• Anonym (förvirrad)

    Fysisk kontakt mellan pedagog och barn!!!

    Hej.

    Jag har en son som har en problematik inom autism spektrat.
    Han  är 6 år och går i förskolan.

    Utan att gå in på detaljer har jag haft stora problem med förskolan, men inte kunnat byta dagis av olika skäl.

    På två år har han haft 15 olika pedagoger.

    Det senaste "tillskottet" började för ca 2 månader sedan som vikarie, men har nu blivit fast anställd.
    Då jag berättade det här för min son började han gråta och sa att då tänkte han aldrig mer gå till dagis.
    Jag pratade med honom och frågade varför han inte tyckte om Lisa. (Hon heter inte Lisa men vi kan kalla henne för det). Han svarade att hon bara ska krama honom så fort hon är i närheten. Och om han blir arg skriker hon åt honom och tar hårt i hans handled.

     Min son mår i grund och botten inte bra redan som det är av olika skäl, men han har aldrig sagt någonting liknande om pedagoger tidigare. Jag gjorde ingen stor sak av det utan bekräftade bara att jag lyssnat och förstår/litar på honom.

    Då han senare spelade tv-spel sa han till sitt syskon då han kom till en boss att "det där är precis som Lisa".
    Det var en otäcking huggtänder. 

    JAG tycker inte att kramar och för mycket fysisk beröring är okej mellan pedagog och barn, och speciellt inte med hans problematik. Han har svårt med fysisk kontakt.

     Vad anser du?
    Bör jag vara orolig?
    Jag är rädd att det kan röra sig om sexuella beröringar.
    Vill inte skrämma upp mitt barn, och förskolechefen viftar bort min oro. 

  • Svar på tråden Fysisk kontakt mellan pedagog och barn!!!
  • Förskolepedagogen

    Låt inte förskolechefen vifta bort. Detta är viktigt för dej och ditt barn!
    Boka genast möte med pedagog och chef. Gå gärna två vuxna, då visar ni tydligt att detta är en viktig fråga.
    Kanske ska ni be förskolan tala med förskolepsykolog om ditt barns situation.
    Mvh Inger 

  • Anonym (förvirrad)
    Förskolepedagogen skrev 2013-01-16 13:10:12 följande:
    Låt inte förskolechefen vifta bort. Detta är viktigt för dej och ditt barn!
    Boka genast möte med pedagog och chef. Gå gärna två vuxna, då visar ni tydligt att detta är en viktig fråga.
    Kanske ska ni be förskolan tala med förskolepsykolog om ditt barns situation.
    Mvh Inger 
    Tack.
    Har blivit mycket lugnare ifrån min sons sida nu.
    Förskolechefen lyssnar fortfarande inte på mig och barnets pappa vill inte hjälpa mig med detta.
    Tror du att jag behöver vara orolig? 
Svar på tråden Fysisk kontakt mellan pedagog och barn!!!