• Näckrosen

    Pojkvän, fästman eller vad är han?

    Jag är skild sedan en tid tillbaka. För tre månader sedan träffade jag en ny man. Vi är båda dryga 40 år. Det känns konstigt att presentera honom som pojkvän. Lite "ungdomligt"... Fästman tycker jag inte man säger innan man förlovat sig. Särbo känns inte heller rätt. Vad skulle ni kalla honom?

  • Svar på tråden Pojkvän, fästman eller vad är han?
  • Nyfiken gul

    "min kille" - funkar väl bra?


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Dotse

    Jag tycker inte heller att man kan säga fästman innan man förlovat sig. Käresta? Älskare? Partner?

  • Anonym (Greta)

    innan vi har ett uttalat etablerat förhållande så säger jag "dejt" . 

    När dejten sen blir ett riktigt förhållande så säger jag att han är min kille.

    Blir det sen mer allvar och planerar för en framtid och vill flytta ihop så är han särbo.

    När vi sen bor under samma tak är han helt enkelt sambo. 

    Så vad du benämner honom som beror väl på hur länge ni haft en relation. 

  • Näckrosen

    Enligt "Greta" så skulle kriteriet kille stämma. Men jag tycker han är för gammal för att kallas kille. Då är gubbe bättre. Men kan uppfattas negativt, tänker jag.

    Min man anspelar på att vi vore gifta, så det funkar inte heller...

  • maercs

    En god vän, hade jag kallat honom


    Jag är inte ytlig men det är viktigt att du ser bra ut
  • Anonym (grej)
    Dotse skrev 2013-04-26 19:43:44 följande:
    Jag googlade på synonymer för fästman och fick upp detta: 

    fästman förlovad man, trolovadhjärtevänkärasteälskade, fiancé, tillkommandepojkvän,vänfriaresällskapkavaljerkillesläp  

    Släp tycker jag att du ska satsa på haha! :D 
    En gammal kollega till mig sade helt enkelt "grej" både om sin egen och andras ... ja, vad det nu heter...
  • Nyfiken gul
    Näckrosen skrev 2013-04-26 19:54:31 följande:
    Enligt "Greta" så skulle kriteriet kille stämma. Men jag tycker han är för gammal för att kallas kille. Då är gubbe bättre. Men kan uppfattas negativt, tänker jag.

    Min man anspelar på att vi vore gifta, så det funkar inte heller...
    jag kallar min make för gubbe  och syftar då på att vi är gifta , det tror jag vi är många som gör.

     
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
Svar på tråden Pojkvän, fästman eller vad är han?