• Cadencee

    Vad ska man köpa i doppresent?

    Min bästa kompis fick barn nu i februari och jag vet om att det inom en snar framtid vankas barndop. Jag undrar vad man kan köpa i present? Jag och sambon vill helst inte köpa något som är "vanligt" att man köper, alltså typ sådant som alla köper som present på dop. Vi har tänkt oss en prislapp på ca max 300:- men vet inte riktigt vad vi ska köpa. Det är en liten flicka som ska döpas :)

  • Svar på tråden Vad ska man köpa i doppresent?
  • nozpa

    När dottern döptes fick hon en sådan sagobok. Man döper personerna i boken efter namnen på föräldrar etc. Och huvudpersonen får namnet som barnet har. En rolig sak. :)
    Hon fick även smycken, födelsedagståg, tavlor med henne och hennes (våran) familj, gästbok, nappburk + tandburk, pippiservis, och så lite mer klassiska saker.
    Finns även en pekbok man kan göra själv med bilder och binda in. Köpte en sån till dottern med bilder på alla i hennes närhet. Mycket poppis! 

  • MissStrawberry
    Cadencee skrev 2013-03-26 17:27:12 följande:
    hmm, det där lät lite spännande :P tack för tips!

    Senaste dopet jag var på fick barnet hela tre stycken "sagor om dig själv" så det är inte direkt någon orginell gåva längre utan rätt vanligt... Det roligaste/finaste sakerna jag har sett ett barn få på dop är:

    * En pekbok med bilder på familjemedlemmar samt andra viktiga eller personliga saker för den familjen (exempelvis Fotbollslaget AIK, farfars motorcyckel, mosters häst osv). De var rejäla, tjocka och hållbara sidor och såg verkligen ut som en vanliga köpebok.

    * En riktigt fin och personlig filt/lapptäcke där barnets namn, födelsedatum osv var inbroderat.

    * Ett äppelträd som planterades i trädgården, det var en släktgård så de visste att de skulle bo där länge!

    * 6 olika böcker lämpade för barn mellan 1-8 år ungefär. Barnets morbror,  som gav böckerna, hade tagit reda på farmor, farfars, mormor, morfars, pappan och mammans absoluta favorit bok från när de var små och sedan lyckats jaga rätt  på dessa. Med varje bok följde även en "extra sida" med en kort hälsning som den som gillade boken hade skrivit och ett kort på denna person när den var liten. I mamman och pappans bok hade far och morföräldranra skrivit om hur de brukade läsa denna bok  för dopbarnets föräldrar när de var små. Det var verkligen riktigt fint gjort!!! Jag vågar inte ens tänka på hur mycket tid som morbrorn måste ha lagt ner på gåvan och med tanke på att både far och morfäräldrarna är en bra bit över 60 år är det ju ett bra tag sedan de var små och böckerna de älskade var populära...
  • Ann Lee

    Till våra gudsöner har vi köpt små 1/2-liters termosar dit vi har graverat "Till X på dopdagen x/x 2011"
    Termosarna har varit väldigt uppskattade och välanvända. Först kan man ha vällingvatten i dessa, därefter varm choklad högt upp i skolåldern.  


    Säg till i en tråd om du vill komma in på min sida så lägger jag till dig i adressboken!
  • LILLATJEJENTVÅ

    Kika in hos www.petitecharlie.se

    Där finns mängder av vackra doptavlor som du kan få personliga efter tycke och smak.

    Snabba leveranser dessutom

    Finns även bröllopstavlor och ett stort utbud av snygga posters till hela hemmet där.

    Lycka till!

  • Dixie
    LILLATJEJENTVÅ skrev 2014-08-07 02:30:42 följande:
    Kika in hos www.petitecharlie.se
    Där finns mängder av vackra doptavlor som du kan få personliga efter tycke och smak.
    Snabba leveranser dessutom smile1.gif
    Finns även bröllopstavlor och ett stort utbud av snygga posters till hela hemmet där.
    Lycka till!
    är det din sida - eftersom du ger det som tips i alla trådar? 
  • fnissa16

    Jag kan tipsa om någon ovanlig och speciell doppresent som jag av en händelse hittade på nätet. Där finns flera saker på erbjudande och under 300:-
    Dessutom får du personlig textgravyr på köpet.
    Ta en närmare titt via denna länken:
    www.kristallshopen.se/doppresent.php

    Lycka till!
    /

    Cornelia

  • Grus grus

    Lyckopenning graverat med namnet. Jättefin gåva och stödjer en fin sak www.lyckopenningen.se/se/

    Finns att köpa i de flesta guldaffärer.

    Annars om du är lite händig kan du fråga om du får sy en doptavla till dom som du sen ger på dopet. Brukar vara enkel raksöm och korsstygn. Finns massor av olika att beställa på nätet. Här till exempel www.dittbroderi.com/till-babyn/dop.html

    Man kan också köpa vackra tryckta doptavlor, men bäst att alltid fråga först så att det inte är någon annan som tänkt doptavla.


    Mamma, kvinna, fru, förskollärare, genuspedagog
  • LindaLappis

    Jag köpte en personlig födelsetavla i doppresent när min väninnas barn döptes, den uppskattades mycket! Annars tycker jag att pallarna från Bonde of Sweden är så otroligt söta! Och väldigt användbara dessutom! Tyvärr är de ganska dyra, men ska jag vara gudmor nån gång så ska jag slå till på en sådan!

Svar på tråden Vad ska man köpa i doppresent?