• Nyfikeen

    En liten, men viktig fråga... Hjälp..?

    Hej underbara Endosystrar och självklart till er som inte har endometrios! Diagnos: kraftig/svår Endometrios (sedan 13 års ålder) Jag äter medicin (Visanne) varje dag. Sen 3 veckor tillbaka så har jag haft en irriterande huvudvärk, humörsvängningar och tunga och ömmande bröst. Jag har haft mens och blödningar samt ägglossning en del under behandling med visannen och mina läkare har inte sagt att jag samtidigt ska äta hormon-fria preventivmedel. Nu de senaste dagarna har jag varit ständigt trött, mått illa, varit hungrig, haft ett extremt sug efter tomat (som jag förövrigt är allergisk mot), haft kräkningar de senaste 2 dagarna, svullen mage, ont i nedre delen av buken, varm(ca 0.5-0.8° högre än normalt), extremt hård i magen (vilket jag nästan precis fått ordning på efter mediciner osv)... Jag vet inte vad jag ska göra. ♡Jag har beställt grav-tester. ★Men visannen kan göra så att vissa testresultat påverkas då den håller ner de flesta hormon-nivåer i kroppen. ♡Ska jag ta en paus med medicinen och se om tant röd kommer? ★Kommer det bli ett missfall om jag fortsätter med medicinen? VET DU NÅGON SOM BLIVIT GRAVID SAMTIDIGT SOM DENNE HAR BEHANDLATS MED VISANNE? TACK TACK TACK, ni är BÄST tjejer!!

  • Svar på tråden En liten, men viktig fråga... Hjälp..?
  • Izele

    Hejsan!!

    Du skall inte göra uppehåll i medcinen, du måste fortsätta om du vill ha effekt av denna.. Viasanne tar upp till 6 månader att må dåligt av, men efter det så kommer du må bra igen och då hjälper den till 100%

    Men sluta INTE ta den hur dåligt du än mår.. Du måste ha läkar kontakt om du skall sluta för man bör inte tvär sluta med ett läkemedel oavsett vilket man har. Det kan ge svåra besvär..

    Jag har sj Endometrios sedan tonåren dvs har varit drabbad i ca 35 år, jag har 2 barn som idag är vuxna och utflugna med eget boende.

    Må så gott och gör det bästa av dagarna.. Sedan till din fråga om graviditet, så tror jag inte att du blivit gravid.. Men om du känner dig riktigt osäker så kontakta din läkare och fråga om det kan vara möjligt? Chansen är inte stor att blivit gravid. 

    Men du kommer ha några biverkningar innan du nått 6 månaders behandling.. Men alla som anv Viasanne har biverkningar som illamående, hudutslag, vikten som pendlar, och som sagt det är övergående..

    Lycka till!! :) 

Svar på tråden En liten, men viktig fråga... Hjälp..?