• C1984

    gay bröllop i kyrkan!!! Varför??

    Hej!

    Jag har en liten fråga till alla samkönade par som har gift sig i kyrkan!

    Varför gifter man sig i kyrkan när man vet att den kristna tron absolut inte godkänner det? Jag lever ihop med min sambo sen 9 år tillbaka, jag vill gärna gifta mig men kan inte se mig själv gifta mig i kyrkan för man känner sig inte särskilt välkommen med tanke på att ca 80% av alla präster inte ens vill viga homosexuella par... vill bara veta hur folk tänker ang det! och varför valde ni att gifta er i kyrkan?

    Take care =)

  • Svar på tråden gay bröllop i kyrkan!!! Varför??
  • Nothx

    kristendomen förbjuder inte homosexualitet ,den gången homosexualitet nämns är i gamla testamentet men problemet med det är att gamla testamentet är helt galet sig och ingen vettig kristen följer det till punkt och prickar,nu är jag varken homosexuell eller kristen men jag är väldigt intresserad av teologi och tolkar inte att bibeln är homofientlig,om man inte som sagt bortser från gamla testamentet 

  • Astrogirlie

    Men snälla du, Svenska kyrkan har godkänt att samkönade ingår äktenskap i kyrkan. Jesus säger i Nya testamentet att kärleksbudet är det viktigaste, så varför skulle det inte vara ok?

  • C1984
    Nothx skrev 2013-01-20 19:37:59 följande:
    kristendomen förbjuder inte homosexualitet ,den gången homosexualitet nämns är i gamla testamentet men problemet med det är att gamla testamentet är helt galet sig och ingen vettig kristen följer det till punkt och prickar,nu är jag varken homosexuell eller kristen men jag är väldigt intresserad av teologi och tolkar inte att bibeln är homofientlig,om man inte som sagt bortser från gamla testamentet 
    Okej Tack för svaret =) tycker bara det känns konstigt =) Man känner sig ju inte speciellt välkommen när flera präster säger blankt nej och att det är ett brott mot naturen =/ nu skall man iof inte bry sig om vad såna trångsynta människor tycker, men ibland går det ju inte att undvika =)
  • Nothx
    C1984 skrev 2013-01-20 19:42:17 följande:
    Okej Tack för svaret =) tycker bara det känns konstigt =) Man känner sig ju inte speciellt välkommen när flera präster säger blankt nej och att det är ett brott mot naturen =/ nu skall man iof inte bry sig om vad såna trångsynta människor tycker, men ibland går det ju inte att undvika =)
    trångsynta individer tyvärr ,men dom bryter ju mot vad bibeln i stort förespråkar kärlek och respekt  till alla människor
  • C1984

    Ja jag menar det =) all kärlek är ju bra kärlek =) men jag hinner säkert ändra mig inför mitt eget bröllop vem vet =) kanske hittar en präst som verkligen får mig att känna mig välkommen =)

  • Astrogirlie
    C1984 skrev 2013-01-20 19:51:34 följande:
    Ja jag menar det =) all kärlek är ju bra kärlek =) men jag hinner säkert ändra mig inför mitt eget bröllop vem vet =) kanske hittar en präst som verkligen får mig att känna mig välkommen =)

    Det hoppas jag du gör, det känns ju jättetrist om man inte ska få gifta sig på det sätt man vill.
  • Repan

    Därför att kyrkan inte alls förbjuder det uppenbarligen / man vill / man får / man är troende osv. Av samma anledningar som heterosexuella gifter sig i kyrkan.

    Varför gifta sig i rådhuset när staten aldrig tillåtit det innan?

    Varför öht vara ihop med någon av samma kön - det har ju varit olagligt?

    Varför ställa så dumma frågor? 

  • Repan

    Okej förlåt jag var grinig :) Men liksom, med den logiken, varför ska svarta utöva sina medborgerliga rättigheter öht, det har de ju aldrig fått tidigare?

    Förstår du hur jag menar, det är en konstig fråga till att börja med. Även om jag på sätt och vis förstår den. Man kan inte vara bitter över vad man inte fått tidigare, utan man lever här och nu. Vi kan, vi får och vi vill tydligen också. :)  

  • sötare

    Men måste man alltid se kyrkan som en religös byggnad? Jag är icketroende kristen (alltså mina föräldrar döpte mig för att det var så man gjorde) men jag gillar histoia och jag gillar konst ,, men istället för se det religösa i byggnaden så kan man i stället se det fina i arkitekturen  och därför kanske man väljer att gifta sig i kyrkan för att man tycker den är fin.

  • C1984
    Repan skrev 2013-01-22 20:34:00 följande:
    Därför att kyrkan inte alls förbjuder det uppenbarligen / man vill / man får / man är troende osv. Av samma anledningar som heterosexuella gifter sig i kyrkan.

    Varför gifta sig i rådhuset när staten aldrig tillåtit det innan?

    Varför öht vara ihop med någon av samma kön - det har ju varit olagligt?

    Varför ställa så dumma frågor? 
    Om jag nu har en så dum fråga.. Måste jag väl ändå kunna fråga om jag undrar?? Inget krav på att svara heller för den delen! Men det är lungt jag förväntade mig att nån skulle fråga =)
  • Brumma
    C1984 skrev 2013-01-20 19:28:11 följande:
    Hej!

