• Esma7

    Min mamma kör över och peppar inte mig som mamma!

    Är det några fler än jag som kan känna sig helt överkörda av sin egna mamma när det kommer till skötsel av ens spädbarn? Jag känner mej helt orespektrad som mamma till mitt eget barn av MIN mamma och får aldrig positiv feedback - får bara höra när jag gör fel (enligt henne)! Inte nog med det, av min svägerska också. Ett exempel igår när lite släkt träffade vår bebis (5 veckor gammal) för första gången, då skrek han i min sambos famn, då kommer min svägerska (en som tycker sig kunna allt om allt) och tar bebisen och hon och min mamma (dominant person som har för lite respekt för mina åsikter) går ut ur rummet till hans liggkorg och börjar bädda ner honom men han skriker för hög hals och jag hör att detta skrik betyder MAT/MAMMA! Jag går ut och säger "jag tar honom för han är hungrig", då vänder min svägerska bort honom från mig och säger "nej, han vill sova" och min mamma stämmer in, (har tidigare fått kommentarer från min mamma att jag ammar han så ofta, men jag tror på fri amning eftersom amning=närhet också). Då vart jag så arg att jag lirkade ur honom ur hennes famn och sa "nej, jag hör på honom att han är hungrig" (och nu var det mer grejen att ingen av dom respekterar det jag, som mamma, säger utan vänder bort och håller fast honom och gaddar ihop sig mot mig!). Jag tog detta jättehårt och känner mig överkörd och orespektrad som mamma. Får aldrig höra ett positivt ord att jag är duktig på det jag gör eller är en bra mamma, säger jag att amningen fungerar bra och att han går upp fint i vikt får jag bara höra "han är så duktig som går upp i vikt, men du behöver inte amma var 3:e timme!". Igår när släkt var här var det många andra som också hade åsikter om att jag lät han amma när van ville och sova med oss i sängen, min släkt på mammas sida är över lag väldigt fulla med egna åsikter och dominerande, speciellt min mamma. Säger hon nåt positivt säger hon det till min sambo, aldrig så att jag hör det. Frusterande och det gör mig ledsen! Jag skulle behöva min mammas stöd och positiva cred! Men hon hittar alla tillfällen hon bara kan att sätta dit mig och hitta nåt jag gör fel! :( Jag jobbar på mitt självförtroende varje dag och känner mig oftast stark, men en sak som igår bryter ner det så snabbt. En annan sak var när jag hade avslag och fick en stor tjock geleliknande blödning 2 v efter förlossning, då ringde jag mamma för att fråga om det (hon är sjuksköterska), då sa jag till henne att jag ringt förlossningen och sa att jag haft mer koagel (uttalade det med e), då sa min mamma bara "KOAGÄL, K-O-A-G-Ä-L, du måste säga rätt så dom på förlossningen fattar vad du pratar om!". Sånt vill man inte höra när man ringer för att få stöd och råd och känner sig orolig. Ja... Några fler som lider av mammor och svägerskor eller andra som kör över en? Eller bara kan ge mej en positiv kick-ass?

  • Svar på tråden Min mamma kör över och peppar inte mig som mamma!
  • Sar

    Men tar du upp det med din mamma? Berätta att det känns jättejobbigt att hon aldrig kan säga något positivt om din mammaroll. Då har hon ju en sportslig att ändra sig och tänka sig för.

Svar på tråden Min mamma kör över och peppar inte mig som mamma!