• Elias 326

    skoluppsats

    Hej jag gör en skoluppsats och skulle vilja att de som adopterat kan svara på följande frågor:


    1. Hur ska man berätta för barnet att det är adopterat? Hur gjorde du/ni?


    2. Hur lång tid tog det innan allting var klart? (till det att ni bestämde er för adoption, tills ni fick hem barnet)


    3. Vart ifrån adopterade du/ni? använde du/ni av en svensk adoptivbyrå?


    4. Hur var det att adoptera? (läskigt, spännande, nervöst, jobbigt osv)


    5. Varför valde du/ni att adoptera?

    Tacksam för svar! (:

  • Svar på tråden skoluppsats
  • Anonym (A-förälder)

    Kul att du väljer att skriva en uppsats om adoption. Hoppas att mina svar kan hjälpa dig.

    Lite nyfiken är jag också, så jag har några frågor till dig: Vad är det för uppsats (titel på uppsats, uppsatsens omfång, årskurs grundskola/gymnasie/högskola)?
     
    1. Berättat för barnet om resan då vi hämtade barnet ända sedan vi kom hem med barnet, dvs barnet har alltid vetat om det.

    2. 2,5 år.

    3. Kina, ja.

    4. Roligt, spännande och nervöst.       

    5. För att vi ville bli föräldrar. 

  • Elias 326

    Uppsatsen är livet efter skolan....

    jag valde adoption för att jag kanske vill adoptera i framtiden :)  

  • Anonym (Kina)

    1.Vi har från början visat kort o pratat om resa o adoption.

    2. 2½ år

    3.Kina /Ja

    4. Lång jobbig väntan, en fantastisk resa, ett underbart sätt att få barn på.

    5. Vi ville få ett barn till utan att utsätta kvinnans kropp för en massa hormoner, som varit alternativet.

    Vill också säga att det är ovanligt att inte adoptera genom svensk organisation. Det är hårda krav på kontakt med det land som man ska adoptera ifrån om man ska få tillåtelse från MIA Myndigheten för internationella adoptioner. Du måste i stort sett ha bott länge i landet själv för att få göra det. Att tex ha en förälder boende i landet just nu räcker inte...

  • Anonym (adoptivförälder)
    Elias 326 skrev 2013-01-01 22:18:01 följande:
    Hej jag gör en skoluppsats och skulle vilja att de som adopterat kan svara på följande frågor:

    1. Hur ska man berätta för barnet att det är adopterat? Hur gjorde du/ni?


    2. Hur lång tid tog det innan allting var klart? (till det att ni bestämde er för adoption, tills ni fick hem barnet)


    3. Vart ifrån adopterade du/ni? använde du/ni av en svensk adoptivbyrå?


    4. Hur var det att adoptera? (läskigt, spännande, nervöst, jobbigt osv)


    5. Varför valde du/ni att adoptera?

    Tacksam för svar! (:


    1. Man berättar om adoptionsresan och pratar om barnets ursprungsland hela tiden, ända från början, och visar bilder, filmer mm.
    2. det tog ca 5 år från adoptionsprocessens början till slut. Men egentligen 10 år om man räknar med åren av ivf-försök också.
    3..Kina. Och JA alla måste använda sig av svenska adoptivbyråer i Sverige, så den frågan är onödig. Läs mer om adoptioner på www.mia.eu
    4. Underbart och spännande.
    5. För att bilda familj.


  • Anonym (adoptivförälder)

    Jag antar att din uppsats är på grundskolenivå, dvs mellanstadienivå eller möjligen högstadienivå och att syftet med uppsatsen är att lära sig skriva ordentligt, mer än att ämnet är undersökt ordentligt och korrekt återgivet.

    Trevligt att du väljer adoption Glad

    Mer information kan du läsa på www.mia.eu och tex www.adoptionscentrum.se

    För annars kommer ju inte mycket att stämma i din uppsats om du bara har lite snabbt påhittade frågor och bara har slumpmässiga korta svar från ett par anonyma adoptivföräldrar på Familjeliv.

    Lycka till med uppsatsen.

  • Anonym (Irriterad!)
    Anonym (adoptivförälder) skrev 2013-01-04 10:10:35 följande:
    Jag antar att din uppsats är på grundskolenivå, dvs mellanstadienivå eller möjligen högstadienivå och att syftet med uppsatsen är att lära sig skriva ordentligt, mer än att ämnet är undersökt ordentligt och korrekt återgivet.

    Trevligt att du väljer adoption Glad

    Mer information kan du läsa på www.mia.eu och tex www.adoptionscentrum.se

    För annars kommer ju inte mycket att stämma i din uppsats om du bara har lite snabbt påhittade frågor och bara har slumpmässiga korta svar från ett par anonyma adoptivföräldrar på Familjeliv.

    Lycka till med uppsatsen.
    Fasen vad elak du är! Kände du att du var tvungen att skriva sådär? Fan va elakt. 
Svar på tråden skoluppsats