• babydjungeln

    Du kan hjälpa en för tidigt född bebis!

    Valdemar 27+3

    Du kan hjälpa att ge för tidigt födda barn trygghet!


    Vi har bestämt oss för att hjälpa de för tidigt födda barnen på neonatal-avdelningar över hela Sverige. Hjälpen ska komma i form av små virkade bläckfiskar som denna.


     Bläckfisken ger trygghet till de små då armarna påminner om navelsträngen och därmed om tiden i magen.

     


    DU KAN HJÄLPA TILL! (Även om du inte kan virka)


    1) För att detta ska kunna bli verklighet behöver vi hjälp med att virka de fina bläckfiskarna.


    Mönstret inklusive säkerhets-beskrivning finns här.


    Kan du inte virka? Då är det kanske dags att lära dig! Du hittar en bra virkskola här


    2) Sprid information till alla du känner så vi tillsammans kan göra en skillnad! Häng upp lappar, sprid via Facebook, knacka på hos grannen, starta en virkgrupp… All hjälp är välkommen!


    3) Vill du bli ambassadör? Om du har kontakt med någon neonatal-avdelning som ännu inte är med i nätverket får du gärna höra av dig till oss.


    Kontakta oss gärna om du vill hjälpa till eller har några frågor.


    Följ oss gärna via vår facebook-sida Virka en bläckfisk till för tidigt födda för att  se hur insamlingen går.


     


    SÅ HÄR FUNKAR DET:


    Du virkar en bläckfisk enligt beskrivningen. Du skickar bläckfisken till ambassadören för den neonatalavdelning du vill skänka bläckfisken till. Ambassadören tvättar, packar bläckfisken i en påse och skänker till sin lokala neo-avdelning. Neonatalavdelningen delar ut bläckfiskarna till de för tidigt födda barnen. Det är upp till varje avdelning att bestämma vilka barn som ska få bläckfiskarna och när. Ju fler bläckfiskar de får, desto fler barn kan de ge bläckfiskar till!

    Ambassadörer hittar du här: www.babydjungeln.se/ambassadorer


    Mer information hittar du på www.babydjungeln.se/virka-blackfisk

  • Svar på tråden Du kan hjälpa en för tidigt född bebis!
  • Mixan

    Ö


    purple box skrev 2013-05-29 20:43:13 följande:
    Om man inte kan då?



    Förlåt jag uttryckte mig dålig.

    När min son var en 2 veckor var vi på besök på bvc. Han var lite ledsen så jag gick runt med honom och läste på anslagstavlan. Där fick jag se att man kunde donera, vilket jag aldrig hört talats om!

    när jag kom hem googlade jag och sökte information om detta.

    När min son blev en månad skulle vi tillbaka till bb och göra hörseltest (maskinen var trasig när han föddes)

    bb ligger ca 9 mil bort. Efter vi var klara pratade jag med en sköterska om detta och fick komma in på neo där dom förklarade ännu mer. Osv osv

    Min stora poäng är denna! Jag började donera i januari i år. Mao nyligen.

    Men enligt personalen hade dom INGEN som donerade. Jag förklarade att jag setror en liten liten lapp på en anslagstavla. Jag berättade att INGEN någonsin sagt något om att man kan donera.

    De borde finnas mer information. På bb fick man jända ett häfte med info om tiden hemma, sköta sig och bebisen. Där kunde de väl stått?

    Eftersom jag gav så mycket åkte jag en gång i veckan nästa. De var tårfylld varje gång och när jag inte fick donera mer då suckande sköterskan och sa" Vi har blivit så bortskämda av dig. Hur ska vi nu klara oss. Om de fanns fler som dig" tydligen för de oftast mammor som tidigare varit på neo som kanske donerar om de får ett barn till och kan donera. Tydligen var de inte ofta folk gjorde det bara för att.

    Jag ville göra något för dessa små liv. Jag hoppas att jag gjorde skillnad lite iaf, just då.

    Man får även 200 kr liter. Och låna en elektrisk pump.

    Pengarna jag fick valde jag att donera till spädbarns fonden.

    Man skulle slå ett slag för detta! Ingen jag känner eller träffar på föräldrargrupp eller öppna förskolan och dylikt vet om denna möjlighet!!