    Jag har en liten fråga till alla samkönade par som har gift sig i kyrkan!

    Varför gifter man sig i kyrkan när man vet att den kristna tron absolut inte godkänner det? Jag lever ihop med min sambo sen 9 år tillbaka, jag vill gärna gifta mig men kan inte se mig själv gifta mig i kyrkan för man känner sig inte särskilt välkommen med tanke på att ca 80% av alla präster inte ens vill viga homosexuella par... vill bara veta hur folk tänker ang det! och varför valde ni att gifta er i kyrkan?

    Take care =)
    Vår absoluta favoritpräst som hela familjen väljer om möjligt är en kvinna. Hennes fru väntar precis sitt första barn Skrattande
    Denna fantastiska kvinna har hjälpt både farmor och morfar i sorgearbetet när deras respektiven gått bort, hon har vigt min bror och snart är det min mammas tur.
    Vi anpassar datum efter henne så att vi kan få den präst som är "bäst" Glad
    Själv är jag inte starkt troende, men är uppväxt med kyrkan som en naturlig del i livet.

    För mig  handlar kristendomen om kärlek och förstående. Jag vet att det inte är så inom alla grenar, men som jag är uppväxt var det så. Det betyder att alla är välkomna, oavsett kön, sexualitet, ålder, hudfärg, religion (ja, jag har muslimer i släkten som deltar i dop, begravningar samt bröllop).
    Självklart går det då även att gifta sig som homosexuellt par. Tricket är att hitta en kyrka och en präst som man trivs med, som det "klickar" med. För även om svenska kyrkan tagit beslutet att det är tillåtet som homosexuell att gifta sig inom kyrkan, så ÄR det präster som inte håller med om det. Även vissa församlingar har stannat några århundraden tillbaks i tiden.
    Känner du dig dock inte säker på att gifta dig i kyrkan så skall du inte göra det. Själv gifte jag mig borgerligt (med min man), då han inte alls är troende och jag tror på "mitt eget lilla sätt" Flört
    Vi hade vigseln i vår trädgård så den blev minst lika vacker som i kyrkan Skrattande 
  • pontus1992
    C1984 skrev 2013-01-20 19:51:34 följande:
    Ja jag menar det =) all kärlek är ju bra kärlek =) men jag hinner säkert ändra mig inför mitt eget bröllop vem vet =) kanske hittar en präst som verkligen får mig att känna mig välkommen =)



    Men är någon av er kristna? jag vill inte ställa varför samkönade vill gifta sig i kyrkan (det finns ju många kristna homosexuella). Varför vill DU gifta dig i kyrkan. Du vill gärna hitta en präst som får dig att känna dig välkommen så antar det är viktigt för dig och lovar du kan hitta dessa EKHO kanske du ska kolla upp de kan nog hjälpa dig.
  • Emilia75

    TS: Var någonstans står det att den kristna tron inte tillåter det? Jag tror många kristna är för både homosexuella och homoäktenskap i kyrkan, varför skulle de inte? Jag känner dessutom en hel drös homosexuella som regelbundet går i kyrkan och är kristna...
    Så - vem säger att kristna skulle vara mer fördomsfulla än andra?

  • MaaxMaax

    Jag är blivande präst. Jag tänker bär jag är prästvigd absolut viga homosexuella par. De flesta präster och blivande präster jag känner tänker på det sättet också. 
    Det finns de som inte vill viga homosexuella par, men vänd er då någon annan stans? Du vet om att det finns homosexuella präster va? Skulle det kännas mer bekvämt för er?
    Vilket område bor du i?

     


    Veni Sancte Spiritus - - - Blogg: stadiggrund.blogspot.se/
  • Ingunn

    Jag tror på Gud, Gud tror på mig. Min fru är präst och Jesus predikar kärlek. Vår kärlek är äkta och bär frukt. Vi har fyra barn, halleluja. Amen Vad kyrkan tycker? Vem är kyrkan? Du, jag? Vad tycker du om kyrkan?

  • asta66
    Emilia75 skrev 2013-01-28 12:02:03 följande:
    TS: Var någonstans står det att den kristna tron inte tillåter det? Jag tror många kristna är för både homosexuella och homoäktenskap i kyrkan, varför skulle de inte? Jag känner dessutom en hel drös homosexuella som regelbundet går i kyrkan och är kristna...
    Så - vem säger att kristna skulle vara mer fördomsfulla än andra?
    Kyrkan har predikat att äktenskapet mellan man och kvinna är instiftat av gud. Och har aktivt varit emot homosexualitet.
  • Tom Araya

    Jag skiter i vad kyrkan vill och passar det inte behöver man inte vända sig till kyrkan...simple as that!


    Jeff Hanneman (gitarrist i Slayer) *1964-01-31 D: 2013-05-02 R.I.P.
  • ragatan


    Gamla testamentet har en hel del förbud och påbud att erbjuda de bibeltrogna, de flesta har man lämnat därhän eftersom det är ogörligt att leva efter i modern tid. Det enda som, med viss envishet, hänger kvar är den avoga inställningen till homosexualitet. Men om det finns några som fortfarande vill leva (helt) enligt GT:s världsbild; Varsågoda.
Svar på tråden gay bröllop i kyrkan!!! Varför??