• Quiz
    Du måste logga in för att besvara ett quiz.
  • Svar på tråden Vad vet du om magnettåg
  • Aniiee

    3 av 7.... var länge sen jag läste om magnettåg nu, var säkert i en illvet för flera år sen (2008? Eller ännu tidigare.)  Jag är ju en sådam som anser att tekniken ska gå framåt och inte bakåt. Hade jag en miljard så skulle jag lungt plöja ner de i ett tåg mellan stockholm och göteborg. (Bland annat) Inte för att en miljard räcker....


    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • nettizmedman1
    Aniiee skrev 2013-05-07 18:05:29 följande:
    3 av 7.... var länge sen jag läste om magnettåg nu, var säkert i en illvet för flera år sen (2008? Eller ännu tidigare.)  Jag är ju en sådam som anser att tekniken ska gå framåt och inte bakåt. Hade jag en miljard så skulle jag lungt plöja ner de i ett tåg mellan stockholm och göteborg. (Bland annat) Inte för att en miljard räcker....
    Nej. Vi beräknar att de krävs mellan 70 och 90 miljarder beroende på vilken kvalité (i praktiken toppfart) vi vill ha på banan, och hur fina stationer man vill ha.  (en underjordisk 4 spår station kan kosta 2-3 miljarder mer än en överjords station).

    Det fina med magnettåg är att trots de höga priset är ekonomin väldigt sund. Driftkostnaderna är oerhört små. Det är lite som att man köper en bil för 500 000 kr i stället för 250 000 kr, men då behöver den aldrig tankas eller servas.

    Om någon (kommun, landsting eller stat) kan stå i god för lånet, så kan hela banan byggas på banklån och pengarna återbetalas på samma sätt som för ett vanligt villa lån. Den metoden är vad vi räknat för biljettpriset i frågorna. Om staten står för bankostaden på samma sätt för övrig järnväg skulle priset kunna pressas åtskilliga hundralappar till.
Svar på tråden Vad vet du om magnettåg