• MeAndBaby

    Hur ofta är far/morföräldrarna barnvakt?

    Ja som rubriken. Och hur gammalt är barnet el barnen? Bor ni nära varandra?

    Vi har en son på 16 mån och mormor och morfar boendes några min med bil fr oss. Inte långt alls. Men imorgon är det över en månad sedan vi träffade dem. Vi frågade här om veckan om de vill följa med till lekpark och leka med sitt barnbarn, men då var de upptagna. Gärna en annan gång
    låter det alltid. Men de föreslår aldrig den där andra gången. De har aldrig f.föreslagit att träffa sonen, komma över en stund och leka, ta en promenad el dyl. Alltid jag som föreslår. Om det inte är nån högtid som jul, påsk el födelsedag
    Så trist, för sonen lär inte känna dem på riktigt. Och vi har alltför sällan barnvakt. De ställer ju upp om VI frågar, men nåt verkligt intresse fr deras sida verkar ju inte finnas. Deras enda barnbarn liksom . Ville bara skriva av mig lite här...


  • Svar på tråden Hur ofta är far/morföräldrarna barnvakt?
  • ToK
    MeAndBaby skrev 2013-03-29 16:10:47 följande:



    Ja jovisst kan vi åka till dem. Men är det inte underligt att de inte spontant erbjuder sig att umgås med barnbarnet? Typ “Kom hit på en fika idag så får vi träffa Pelle.“ El “Kan inte vi få ta en vagnspromenad med honom i helgen?“ Aldrig hänt.

    .

    Varför är det underligt? Har aldrig hänt här heller men aldrig tyckt det varit konstigt.
  • Christi38

    Vi har det helt tvärtemot känns det som, flera gånger i veckan för stora killen (16 månader) åka pulka eller åka vagn och sova, eller som han sista månaderna upptäckt, GÅ och utforska området ned farfar speciellt som är pensionär. Men farmor och sen mormor och morfar kommer förbi och fikar kanske varannan vecka eller så, de ringer innan och kollar om vi är hemma och har tid och lust. Nu har vi en 4 månaders oxå och honom lämnar vi inte bort, men han umgås ju med dom hos oss.

    Barnvakt, som i att jag och sambon lämnat hemmet och åkt iväg ensamma (innan bebis 2) var nog 1-2 gånger på kanske tre timmar bara... Ett biobesök på en födelsedag bland annat.

    .

  • Mercurialis

    Mina föräldrar hämtar barnen på förskolan ett par 2-3 gånger i månaden, när varken maken eller jag hinner hem innan förskolan stänger.

    En-två gånger per år är de barnvakt för att maken och jag ska kunna gå ut och äta och gå på bio eller kanske åka bort över natten.

    Utöver det träffas vi några gånger per månad tillsammans allihop och gör något tillsammans.

    Min mamma bor ca 1 mil bort med bil och min pappa bor ca 3 mil bort. Barnen är 3 år och 6 år.


    MeAndBaby skrev 2013-03-29 16:10:47 följande:



    Ja jovisst kan vi åka till dem. Men är det inte underligt att de inte spontant erbjuder sig att umgås med barnbarnet? Typ “Kom hit på en fika idag så får vi träffa Pelle.“ El “Kan inte vi få ta en vagnspromenad med honom i helgen?“ Aldrig hänt.

    .
    Det gör inte mina föräldrar heller men jag vet inte om jag tycker att det är underligt. 
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Hallodar

    Nu har jag flyttat men innan dess bodde vi i samma stad tills sonen var 5 år. Ibland är han hos dem flera dagar i sträck, nångång kan de ha gått en vecka innan de träffades. Han sov där minst en natt i månaden, ibland mer. Oftast är det dom som frågar om han vill komma dit, ibland frågar jag pga av jobbet, eller att jag vill göra nåt på egen hand. Och så har det varit i princip sen sonen föddes.

    Jag vet att dom ställer upp mkt mer än vad som anses vara "normalt". Känner många där barnens morföräldrar aldrig har varit barnvakt. Men jag är jätte glad och det har alltid varit så i våran släkt, själv hängde jag hela tiden hos min mormor när jag var liten.

  • solenskiner

    Vår 13-månaders träffar mormor och morfar ca 2 ggr i veckan. De bor 1,5 mil ifrån oss. Ibland hälsar vi på dem och ibland hälsar de på oss. De brukar vara barnvakt ca 2 nätter/månad när både jag och barnets pappa jobbar natt.
    Farmor träffar barnet ca 2 ggr per vecka. Hon bor ca 3 mil ifrån oss. Där sover aldrig barnet, men kan vara ensam där korta stunder om jag ska handla eller så.

  • Lindyn

    Min dotter träffar sina morföräldrar 1-2 ggr i veckan.


    Sina farföräldrar har hon aldrig träffat. 

  • Essie1984

    Vår dotter är snart 2,5 år. Morfar, farmor och farfar bor i Stockholmsområdet ca 40 mil ifrån oss. Morfar har varit barnvakt under några timmar på dagtid när jag och sambon var på turridning & red islandshästar. Farmor och farfar har aldrig varit barnvakt. Mormor bor ca 3 mil ifrån oss, men har arbetat i Norge i 5 år. Från & med i år ska hon vara mer i Sverige. Mormor har varit barnvakt 2 ggr. under några timmar på kvällstid. Sen har hon passat lilltjejen från fredag-lördag också. Snart ska mormor passa igen på kvällstid.

  • Essie1984

    Vår dotter har egentligen träffat sina mor-&-farföräldrar ungefär lika mycket, men älskar sin mormor & farmor. Morfar går också bra, men farfar är läskig...

  • Kinya

    Vår dotter sover över hos sin farmor och farfar en helg på en och halv månad ungefär. Hon är 3,5 år nu. Om inte vi ber dem om det så ringer de och vill boka in en helg med henne. De tycker att det är jätteroligt att ha henne hos sig!

    Min mamma kommer förbi ibland och frågar om hon vill leka. Min pappa likaså. Men de har inte varit lika intresserade som min svärföräldrar.

  • Essie1984

    Vår dotter har bäst kontakt med mormor, farmor och morfar eftersom de umgås, pratar och leker med henne. Farfar gör inte det på samma sätt, men förväntar sig ändå att hon t.ex. ska sitta i hans knä fast hon inte vill det. Morfar kommer hem till oss oftare än farmor och farfar (alla 3bor ju ca 40 mil bort). Vi brukar även prata via "Skype" & "FaceTime" så vår dotter i alla fall får se och prata med dem ca 1 ggr/vecka.

  • Doktor mugg

    Min son är 6 år och är med sin mormor och morfar när jag jobbar varannan helg och någon kväll då och då i veckorna. Farfar och farmor har aldrig varit barnvakt och träffar honom ca 3 gånger per år tyvärr!

Svar på tråden Hur ofta är far/morföräldrarna barnvakt?