• Kajsalannestad1

    Någonting positivt med en förlossning? Livrädd!

    Jag har läst igenom hela "det du önskar att du visste innan förlossningen" tråden och måste nu säga att jag fick mig en släng av förlossningsrädsla...

    Så jag tänkte att nån kanske vill stilla min oro och berätta om era positiva upplevelser på förlossningen och bb.
    Kanske berätta lite om hur det går till och så.

    Jag är gravid med första barnet och är i vecka 22+3 så jag har ju lite tid på mig att förbereda mig!

    Det vore jättekul om någon ville dela med sig av det som är bra också.


  • Svar på tråden Någonting positivt med en förlossning? Livrädd!
  • oktoberbebben

    Okej, jag hade en jobbig förlossning men känslan när lillan tittade ut var helt fantastisk och jag är mer än redo att göra om det!

    Du klarar detta galant. Andas är det bästa du kan göra, glöm inte det!

  • Southern Belle

    Grattis till bebisen i magen! Glad

    Åh, jag ÄLSKAR att föda barn! Visst är det smärtsamt och intensivt men det är så himla häftigt att känna vilken POWER man har i sig!!! Jag har tre egna förlossningar i bagaget och jag skulle gärna vilja föda igen.. och igen... men jag är nöjd med min lilla trio och säger som Svampp, nu doular jag istället och hjälper andra att få fantastiska förlossningar! 

    Det är inte det som SKER som avgör hur du upplever din förlossning, utan hur TRYGG du är under tiden! Det finns kvinnor med "komplicerade" och långa förlossningar som är lyriska och det finns kvinnor med "snabba och lätta" förlossningar som upplever trauman. Se till att du har en eller flera personer runt dig som kan hjälpa dig att känna dig trygg och avslappnad och som kan informera dig om det som sker så att du hela tiden känner förståelse för vad som sker och hur det känns. 

    Föda utan rädsla är en väldigt bra bok för både dig och dina stödpersoner! *rekommenderas varmt* 

    Är du nyfiken på doula kan du hitta information och doulor här: www.doula.nu

    Lycka till! Du har en fantastisk resa framför dig! Hjärta
     


  • snuppis

    Sist men inte minst så föds din underbara lilla bebis som du får på ditt bröst! Så mycket kärlek! 

  • watership down

    nej föda barn är väl ingen trevlig upplevelse :O Fy fan, man blir bokstavstroende på bibeln, det är ganska sannolikt att det är ett straff kvinnorna fått av gud :) Men märkligt nog glömmer man all smärta inom en vecka. Ska själv ha mitt tredje barn snart :)

    det som är bra är väl att man får en bebis? jag har aldrig fått upp nåt barn på bröstet som man läser om utan de har gått till akutrum och så får man dem i en plastlåda sen, med eller utan napp beroende på om de åker till neo eller direkt tillbaka till mig :)

  • HannaS83

    Med epidural gör det faktiskt inte särskilt ont! Och efteråt känner man att man klarar vad som helst!

  • snartsommar

    Hej! Jag känner mig manad att svara i den här tråden eftersom jag hade en släng av förlossningsrädsla innan förlossningen. Jag förberede mig från ca vecka 30, det var då jag började inse att ungen en dag ska ut. läste föda utan rädsla, gudrun abascals böcker och på nätet. gick oxå profylaxkurs, den hjälpte mig att få bättre förtroende för min partner som inte alls var lika intresserad av att lära sig om förlossningens olika skeden mm som jag var, vilket man kan förstå. förlossningen tog 8 timmar från första värken vilket inte är särskillt lång tid men smärta i 8 timmar hade verkligen skrämt upp mig om jag vetat det innan. Men när man väl var där så flög tiden förbi. visst gjorde värkarna ont men det var bara toppen av värkarna som gjorde det och när man var på toppen av värken så visste man ju att närsom hällst är den över nu och då får man vila. jag rekommenderar lustgas starkt, det var nyttigt att ha något o fokusera på innan efter och under värkar. Dessutom att skrika i när man kom till den biten :) valde även epidural vilket gjorde att förlossningen stannade av och bebisen hade nog kommit på halva tiden om jag inte tagit den men jag tyckte det var värt de. Mitt bästa redskap var kunskap och stöd från killen, rekommenderar därför böckerna varmt. Det var nu 2 månader sedan min tjej kom och jag kommer absolut skaffa fler. ska bara njuta av den här lilla sötnosen först. hoppas någon orkat läsa detta, blev lite långt. lycka till, du har ett fantastiskt äventyr framför dig!

  • snartsommar

    Läste att någon nämnt "känslan att man ska dö" i tråden. jag har läst det flera gånger innan förlossningen men jag hade heller aldrig någon sån känsla. jag hade kontroll hela tiden. rädslan att förlora kontrollen och att få dödsångest var mina största rädslor men det inträffade aldrig. jag hade stort förstroende för alla i rummet inklusive mig själv :)

  • Airlessplace

    Förutom själva bebisen så är det en jävligt häftig känsla att man KAN klara det här och man inser att man är så mycket starkare än vad man själv trodde. Visst hade jag lite ont dagarna efter och det var jobbigt att sitta och såna där småsaker men jag kände verkligen att jag kunde klara vad som helst efter den där upplevelsen och mådde väldigt bra psykiskt.

    Och känslan när man fick upp det där lilla knytet på bröstet... Har nog aldrig varit så lugn och tillfreds i hela mitt liv som då.

  • cirpen

    Positivt: EDa lustgas mm finns smärtstillande att få. Dessutom morfin om du går med pinvärkar innan. Du ska INTE behöva ha ont om du inte vill det!
    Det är SPÄNNANDE!
    Flaggbrickan efteråt, mums (åt upp gubbens med hahaha)
    Krystvärkarna var jobbiga men gjorde INTE ont. Själva fasen när bebis glider ut tar typ två sekunder.
    Känslan efteråt.....
    Sitt på en pilatesboll häng dig mot sängen, skönt för kroppen!
    Härligt med lustgas:) (gratis fylla)
    Du är starkare än du tror!
    Kroppen grejjar det här.
    Träna AVSLAPPNING varje dag.

  • LisaNi

    Kan tipsa om den här boken som är jättebra: Föda utan rädsla av Susanna Heli!

  • linneamedo

    Jag var väldigt rädd för att jag skulle bli helt uppgiven och få panik och få dödsångest, men det kom aldrig. Det fanns en stund när jag inte hade öppnat mej nåt på lång tid och då kände jag att "nä nu orkar jag inte mer!!" men tack vare min kille fick jag tillbaka kämparglöden. Jag var oxå extremt inställd på att jag skulle klara det, alla klarar ju av att föda.. Ingen dör av smärtan!!! Jag tyckte det va extremt häftigt när bebisen kom ut... Det var inte så mycket kärlek i första stund men jag var helt fascinerad över att det kom ut en bebis och jag sa flera ggr "kolla, kolla, han kom ut!" Det är superhäftigt att föda barn med allt var det innebär :)

Svar på tråden Någonting positivt med en förlossning? Livrädd!