• Sjal

    Ultraljud inför ägglossning-mama mia Karlaplan

    Jag vill bara varna alla som får tipset att gå till Mama mia vid karlaplan för att kolla upp sin ägglossning inför en kommande insemination t ex i Danmark. Jag fick tipset att gå till Jan-Åke där, för han kollar både med Ultraljud och sen kan få ägglossningsspruta. Du som ska träffa honom får vara beredd på att han är fåordig. skriv ner ALLA dina frågor innan annars kommer besöket vara slut två minuter efter att du har gått. Men det är inte Jan-Åke jag hade tänkt att skriva något om. Han är nämligen helt ok.

    mardrömmen var när Jan-Åke inte var där och jag var inne på dag 13 (man ska gå dit för UL dag 12, men nu inföll det på en söndag så jag gick dit på måndagen som var dag 13). När jag kommer dit får jag reda på att Jan-Åke inte jobbar på måndagar men att jag kan få tid hos en annan läkare senare samma dag. 

    Ja, varför inte tänkte jag. Men läkaren som jag fick träffa, som hette Jens nånting, Kom att bli den sämsta gynekolog jag har träffat. Han hade inte ens koll på att lesbiska får inseminera lagligt i Svergie. 

    Han gjorde allt fel. Han satt och tittade på när jag klädde av mig, "hittade ine äggblåsan" och letade VÄLDIGT länge efter äggblåsa vilket gjorde fruktansvärt ont! tillslut när han "trodde" att han hade hittat äggblåsan kunde han inte tyda vad det skulle betyda för min ägglossning. när jag fick gå ner från gynstolen säger han "du kan torka av dig med papper som ligger där" och så sitter han kvar på sin stol medans jag klär på mig precis framför honom. Så här ska det inte vara! Ingen av er som funderar på UL ska behöva vara med om en sådan läkare speciellt på en mottagning som Mamamia som gör en grej av att de är regnbågscertifierade! 

    Måste också tillägga att jag hade väldiga smärtor i underlivet 4 dagar efter besöket.

    Nu när det har gått två veckor så mailade jag dem ang. vad som hade hänt. Jag fick detta svar som enligt mig inte duger på något sätt:

    "


    Tack för ditt mail.Självklart ska man som kund  känna sig välkommen Mama Mia och  känna sig trygg.


    För oss är det viktigt att få reda på om det  är något som inte är bra för att kunna bättra oss.


    Tanken var att du skulle få träffa en annan gynekolog eftersom Jan-Åke var  semester.
    Att din upplevelse inte  blev bra med den gynekolog som du då fick träffa istället  tar vi till oss och pratar med honom om detta.
    Du får gärna ta kontakt med mig om du undrar  över något så hjälper jag gärna till.
    "

    Det var allt! Jag hoppas att ingen ska behöva vara me dom det jag var med om!  
                     

      
  • Svar på tråden Ultraljud inför ägglossning-mama mia Karlaplan
  • Mariåsa

    Hej, beklagar verkligen det du fick uppleva! Vad tråkigt! Vi har gått till Janåke och tycker att han är toppen! Han är snabb och kompetent och även jag som verkligen inte tycker att det är någon angenäm upplevelse att gå till gynekologen tycker att det är helt ok att gå till Janåke.

    Eftersom Janåke är ledig så har vi mailat till en massa kliniker (bl.a. Mama Mia men inte fått något svar) och fått napp hos en privat läkare som vi ska gå på UL-undersökning hos imorgon. 

    Jag hoppas verkligen att hon är mer kompetent än den där Jens som du råkade ut för. Vi har resonerat lite som "hur svårt kan det vara att göra ett UL och skriva ut en ÄL-spruta". Men av din upplevelse att döma så kanske det inte alls är så enkelt.

    Fick du någon ÄL-spruta till slut? Har du inseminerat? Håller tummarna isf! 

    Jag återkopplar efter gyn-besöket imorgon! 

  • Sjal

    Hej! Tack för din respons! Nej jag hade ju så ont i underlivet och blödde lite de påföljande dagarna att vi beslöt att låta livmodern vara och inte inseminera förra månaden.

    Och efter långa diskussioner här hemma har vi bestämt att kolla ÄL med sticka nästa gång. En anledning var just att jag inte visste hur man hittar en bra kvinnlig gyn som kan göra UL.

    Jag håller verkligen med om att UL är ju en lätt procedur och jag fattar inte hur inkompetent en gyn kan vara....

    Om du vill får du gärna berätta hur det gått för dig/er hos er gyn!

    Lycka till!

  • Honungssmulan

    Men Fy!

    Vad jobbigt och onödigt med otrevlig personal när det är sådant personligt och intimt man gått dit med.

    Det finns ingen ursäkt till att inte vara påläst eller kompetent.

    Jag har bara haft bra uplevelser av mamma mia och alla deras undersökningar men jag har gått på söder och i Kista och aldrig karlaplan vet att de är lite mer inriktade på regnbågsfamiljer.

  • Sjal

    Ja även karlaplan lever ju gott på södermalms goda rykte. Vi trodde ju att hbt- kompetens genomsyrade alla mama- mia kliniker men inte. Det är ju så jävla sorgligt att vårt utrymme är så smalt fortfarande att så fort du kommer utanför hbt-certifierade världen så möts du av inkompetens.

    Sen förstår jag att dåliga läkare finns lite överallt. På vissa kliniker försöker de förebygga traumatiska upplevelser genom att en gynokolog aldrig är ensam m patienten vid gynundersökning. Att det alltid finns med en sjuksköterska. Men i dagens slimmade och vinstdrivande sjukvård finns det väl inte utrymme för det. Och de som drabbas...jo det är du och jag som ligger med ont och ångest flera dagar efter. Varför sa jag inte ifrån och allt det där.

  • Varärstorken

    Jag var med om en hemsk gynekolog på SÄS. Jag åkte in för blödningar och var rätt skärrad av vad det kunde bero på. Han var OTROLIGT hårdhänt och undersökningen tog så lång tid och gjorde så fruktansvärt ont. Han kommunicerade inte alls med mig under tiden och när han tillslut var klar så drog han till med "jag tror att du har Myom". Och sen ville han inte svara på mina frågor. Jag visste inte alls vad det var, om det var farligt, vad man skulle göra åt det osv. Jag blev ju självklart orolig om det skulle påverka min fertilitet. Men han kunde inte svara på detta alls. Han visste inte heller att lesbiska hade rätt till assisterad befruktning i Sverige.
    Går aldrig dit igen!
    Har efter detta träffat flera underbara gynekologer och de har inte sett minsta tecken på myom, så det verkar inte som han hade rätt på den punkten heller...

  • Sjal

    Usch vad obehagligt! Det borde finnas en svartlista över alla kassa gynekologer!

  • Mariåsa

    Fy sjutton att ni inte kunde inseminera pga smärtorna. Det måste ha känts jättetungt. Absolut inte ok att misslyckas så kapitalt som gynekolog.

    Vi kan rekommendera Eva Einarsson, schultzlakarpraktiken på Styrmansgatan. Hon gjorde ett utmärkt jobb med mig i fredags! Jag fick ÄL-spruta och var i Danmark igår. Så nu håller vi tummarna igen!

    Hoppas verkligen att ni får en bättre upplevelse vid nästa försök. Stort lycka till! 

  • Sjal

    tack för tipset!! vad fint att du tipsar vidare!
    Önskar er lycka till nu!! Flört 

Svar på tråden Ultraljud inför ägglossning-mama mia Karlaplan