• svärmor17

    Varför läser ni föräldrar inte godnattsagor?

    Studenter på högskolorna klarar inte av att ta till sig texter och skriva ordentligt längre. Orsaken tror man vara att barnen tittar på film och använder datorer istället för att läsa och läsas för. Ca 30% av föräldrarna sägs läsa godnattsagor. Vad skall vi göra åt det?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-03 10:46
    Vad menar man med denna mening?

    "Hon sover i hennes säng" I vems säng sover hon?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-04 17:02
    Ser att de "redan frälsta" svarar. Exakt som på alla föräldrarmöten. De elever, vars föräldrar borde komma, kommer inte.

  • Svar på tråden Varför läser ni föräldrar inte godnattsagor?
  • Tonårsmamman1
    mindless skrev 2013-05-03 23:59:14 följande:
    Precis som en tidigare skribent undrar jag var du hittat det kausala sambandet mellan färre högläsande föräldrar och en försämrad läsförståelse. Hur lyckas du ens koppla ihop de senaste årens minskning vad gäller högläsning för yngre barn med försämrad läsförståelse för högskolestudenter? När dessa studenter var barn var ju högläsningen på en mycket högre nivå.

    Vad gäller övriga spekulationer kring orsaker hade det varit givande att se hänvisning till forskning i ämnet. Det spelar inte så stor roll hur länge man jobbat som lärare; att försöka dra slutsatser om orsakssamband baserat på personliga upplevelser är dömt att misslyckas.
    http://www.dn.se/kultur-noje/datorerna-far-svenska-barn-att-lasa-allt-samre

    I denna artikel ser du att det finns forskning som stöder TS.
  • Cornellia

    Vi läser inte godnattsaga för sonen eftersom han är helt ointresserad.

    Själv älskar jag böcker, och läser mycket, därför kändes det naturligt att försöka få sonen och gilla det också. Men icke, han har aldrig varit intresserad av bilderna, och ännu mindre intresserad av att vi skulle läsa för honom. Han tycker dock att det är kul att bläddra, men det är ingen lugnande aktivitet så det är ingen bra idé när han ska sova.

    Kan inte påstå att han tittar mycket på tv och liknande heller, ibland tittar han på Uki eller teletubbies, det blir kanske 10 minuter om dagen max. Men jag garanterar att jag tittade mer än så på tv när jag var liten, bolibompa var ju standard varje kväll.

    Jag hoppas han hittar intresset så småningom, för man har en fördel om man är duktig på att läsa.

  • Ramborg

    Jag tycker inte om att läsa för mitt barn på kvällen för hon blir alldeles för uppspelt då. Max potta till exempel. Vilken dramatik! Eller Bu och Bä städar. Ojojoj. Nej, högläsning görs bäst när barnet är piggare här i huset!


    42.
  • svärmor17
    mindless skrev 2013-05-03 23:59:14 följande:
    Precis som en tidigare skribent undrar jag var du hittat det kausala sambandet mellan färre högläsande föräldrar och en försämrad läsförståelse. Hur lyckas du ens koppla ihop de senaste årens minskning vad gäller högläsning för yngre barn med försämrad läsförståelse för högskolestudenter? När dessa studenter var barn var ju högläsningen på en mycket högre nivå.

    Vad gäller övriga spekulationer kring orsaker hade det varit givande att se hänvisning till forskning i ämnet. Det spelar inte så stor roll hur länge man jobbat som lärare; att försöka dra slutsatser om orsakssamband baserat på personliga upplevelser är dömt att misslyckas.
    Med en signatur som på svenska betyder : tanklös, ouppmärksam ser jag ingen nytta i förklara mig ytterligare.
    .
  • mindless
    svärmor17 skrev 2013-05-04 09:33:11 följande:
    Med en signatur som på svenska betyder : tanklös, ouppmärksam ser jag ingen nytta i förklara mig ytterligare..

    svärmor17 skrev 2013-05-04 09:33:11 följande:
    Med en signatur som på svenska betyder : tanklös, ouppmärksam ser jag ingen nytta i förklara mig ytterligare..

    Ursäkta, men är du allvarlig? Jag undrade om det finns något stöd för uppfattningen att föräldrars högläsning gynnar barnens läsförståelse, men du tänker inte svara baserat på en märklig analys av min signatur?
  • arianne03
    svärmor17 skrev 2013-05-03 17:38:22 följande:
    Bravo:)! Detta var ett exempel på vad högskolestudenter inte kan.
    Jag har sett detta fel i tex DN också, så tyvärr är det nog relativt utbrett.

