• Anonym (Förtvivlad)

    Ingen sexlust

    För 4 år sedan föddes vårt första barn och efter en fruktansvärd förlossning så tog det nästan 1 år innan vi började ha sex igen. Vi kom dock aldrig tillbaka till den "sex kvot" i hade innan men låt säga 2 ggr/månad. För 2 åe sedan föddes vårt andra barn och efter det har alll lust av sex eller beröring försvunnit. jag känner aldrig behovet av närhet. Detta har gjort att vårt förhållande hamnat på glid.

     Min man har varit tyst och stått ut i mer än ett år tills han började ifrågasätta vad som är fel. Jag tänker inte på det alls, det är bara när min mens kommer som jag inser att det var över en månad sedan vi hade sex senast. Jag vill ha sex med min man och njuter dom få gånger han får komma till så det är inte så att jag inte tänder på honom.

    I somras tog jag mig mod och ringde min barnmorska och fick bara ett skrattande svar att ni är småbarns förälder och detta går över med åren. Jag har inte dom åren för då har jag ingen man kvar.

    Jag använder inga som helst preventivmedel och har även provat med olika piller från hälsokosten utan resultat.
    Har läst att man kan få en hormonell rubbning efter graviditeten och kan därför behöva tillskott av östrogen. Kan detta vara mitt fall. Jag är verkligen ledsen över detta och behöver hjälp. Ju längre tiden går ju mer stressad blir jag över situationen.

    Snälla ge mig några konkreta tips och råd!

    Allra tacksammast / En förtvivlad

  • Svar på tråden Ingen sexlust
  • Sexolog Camilla

    Hej.


     


    Det var modigt av din partner att ta kontakt med barnmorska i ett försök att på sikt stärka relationen. Det är uppenbart att ni pratade med en mindre professionell person, försök därför att ta kontakt på nytt men prata med en annan barnmorska, antingen på samma mottagning där barnmorskan svarade eller också där det erbjudes familjerådgivning eller parterapi. Det finns även samtalskontakt att få på de flesta vårdcentraler. Ett bra bemötande från vårdpersonalens sida är en förutsättning för att öppna upp och prata om sin problematik, mottagningar som är inriktade på sexologiska frågeställningar finns att välja bland på www.svensksexologi.se och ”hit kan du vända dig”.


     


     


    Du beskriver att du tappat känslan av sexlust och även beröring. Du frågar efter medicinsk behandling som kan hjälpa och som kan öka lusten. Ta kontakt med läkare för att få rekommendation av vilka läkemedel som finns och vilka som passar dig och din partner.


     


     


    Det kan på flera sätt vara bra att ta medicinsk hjälp när det gäller lustproblem men kombinationen med parsamtal kan ge er de tips som ni behöver för att komma vidare. En avsaknad av lust och beröring under en längre tid kan ta tid att reparera, att ha en öppen och ärlig kommunikation kan vara en början till en stärkt relation. Vilka konkreta tips som fungerar för just dig och din partner kan framkomma först i samtal där era personligheter och levnadshistoria belyses, och det går att komma fram till lösningar som passar just er genom terapisamtal.


     


    Hälsningar


    Camilla


     


     

Svar på tråden Ingen sexlust