! Fast ja, nu är hon 5,5 månad så kanske inte så liten längre haha. Skönt att det gick bra trots omständigheterna, skräck att behöva köra till förlossningen i snöstorm. 

    Hos oss flyter det på, jag jobbar 3 dar i veckan (snart ledig juli+aug, underbart!) och ska gå upp till 4 dar nästa år.
    Saga är 11 månader nu, min lilla bebis! Hon har tagit sina första steg men är aningen senare än syrran så går nog först om två - tre månader. Hon pekar på allt och kan säga mamma, pappa och titta (fast oftast blir det fel, tata, titti,tatti, ja, ni vet) hon älskar fåglar och kor och är helt hopplös med att stoppa saker i munnen.
    Med Tove är det mest talet som utvecklas, härmar oss ofta och det är inte alltid uttrycken hamnar på rätt ställe. Mycket "skojar bara", "likadana" och "titta på mig!" just nu. Hon är väldigt tjabbig mot Saga, men är ärlig om vad hon gjort än så länge. Svårt att visa uppskattning för hennes ärlighet när hon berättar att hon slagit Saga med någon leksak. Puh!
    Oftast har de roligt! Kan sitta i sandlådan i evigheter och leka känns det som, en helt ny värld för en annan då Tove aldrig roat sig själv. Dessvärre gäller det bara när vi är ute. Inne sitter de fast i ett varsitt ben på mig, nåja, städa kan man väl göra när de flyttat hemifrån. - Hur kul kan det vara att stänga av dammsugaren var 5e sekund?

    Jag kan säga att jag är väldigt nöjd med två, vissa dar mer än nöjd. Men ja, sen kommer de korta stunderna då en liten, liten bebis hade varit mysigt.
    Fick älsmärtor 4 april och mens 10 dagar senare. I maj kom ingen smärta och jag fick mens dag 31. Räknade med samma denna månaden, fick lite mensvärk dag 31 men istället för mens fick jag älsmärtor som höll i sig från och till i fem dagar haha, ja, denna kropp! Är nu på dag 41, har aldrig haft såhär lång cykel (inte sen jag började med p-piller när jag var 15) och får räkna med mens någon gång mellan lördag och nästa lördag. Men tanken på graviditet finns där då vi räknade med mens och inte med äl...
    Nåja, det tog tid innan jag blev gravid sist så tror inte jag blir det denna månaden.

    Hoppas ni får en riktigt härlig sommar!


    Aug-13 - T Juli-15 - S
  • Jennie89

    Glöm allt jag skrev sist. Gjorde idag på dag 51 ett positivt gravtest. Vet inte om jag ska skratta eller gråta. Trodde inte vi kunde "råka" bli gravida. Vi som verkligen jobbat på det med tjejerna! Känns hemskt att denna inte är efterlängtad på samma sätt.


    Aug-13 - T Juli-15 - S
  • Bäbiiiis

    Hej! Jag har precis fått MA och ska skrapas på tisdag. Ingen blödning ännu men MAt upptäcktes på kub-ul och fostret slutade växa v 9.

    Nu vill jag bli gravid igen men tror jag ska invänta en mens först för säkerhets skull så slemhinnan i livmodern hinner terhämta sig och inga rester finns kvar. Hoppas bara mensen inte dröjer för länge. Vill ju bli gravid nuuuu!

    Jag har inte läst tråden ovan men om fler är i samma situation kanske vi kan följas åt.

  • Bubbas

    Nämen jennie är det sant?! Stort grattis!! Tredje barnet, vilken lycka! <3 Hörni jennie och diche, vad säger ni om att lämna den här tråden och följas åt på annat håll? Jag glömmer allt mer ofta att logga in här på sidan men vill såklart inte lämna er haha!

  • Diche79

    Nämen Jennie, vad är det jag läser.
    Grattis!!  Hur mår du? Har ni hunnit vänja er vid en trea än??

    För oss går allt bra, Nova har precis blivit 7mån och börjat åla sig fram på golvet.
    Vi trodde först hon skulle bli rumpstudsare för hon började studsa sakta framåt vid 6mån :)
    Jättekul att se, ser häftigt ut..
    Max ska tillbaka till dagis/förskola imorgon. Han har varit hemma i 6v med oss och även om det har fått väldigt bra så märks det att han behöver leka med andra barn ofta. Vissa dagar har han varit väldigt gnällig och säger hela tiden " vill du leka med mig".
    Sista dagarna har han börjat kalla mig för "mamman"... 

    Bubbas, mkt bra ide!
    Har ni facebook? Jag har det iaf... Skickar ett meddelande till er båda här, vi kanju skapa en privat grupp där?!

Svar på tråden Försöka igen efter MA :/