    Det är tråkigt och skamligt. Ett par få droppar kan göra så mycket. Ingen kan göra allt men alla kam göra lite!<3
  • purple box
    Mixan skrev 2013-05-29 21:12:54 följande:
    Ö


    Förlåt jag uttryckte mig dålig.
    När min son var en 2 veckor var vi på besök på bvc. Han var lite ledsen så jag gick runt med honom och läste på anslagstavlan. Där fick jag se att man kunde donera, vilket jag aldrig hört talats om!
    när jag kom hem googlade jag och sökte information om detta.
    När min son blev en månad skulle vi tillbaka till bb och göra hörseltest (maskinen var trasig när han föddes)
    bb ligger ca 9 mil bort. Efter vi var klara pratade jag med en sköterska om detta och fick komma in på neo där dom förklarade ännu mer. Osv osv

    Min stora poäng är denna! Jag började donera i januari i år. Mao nyligen.
    Men enligt personalen hade dom INGEN som donerade. Jag förklarade att jag setror en liten liten lapp på en anslagstavla. Jag berättade att INGEN någonsin sagt något om att man kan donera.
    De borde finnas mer information. På bb fick man jända ett häfte med info om tiden hemma, sköta sig och bebisen. Där kunde de väl stått?
    Eftersom jag gav så mycket åkte jag en gång i veckan nästa. De var tårfylld varje gång och när jag inte fick donera mer då suckande sköterskan och sa" Vi har blivit så bortskämda av dig. Hur ska vi nu klara oss. Om de fanns fler som dig" tydligen för de oftast mammor som tidigare varit på neo som kanske donerar om de får ett barn till och kan donera. Tydligen var de inte ofta folk gjorde det bara för att.
    Jag ville göra något för dessa små liv. Jag hoppas att jag gjorde skillnad lite iaf, just då.
    Man får även 200 kr liter. Och låna en elektrisk pump.
    Pengarna jag fick valde jag att donera till spädbarns fonden.

    Man skulle slå ett slag för detta! Ingen jag känner eller träffar på föräldrargrupp eller öppna förskolan och dylikt vet om denna möjlighet!!

    Det är tråkigt och skamligt. Ett par få droppar kan göra så mycket. Ingen kan göra allt men alla kam göra lite!<3
    Va?! Berättar de inte att man kan donera? Jag fick ingen föräldrarutbildning (och har ingen neo-erfarenhet) men antog att man fick veta det. Vad ledsen jag blev. Rynkar på näsan Tur att du fick veta det och kunde donera. Hjärta

    Min barnmorska sa det i samband med att vi prata om hur jag skulle mata barnet. Trodde det var standard men då kanske det bara var för att hon är amningshjälperska. En av mina drömmar när jag var gravid var att kunna donera mjölk...
  • Bina86

    Åh vilket fantastiskt initiativ. Ska försöka ta mig tid för att virka lite. Att bero på mjölkdonation så ville jag gärna göra det men min mjölk räckte inte till det, min bebis åt upp allt. Men å andra sidan hade jag kanske kunnat pumpa osv för att öka produktionen men jag var så fruktansvärt trött det första halvåret att jag inte orkade. Men stor eloge till er som donerar.

  • babydjungeln
    majlinsa skrev 2013-05-30 19:21:04 följande:
    Solna var inte med, om någon vill ta tag i Solna med att vara ambassadör så jobbar jag där.

    Hej

    Kan jag få dig till att skicka en epost till info(a)babydjungeln.se så tar vi kontakt med dig. Vi har en som är ansvarig för Karolinska men hon har ingen kontakt så det kanske kan underlätte

    /Jeanette  
  • Blifyra

    Åh detta är ju helt fantastiskt. Jag ser att Huddinge inte har någon ambassadör. Jag känner en som jobbar på neo i Huddinge. Kan jag vara amassadör? Är mamma till en son som är född i vecka 25+6 och är gravid igen. Virkar mer än gärna.

  • Frida Li

    Ofta får bebisen den när de åker hem, då bläckfisken kan vara en infektionsrisk. Man kan även donera kläder osv till neo. Hört om en historia om ett flyktingpar som fött en flicka för tidigt i Skåne, som inte hade några pengar o inga kläder till sitt barn. De har hållits gömda i en källare

  • Lövings

    Lånar tråden. För er som inte kan virka så finns det andra sätt att hjälpa till. Finns flera insamlingar för de som syr små kläder (främst i strl 44) och lämnar till neo avdelningar. 
    Se prematurbarn.blogg.se

Svar på tråden Du kan hjälpa en för tidigt född bebis!