• ExitSong

    Mörkare bröstvårtor et c jättetidigt denna gång - tvillingar??

    Hej!

    Jag är själv tvilling och är nu gravid för andra gången, och om beräkningarna stämmer är jag i allt från v. 5-7...

    Jag har börjat fundera på om det kan vara tvillingar, då alla symtom är så mycket starkare än sist. Jag plussade på några sekunder för en vecka sedan med eftermiddagsurin, magen ser redan stor ut (men det är ju så tidigt så det borde väl bara vara uppsvälldhet), jag har växtvärk konstant, bröstvårtorna är redan mörka och jag mår så sjukt illa, är jättetrött och så himla sur. Kort sagt, hormonhalterna verkar vara betydligt högre än sist... eller kan det variera så här mellan olika graviditeter? Framför allt de mörka bröstvårtorna förbryllar mig. Sist fick jag det först de sista veckorna innan han föddes och de blev som vanligt efter förlossningen. Nu har jag det alltså redan i potentiellt typ v. 5??!

    Nån som vet?  

     

  • Svar på tråden Mörkare bröstvårtor et c jättetidigt denna gång - tvillingar??
  • ExitSong

    Jaha, ja, så är det kanske.

    Egentligen är det min 5:e graviditet, men det är bara en innan som har gått hela vägen. Tack för svaret!

  • ExitSong

    Tack! Ja, det är jättehäftigt! Och så känns det som att man har hela barnafödandegrejen avklarad på en gång : )

  • Lovisa09

    Grattis! Jag fick tvillingar i somras. Magen blev stor på en gång, i vecka 12 såg många att jag var gravid:) plussade i vecka 3+5, eftermiddagsurin och mådde illa från nån vecka efter äl. Misstänkte tvillingar( är dock inte tvilling själv och har inget arv för det) men hade faktiskt googlat lite på det innan vi fick veta. Spännande! Lycka till!!

  • ExitSong

    Det låter ungefär som jag hade det. Så tidiga och starka symtom verkar kunna vara en indikator på tvillingar, även om det inte alltid blir så.

    Du som har erfarenhet: Tyckte du förlossningen var värre än att föda en - jag nojjar över just den där stunden när tvilling två "seglar runt fritt" inne i magen... Gör det inte ont när de försöker vända den rätt, och gör det lika ont att föda fram den andra?

  • Lovisa09

    Önskar jag kunde svara men jag förlöstes med snitt:) men innan berättade de om hur det går till med vaginal förlossning och då sa dem att läkaren håller fast barn nr 2 från utsidan av magen så den inte ska sno runt och lägga sig i säte. Tror nog inte det gör så ont, du har ju precis klämt ur en bebis och det finns nog andra ställen som gör mer ont:) och barn 2 föds nog fram ganska så enkelt, det är ju fritt fram så att säga:) barn 1 har ju banat väg:)

  • milli79
    MrsKnapa skrev 2013-03-07 09:15:52 följande:
    De är även andra grav, då kommer allt tidigare!!
    Det har jag aldrig hört! Mer än att magen ju blir större snabbt.

    Med 1an fick jag symptom MYCKET tidigare än med 2an (hann knappt bli gravid innan jag började må illa och va yr). Fick även extremt stora ömma bröst väldigt tidigt och mådde hemskt dåligt fram till v11.

    Med 2an fick jag inga stora ömma bröst och mådde knappt illa alls. Sen var ju 2an en tjej o 1an en kille....

    Är nog väldigt olika. 
    ExitSong skrev 2013-03-12 14:55:26 följande:
    Det var tvillingar! Var på VUL igår och väntar två i vecka 7-8.
    Grattis va kul!
  • Jeeeenny

    Misstänker att det ev kan vara två jag åxå. Plussade tydligt (i torsdags) flera dagar före BIM och har haft molvärk i drygt 2-2½ vecka nu och enligt sista mens så är vi i vecka 5 (4+1) idag.
    Ska till bm 4/6 och då komer jag bli remitterad för ett vul pga av ma för 5 månader sen. *spännande*

  • ExitSong
    Jeeeenny skrev 2013-05-20 11:25:22 följande:
    Misstänker att det ev kan vara två jag åxå. Plussade tydligt (i torsdags) flera dagar före BIM och har haft molvärk i drygt 2-2½ vecka nu och enligt sista mens så är vi i vecka 5 (4+1) idag.
    Ska till bm 4/6 och då komer jag bli remitterad för ett vul pga av ma för 5 månader sen. *spännande*
    Vad spännande! Uppdatera gärna hur det gick!
Svar på tråden Mörkare bröstvårtor et c jättetidigt denna gång - tvillingar??