• eekarlsson

    17-åring med ångest över jobb! Hjälp Snälla!

    Vill börja med att säga att jag har ingen aning om detta hör hemma på denna sida men jag vet inte var jag ska vända mig...

    Jag är en sjuttonårig tjej som går på gymnasiet. Nu på senaste tiden har nästan alla mina vänner börjat jobba, riktiga jobb. Kanske inte så bra betalt men de är iaf jobb och jag vet inte hur jag ska göra! Jag har ett CV och har kollat runt efter jobb för studenter men det finns verkligen inget, det måste vara nära där jag bor eftersom jag bor hemma. 

    Kan jag skriva ut mitt CV och bara gå och lämna det till olika ställen tex. caféer eftersom jag skulle kunna tänka mig att jobba på ett café (men andra ställen med såklart!) Kan man bara lämna det hur som helst utan att de ens söker personal...? Jag kanske måste tillägga att jag går media inriktning vilket inte alls har med café att göra...

    Snälla någon som är kunnig, svara ! Jag blir verkligen ledsen och deprimerad eftersom alla andra får jobb men jag hittar inget alls, känner mig verkligen oduglig rent ut sagt när det är så.  Hur ska jag gå tillväga för att få jobb?
  • Svar på tråden 17-åring med ångest över jobb! Hjälp Snälla!
  • sarawp

    Få hjälp med att skriva ett toppen cv och sen lämna det till fik affärer äldrevård, ja var du nu vill, så jag gjorde, jag fick jobb på under en månad, man kan även ring runt och förklara att man är intresserad av arbetet och vill komma och lämna sitt cv till den som är ansvarig! Lycka till, hoppas du förstår min text:p

  • roffe

    Hej!

    Ja det är jättebra att lämna in sitt CV personligen där man vill arbeta. Kanske har någon slutat arbeta där just idag, då ökar du dina chanser istället för att vänta på en annons :) När en arbetsannons väl kommit ut kan det ju vara flera hundra sökande på samma jobb. 

    Be att få tala med t ex chefen och presentera dig, lämna över ditt cv och säg att du är jätteintresserad av att jobba extra hos dom. 

    Lycka till :)

    Jag hade inget arbete i gymnasiet, jag orkade inte tänka på det. Beundrar verkligen de som känner att de klarar av både och! :D  

  • fia s

    Be om hjälp för att skriva ett riktigt bra CV. Ta med "allt" du gjort, du kanske varit kassör i någon förening, haft ansvar för någonting eller liknande. Du hade praktik i åttan (om man fortfarande har det i skolan idag), skriv med det som erfarenhet! Ha ett kort och koncist personligt brev, sväva inte ut och ta bort irrelevanta detaljer. 

    Sedan kanske du kan fråga några av dina kompisar som har jobb, vet de om det behövs någon mer på deras jobb? 

    Jättebra att gå runt och dela ut CV också, men tänk på att det kan vara bra att specifiera, t.ex. "Jag söker jobbet hos er påå Cafe Corner för att..." så att de känner sig lite utvalda och inte en i mängden. Som någon skrev innan, be att få tala med den personalansvariga. 

    Lycka till med jobbsökandet! :) 

  • eekarlsson

    Tack så mycket för svaren! Uppskattas riktigt mycket! Jag ska fråga runt lite och få hjälp med CVt sen om jag förstår er rätt så är det bara ut och köra i arbetsmarknaden och hoppas på lite tur...! Tack igen! (: 

  • Dr T G Glas

    80 % av alla arbeten annonseras aldrig ut. Dessa får istället den som är framåt och dyker upp i rätt tid med ett CV i näven eller den som känner rätt person. Kort sagt, ut med ditt CV och "våldsgästa" alla företag du vill arbeta på och tjata ihjäl alla du känner, i synnerhet föräldrar och släkt, alltid är det någon som känner någon som behöver folk.


    Mig gick livet förbi
Svar på tråden 17-åring med ångest över jobb! Hjälp Snälla!