• Papalayanz

    Har övertagit en landsköldpadda, salmonella?? hjälp

    Hej

    Vi tog över en landsköldpadda då jag visste att denna hade det väldigt dåligt. Vi har både försäkrat den och läst på massor, samt tagit reda på vilken ras och vilket kön. Jag är dock väldigt orolig över det här med salmonellarisk. Vi har ett barn på sju år och ett på ett år. Hur rädda behöver vi vara? Vi gjorde rent i lådan igår och då var jag ganska rädd och tänkte att vi kanske spritt en droppe salmonella när det droppat vatten på golven, osv, osv. Jag kanske överdriver men en som har reptiler sa att vi ska akta oss supernoga. Jag vet dock familjer som har sådanna och haft i 30, barnen har haft dem med sig ute i koppel, osv. Snälla ni, kan ni ge mig ett bra svar? Bör jag hitta ett nytt hem åt denna då jag har en ettåring hemma? Hur farligt är det? Finns det någon här som haft sköldpaddor och hanterat dem, kanske t.o.m råkat pussa dem utan att det hänt något?

    Orolig

  • Svar på tråden Har övertagit en landsköldpadda, salmonella?? hjälp
  • Papalayanz

    Okej, verkar som om det inte är något man bör ha då, kan jag känna. Kan också undra hur dessa kan tillåtas om de sprider runt salmonella. Vet inte om det är så vanligt, men om det nu är så farligt så är det lite märkligt att det säljs och att det t.o.m rekommenderas till barn med pälsdjursallergi. Synd med denna risk. tycker landsköldpaddor är vackra, söta och trevliga.

  • Veritaslux

    Om man sköter hygienen fungerar det ju, så att förbjuda är väl synd.

    Tyvärr är det väl inte det lämpligaste husdjuret om man har små barn, just för att de är svåra att "lära" hygienregler, men med sjuåringen ser jag inga större problem.   

    Finns en del att läsa på nätet.... 
    www.veterinaren.nu/reptil/bra-att-veta/salmonella/salmonella-skoldpadda

    Ja, det är helt enkelt något du själv får avgöra. Läser man på lite verkar det som sagt som att om man bara är noga med hygienen, framförallt att tvätta sig efter kontakt, så eliminerar man i princip risken att smittas....

     


    Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • Parus
    Papalayanz skrev 2013-01-20 11:59:25 följande:
    Okej, verkar som om det inte är något man bör ha då, kan jag känna. Kan också undra hur dessa kan tillåtas om de sprider runt salmonella. Vet inte om det är så vanligt, men om det nu är så farligt så är det lite märkligt att det säljs och att det t.o.m rekommenderas till barn med pälsdjursallergi. Synd med denna risk. tycker landsköldpaddor är vackra, söta och trevliga.
     Risken att ni får salmonella är mkt högre om ni äter dålig mat på en restaurang än om ni har en sköldpadda hemma. 
    Jag har haft reptiler hemma i 10 år och aldrig varit magsjuk. Barnen tvättar sig med tvål efter de rört djuren. Salmonellan finns i deras avföring. Men det finns inga studier om reptilers salmonellaspridning. Man bara antar att alla har det. Så det är klassisk skrämselpropaganda som kommer från tiden då man ville totalförbjuda reptiler i landet. 

    Vilken art är det ni har? 
  • sunnydays

    Det finns i svergie inga kända fall av salmonellsmitta orsakad av sköldpaddor. Men tvätta händerna efter du har hållt på me de.
    Gå in på  www.skoldpaddsforum.se så är de bra uppfödare där som brukar vara hjälpsamma.

  • Mineralvatten
    Papalayanz skrev 2013-01-20 11:07:19 följande:
    Hej

    Vi tog över en landsköldpadda då jag visste att denna hade det väldigt dåligt. Vi har både försäkrat den och läst på massor, samt tagit reda på vilken ras och vilket kön. Jag är dock väldigt orolig över det här med salmonellarisk. Vi har ett barn på sju år och ett på ett år. Hur rädda behöver vi vara? Vi gjorde rent i lådan igår och då var jag ganska rädd och tänkte att vi kanske spritt en droppe salmonella när det droppat vatten på golven, osv, osv. Jag kanske överdriver men en som har reptiler sa att vi ska akta oss supernoga. Jag vet dock familjer som har sådanna och haft i 30, barnen har haft dem med sig ute i koppel, osv. Snälla ni, kan ni ge mig ett bra svar? Bör jag hitta ett nytt hem åt denna då jag har en ettåring hemma? Hur farligt är det? Finns det någon här som haft sköldpaddor och hanterat dem, kanske t.o.m råkat pussa dem utan att det hänt något?

    Orolig
    har barnen med sig sköldpaddorna i koppel ute? hur skjutton får man ett koppel på en sköldpadda att sitta? Jag tvättar händerna och spritar dem när jag har hanterat min Hector.
  • Mineralvatten
    Papalayanz skrev 2013-01-20 11:59:25 följande:
    Okej, verkar som om det inte är något man bör ha då, kan jag känna. Kan också undra hur dessa kan tillåtas om de sprider runt salmonella. Vet inte om det är så vanligt, men om det nu är så farligt så är det lite märkligt att det säljs och att det t.o.m rekommenderas till barn med pälsdjursallergi. Synd med denna risk. tycker landsköldpaddor är vackra, söta och trevliga.
    där jag köpte Hector ifrån så rekomenderas inte landsköldpaddor till barn. Men Hector är å andra sidan köpt av en seriös uppfödare och inte ifrån en djuraffär såklart. Hectors uppfödare säljer inte till personer med barn om inte föräldrarna är införstådda med vad det innebär att ha en skalis. man kan ju t ex i princip inte köpa något från en djuraffär till dem, om man har tur så har de kalk och vitaminer men det fodret som säljs (små färgglada kulor) är rent av farliga för skalisar.
Svar på tråden Har övertagit en landsköldpadda, salmonella?? hjälp