• Anonym (göra slut?)

    Obefintlig sexlust för min smabo

    Jag har varit tillsammans med min sambo i snart fem år. Vi hade en väldigt utdragen start på vårt förhållande, d min sambo inte var helt säker på om han och jag var en bra idé (hans första relation och vi/våra familjer känner varandra sen tidigare). Det innebar att dte tog lång tid innan vi hade sex och min sambo hade i början lite svårt med att bibehålla sin erektion och sexlivet fick aldrig någon riktigt bra start.

    Min sambo och jag har svårt att prata om sex, vad i tycker om och vill ha i sängen och min sambo tycker att det är jobbigt när jag tar upp ämnet. Han vill helst ha ett tryggt sexliv (så som jag uppfattat det) utan några utsvävningar, medan jag är nyfiken och har i tidigare sexuella relationer blivit van med män som vet vad de vill ha och som också är väldigt bekväma och utforskande i sin sexualitet.

    Jag som alltid varit en väldigt sexuell varelse, som tidigare haft ett aktivt och utforskande sexliv har nu helt och hållet tappat sexlusten för min sambo. Jag tänder inte på honom längre, undviker alla situationer där sex kan inträffa. Jag har inga problem att vara fysiskt nära honom utan tycker det är mysigt, även om jag inte behöver det på samma sätt som förut. När vi väl har sex är det svårt för mig att bli våt och jag måste koncentrera mig stenhårt på att fantisera för att uppnå någon som helst upphetsning. Jag tar längre inga initiativ till sex och har helt slutat att ge oralsex eller på annat vis ge honom njutning. Jag känner mig som en värdelös sexpartner.

    Jag har länge trott att det är min sexlust det är fel på/har dött, men har under det senaste året upplevt situationer med andra män som gjort mig otroligt upphetsad och kåt. Jag har aldrig varit otrogen, men börjar mer och mer känna oro inför att det ska ske. Jag tänker mycket på att ha sex med andra och längtar efter att ha bra sex där jag känner mig kåt.

    Relationen med min sambo är på många vis bra, men bristen på passionoch kanske tillika attraktion gör att jag nu går i tankar kring att det kanske är dags att gå skilda vägar.
    Eller kan man hitta en passion som kanske egentligen aldrig riktigt funnits där? Går det att "starta om" och hitta den sexuella gnistan?

  • Svar på tråden Obefintlig sexlust för min smabo
  • Sexolog Camilla

    Hej.

    Jag tror att lusten kan återkomma. Är du intresserad av att på nytt uppleva attraktion till din partner, går det att hitta den sexuella gnistan, om ni båda är inriktade på att hitta tillbaka. Jag kan inte ge svar på om du borde gå vidare eller om du ska "starta om" relationen, för att reda ut dina funderingarna kring relationen kan du söka samtalsstöd.

    Hälsningar
    Camilla  

Svar på tråden Obefintlig sexlust för min smabo