• sjövildabarn

    Fler som föder extremt snabbt?

    Jag väntar mitt 4:de barn  och jag föder väldigt fort.
    Detta skapar en enorm rädsla.
    Någon som fått snitt pga för snabba förlossningar?  

  • Svar på tråden Fler som föder extremt snabbt?
  • sjövildabarn

    Har nu varit i kontakt med en förlossningsdr ang detta! Och enligt henne är en snabb förlossning lika som en flera dygns föda?

  • MHS

    Jag är gravid med 3:an nu och är också orolig för att jag inte ska hinna in till förlossningen i tid. vi har ca 35 minuter till närmsta sjukhus. Mitt första barn föddes efter 26 minuter på förlossningen och mitt andra efter en timme. och då låg mitt andra med ansiktsbjudning. Hade hon inte gjort det att vi aldrig hunnit in sa BM som förlöste mig...

    Samtidigt är det ju skönt med snabba förlossningar och jag har hört så mycket negativt om igångsättning. men jag kommer definitivt att ta upp detta med min BM och se vad hon säger.   

  • Svampp

    Det är absolut inte omöjligt att få beviljat igångsättning vid så snabba förlossningar, vill du verkligen ha det så begär att få prata med en annan läkare om du blivit nekad. Men kom ihåg bara att igångsättningar kan bli mer intensiva och det finns större risk för komplikationer. Av någon anledning brukar de som föder väldigt snabbt oftast ha okomplicerade förlossningar (rent medicinskt, de kan givetvis vara väldigt tuffa) både för mamma och barn. Skulle de hjälpa dig om din partner kunde ta ledigt kring förlossningen och att du ser till att du har någon vuxen med dig sista tiden? Snitt är ju mer tveksamt att få igenom eftersom det innebär större risker, du ska även komma ihåg att du inte får bära något syskon de närmaste veckorna efter ett snitt vilket inte alltid är lätt att få till. Det kan givetvis vara läskigt när det går så fort, vet du vilka ställningar som bromsar lite? Du kan t.ex. stå på knä och sedan lägga ner överkroppen så lågt som möjligt (typ på alla fyra och vila huvudet på armarna). Håller tummarna för att det går lite långsammare denna gång så du hinner med bättre!

    (om att jämföra långa och korta förlossningar antar jag att barnmorskan menar att det är lika fysiskt påfrestande oavsett om förlossningen är kort eller lång, det blir oftast bara ännu mer intensivt under en kort förlossningen, det är ju samma sak som ska hända. Samtidigt är det onödigt att jämföra så, det är den personliga upplevelsen som är intressant, du får ju den förlossning du får. Men stöd är otroligt viktigt för en fin upplevelse så om du inte blir igångsatt tycker jag verkligen du ska försöka se till att inte behöva vara ensam sista tiden, särskilt inte ensam med något/några barn att ta hand om)

  • sjövildabarn

    Har nu fått beviljad igångsättning ! Blev det förra förlossningen med! Inget snitt men dom sätter igång det i v 37+0 för att vara på säkra sidan! Dr vill inte att jag avvaktar ett värkarbete hemma

  • Svampp

    Skönt att höra! Tänk på betydelsen av stöd under förlossningen, det är den enskilt viktigaste faktorn för hur förlossningen upplevs. Se till att din partner känner sig väl förbereds, i boken "Föda utan rädsla" finns många konkreta tips för stödpersonen. Det kan även vara värt att ha någon mer med, T.ex en vän/familjemedlem/doula. Många gånger missar man vilket tufft jobb det kan vara att stötta någon man älskar när den har ont och arbetar hårt, även stödpersonen kan behöva stöd.

  • sjövildabarn
    HopeNeverFades skrev 2013-05-10 07:56:31 följande:
    Sjövilda barn:hur motiverar din läkare igångsättning?

    Jag har aldrig gått fulltid någon graviditet ! Föder för snabbt , är förlosdningsrädd, har svår foglossning , graviditetsklåda Diskbråck och op gallan så hon tyckte att detta räckte för att stoppa vid 37 fulla veckor!
  • marilin

    Jag har tre snabba förlossningar bakom mig och väntar nu 4:an. Är rädd för att föda hemma och hoppas på att få beviljat en planerad igångsättning 10 dagar före bf om kroppen är redo..

  • jennyk91

    Jag väntar mitt andra barn och är i vecka 27. Mitt första barn gick vattnet vid 7 på morgonen vid halv åtta fick jag värkar och vid nio föddes min ängel. Nu är jag orolig för det tar ungefär en timme för min man att komma hem från jobbet och sjukhuset ligger en timme bort. Det tar ungefär tjugo minuter för ambulansen att komma och sen få in mig till sjukhuset kan jag tänka mig tar 40 minuter så blir en timme med ambulans. Jag har läst lite om att födda hemma men vill helst till sjukhus. Jag är jätte orolig över hur det kommer gå och vet inte vad jag ska göra. Min barnmorska så bara att ta det lugnt och att det kommer lösa sig. Känner mig vilse är det någon som har tips på hur jag ska tänka eller göra?

  • honeybee78

    TS prata med din BM om detta. Jag fick planerad igångsättning (trean) pga väldigt snabba förlossningar. Fick igångsättning 9 dagar före bf.

Svar på tråden Fler som föder extremt snabbt?