    Jag har t.o.m. behövt argumentera för att "han tog hans boll" och "han tog sin boll" inte betyder samma sak och att uttrycken inte är ekvivalenta.
  • HWR

    Vi läser inte godnattsagor. Däremot läser vi ett par böcker på dagarna.
    Båda mina barn älskar att bläddra i böcker. Jag har alltid läst mycket för dem och sjunger och pratar.
    Båda har kunnat prata i fyrordsmeningar innan de fyllt två. 


  • svärmor17
    arianne03 skrev 2013-05-04 10:24:52 följande:
    Jag har sett detta fel i tex DN också, så tyvärr är det nog relativt utbrett.

    Jag har t.o.m. behövt argumentera för att "han tog hans boll" och "han tog sin boll" inte betyder samma sak och att uttrycken inte är ekvivalenta.

    Ja tyvärr är det utbrett. Idag i min ICA-butik annonserade de med "utläckra fiskspett". Vad innebär det? Har de läckt ut?Skrattande
  • hannis

    Vi läser godnattsaga för vår son varje kväll. Det är en lugn och skön stund då han varvar ner och vi kan umgås utan distraktion från tv, telefoner etc.

  • dorisde

    Jag har studerat bland annat språkinlärning och språkutveckling, och jobbar nu med detta sedan 7 år tillbaka, och jag vill bara säga att det finns gott om forskning som visar att barn har lättare att ta till sig kunskap i skolan (pga sin läsförståelse) om de har haft föräldrar som läst för dem innan skolåren. Studier visar också på motsatsen, att barn tenderar ha sämre framgång i skolvärlden om de inte har haft högläsning med någon i större utsträckning. Givetvis spelar det roll hur man läser med sitt barn. För att "passa bäst in i skolvärlden" bör man läsa varje dag för sitt barn och låta barnet vara med och ställa frågor, diskutera händelser i boken och förklara saker.

    Jag beklagar att jag inte kommer med några referenser (orkar inte springa till bokhyllan och leta i min studentlitteratur) men många av dessa studier har jag matats med under min utbildning och det har betonats mer än mycket annat.

    Själv läser jag för mina barn och det är aldrig för tidigt, eller sent för den delen, att börja! När man gör det spelar ingen roll för själva språkinlärningen. Är ditt barn för trött på kvällen så kan du läsa på dagen istället. Tycker ditt barn inte om böcker så kan du alltid utgå från bilder (bilderbok, fotoalbum, ja till och med film) och prata om dessa. Det är alltid en start!

    För ditt barns språkutveckling, är det viktigt att läsa för dem!

    (Och du... studier har alltid undantag såklart, så du behöver inte må dåligt för att du inte har läst hittills - om så är fallet - för visst kan barn lyckas i skolan även om högläsning inte har förekommit. Men jag satsar själv på det jag tror på.

  • Pannkakis

    Tror det är bra att läsa för sina barn och låta dem använda sin föreställningsförmåga. När mina barn ligger i sina sängar på kvällen brukar jag läsa en godnattsaga i mobilen för dem. Finns många bra webbsidor med sagor på svenska, t.ex. www.godnattsagor.nu, www.sagosidan.se och www.godnattsagan.se. Jag tror det är bra övning för deras språkutveckling också, att de inte bara sitter och tittar på bilder utan måste ägna sin uppmärksamhet på den saga som berättas för dem.

  • AniieeHär
    Pannkakis skrev 2019-11-13 18:56:02 följande:

    Tror det är bra att läsa för sina barn och låta dem använda sin föreställningsförmåga. När mina barn ligger i sina sängar på kvällen brukar jag läsa en godnattsaga i mobilen för dem. Finns många bra webbsidor med sagor på svenska, t.ex. www.godnattsagor.nu, www.sagosidan.se och www.godnattsagan.se. Jag tror det är bra övning för deras språkutveckling också, att de inte bara sitter och tittar på bilder utan måste ägna sin uppmärksamhet på den saga som berättas för dem.


    Grattis till veckans trådlyft
    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Cornellia

    För att både jag och dom tycker att det är tråkigt. Och den korta stunden jag har hemma med mina barn varje dag vill jag inte behöva lägga på att tvinga dem till saker. Hade mina barn älskat det så hade man kanske stått ut med det, men jag orkar inte förvandla varje läggning till bråk, även om jag tror att det är nyttigt för dem att bli lästa för. 

Svar på tråden Varför läser ni föräldrar inte godnattsagor?