• lindaothomas

    Cerclage...

    Hej!

    Jag och min man har blivit lovade ett cerclage vid nästa graviditet...
    Pga av ett sent missfall i v 18...
    Och 3 tidiga missfall innan dess..

    Nån som har några solskenshistorier?
    Är de värt de?
    Hur fungerar livet med ett cerclage?
    För/nackdelar..

    Tacksam för alla svar.. <3


  • Svar på tråden Cerclage...
  • giggle

    Nej, läkarna säger bara att man inte kan säga nåt om hur det funkar eller inte i förskott. De är väldigt restriktiva med det eftersom det inte finns statistik att luta sig mot direkt.
    Men senaste mätningen av tappen jag gjorde igår visade att den växt på sig och det är ju väldigt bra! Så man får liksom se efter som hur det går. Men vila verkar vara en framgångsfaktor när man läser om fall på nätet.

  • lindaothomas

    Okej.. Lider med dig!
    skönt att den växer på sig..

    Men de låter så grymt att vila så länge och mycket?
    Hur gör du när du äter? Ligger du då med?
    Ligger du på rygg hela tiden?

    Känns skönt att du svarar på mina frågor. Så man vet lite mera inför besöket sen hos läkaren..

  • giggle

    Jag varvar mellan att ligga i sängen och i soffan och jag bullar upp med kuddar bakom ryggen och under knäna, så halvligger är väl en mer rätt benämning. Och ja, jag äter så :D Går alldeles utmärkt har det visat sig (äta är typ mitt största nöje, haha)

    Men jag vill säga en gång till att du bör kolla upp progesteron. I USA finns studier som visar massa goda resultat när man tar det. Och i Sverige används det flitigt bland IVF-läkare och på de som har fått många missfall, men av någon anledning har övriga gynekologer dålig koll på det. Jag fick själv ta upp det för att få det!

  • lindaothomas

    Ja har smörjt med progesteronkräm hela graviditeten..

    Usch å fy.. Längtar tills läkarbesöket så vi får se va hon säger...
    Hoppas på bra hjälp!
    Vart i Sverige finns du?
    Finns de bra hjälp där du bor? bra läkare?

  • giggle

    Jag bor i Stockholm och går på SÖS. Jag har inte så bra intryck av vården här faktiskt. Det mesta har jag fått ta reda på själv.
    Jag får progesteron som vagiatorer ( ska de hjälpa tappen måste man nog ta det så)

    Hör om möjligheterna till ett abdominellt cerclage oxå, jag vet inte jättemycket om det men man opererar in det innan man blir gravid. Inför nästa graviditet ska jag ta upp det med läkarna. Själva cerclageoperationen var ganska traumatisk för min del även om allt verkligen gick bra. Jag var inte sövd utan bedövad från naveln och ner. Men man kände hur de slet och drog där nere och jag grät mig igenom hela grejen för att jag var så rädd att nåt skulle hända min bebis. Men jag ångrar det såklart inte.

  • lindaothomas

    Okej men Gud.. De låter ju hemskt! :/
    Lider med dig!
    Hoppas verkligen allt går vägen..

    Va konstigt att de inte finns nått att lösa om de på internet:..

    Vad är abdominellt cerclage?

  • giggle

    Jag vet egentligen inte så mycket alls om det. Har tänkt att jag ska googla det till nästa gång. Hon finnjonna (Marcus birros fru) har ju skrivit en del i sin blogg om det. Hon förlorade 2 barn och sen fick hon ett abdominellt cerclage.

  • Ulri

    Giggle,

    Hur har det gått för dig? Jag förlorade min dotter för 2 veckor sedan i vecka 21, antagligen pga försvagad livmodertapp efter konisation. Vid nästa graviditet vill de därför sätta cerclage på mig, och vore skönt att få höra en bra historia om det....

  • lindaothomas

    Ulri.
    Har försökt skriva mail till dig med de går inte... Flyger bara ur appen hela tiden? Konstigt värre!

    Men ja mår okej.. Har haft väldigt ont igår. Får brikanyl dropp hela tiden.
    Läkaren va här och sa att de va väldig tur de satte cerklaget igår.
    Jag hade redan öppnat mig ett finger.. :/ Otäckt!
    Hoppas bara bebis vill vara kvar nu. Usch å fy. Är sååå rädd! :(
    Uppdaterar när ja kommer hem mera!
    Hoppas ni mår bra!
    Stor kram // Linda

  • TikTok

    Hej!
    Är ny här i tråden, jag undrar om det är någon här med abdominellt cerklage insatt & hur det fungerat för er om ni haft för tidiga födslar / sena missfall tidigare? Berätta gärna!

Svar på tråden Cerclage...