• Pippi38

    Allergisk med avokado?

    Har på senare dagar utvecklat nån slags allergi mot avokado, vilket känns ovanligt men så är det. Mår illa och får ont i magen när jag äter avokado. 

    Någon som känner igen sig och vet om det förs vidare till barn? Har inte märkt något hittills men lika bra att kolla i förebyggande syfte.

  • Svar på tråden Allergisk med avokado?
  • Fia 28

    Björkpollenallergiker är tydligen ofta allergisk mot olika frukter och även avokado (korsallergi), så det kan inte vara helt ovanligt. Jag är själv björkpollenallergisker och kan äta äpplen, men råkar jag få äppelsaft i ögat så sväller det upp på några sekunder.
    Det är ju vanligare att föräldrar med allergi även får allergiska barn, men det betyder inte att barnet automatiskt får alla allergier.

  • Aprildimma

    Får exakt samma symptom av avocado!

    Googlade på illamående avocado och fick upp den här sidan http://www.matnyttig.se/artiklar/17-allergi/27-biogena-aminer   

    Det behöver alltså inte vara en riktig allergi utan att man har för lite DAO-halter i kroppen. 


    "Biogena aminer kan utlösa följande symptom:
    Blodtryckssänkning, hjärtklappning, huvudvärk, flush — varm och röd i ansiktet, illamående, kräkningar, buksmärtor, astmaliknande besvär, yrsel, mun- och svalgsymtom, nässelutslag.


    ...och här är livsmedlen


    Här är de livsmedel som innehåller biogena aminer och som är kända för att ge symtom:


    makrill, inlagd sill, salami, skinka, ost, spenat, tomat, avokado, banan, hallon, ananas, valnötter, choklad, vin, öl, skaldjur, jordgubbar. Källa: Astma & allergimottagningen vid S:t Görans sjukhus."


         

  • Pippi38

    Intressant att höra, tack för era svar!!

    Känns tryggt att inte vara ensam :)

     Har ibland lättare allergiska besvär på våren och sommaren men inget allvarligt. 

    Intressant det där med "biogena aminer".Det skall jag fördjupa mig i! 

  • MarieLouise58

    Känner lika när jag ätit avokado. Reaktionen kommer direkt med illamående och ont i magen. Är pollenallergiker och lite annat också.

    Skönt att veta vad det hänger ihop med. Ska inte äta avokado mer.

  • carinani

    Får också samma besvär. Kommer ca 30-60 min efter intag. Får då jätteont i magen och mår illa och kräker.
    Tog lite tid innan jag förstod att det var avocadon.
    Har däremot hört att det finns fetter i avocadon som vissa har svårt att bryta ner, därav besvär.
    Synd för jag älskar avocado, kan annars äta allt.

Svar på tråden Allergisk med avokado?