• användarnamn1

    Manduca, ergobaby eller trikåsjal till nyfödd?

    Hej,

    Jag försöker hjälpa familj, som precis har fått ett litet barn, med att införskaffa ett bra bärhjälpmedel. Har tidigare nämnt trikåsjal för dem, men jag är osäker på om t.ex tricot-slen blir för varm nu till sommaren. Någon annan variant av trikåsjal som jag kunnat hitta information om, och som ska vara svalare (aldoria var det nog) hittade jag samtidigt information om kunde upplevas som alltför elastisk, och därmed kännas osäker.

    En annan tanke jag har är att det dels ju kanske är lättare med sele (att ta på sig och så), och dels att selen varar betydligt längre tid. (- jag har tänkt ge vad det än blir som en gåva, och det finns visserligen inga ekonomiska problem i familjen, så de kan ju skaffa en sele senare om det skulle vara så att sjal är bäst just nu, men ändå, för enkelheten..). Jag har därför tittat en del på Manduca och på Ergobaby.

    Manduca verkar mindre krånglig i och med att den inte behöver någon spädbarninlägg, men samtidigt undrar jag om man alltså bara kan ha barnet i grodposition i den, eller om det går att ha det i vagga också. Vet någon detta? Ergobaby, om det inte är så krångligt med inlägget som man kan tro, verkar ju bra med sina små fickor till saker, och praktiska ljusskydd att dra över bebisens ansikte om det skulle behövas. Har Manduca också fickor och sånt? Kan man bara ha bebisen i vaggposition så länge man använder nyföddsinlägget?

    Vad jag har förstått måste barnet fortsätta sitta med ansiktet mot föräldern (eller på höft eller rygg) även när det blir äldre i Manducan. Stämmer detta? Har jag förstått det rätt att Ergobabyn på det sättet tillåter mer omväxling?

    Föräldrarna inte pinnsmala, snarare lite större (men inga jättar;) ) - jag uppfattade någonstans att Manducan passar bättre för lite bredaxlade personer än väldigt smala, men hur funkar Ergobaby - är den lika bra för alla eller?

    Får man samma närhet i en bärsele som i en bärsjal?

    Jag har alltså inte barn själv ännu, men har snappat upp lite om de här grejerna ändå, så de nyblivna föräldrarna tar glatt emot min input. Hoppas nu få input från folk som alltså inte bara läst utan också testat - skulle vara jättesnällt!:)

  • Svar på tråden Manduca, ergobaby eller trikåsjal till nyfödd?
  • Bling1975

    Sjal alla gånger säger jag. Mysigt och skönt och med många möjligheter till variation. Tyckte dessutom att det var mycket lättare att ta på och av. De ergonomiska bärselena tycker jag är ganska svåra att hantera på egen hand. De blir säkert lättare med tiden när man lär sig, men lagom tills att vi skulle prova att byta till det från sjalen så vägrade min dotter att bli buren. Vi trodde att det var för varmt i sjalen och hade därför köpt sele men det var visst en allmän ovilja mot att vara i famnen.

  • milli79

    Trikåsjal helt klart. Moby Wrap hade vi till 1an och den var perfekt och lätt att knyta. Den är relativt billig också men kanske något varm på sommaren.
     

  • användarnamn1
    Flickan och kråkan skrev 2013-05-19 11:02:33 följande:
    Barnet ligger aldrig i vagga-position i någon ergonomisk bärsele (med eller utan inlägg för nyfödd) utan sitter alltid upprätt i groda. Det rekommenderas att ha barnet upprätt i groda i både sjal och bärsele från start och inte bära i vagga.
    Hrm, konstigt att man stöter på så många bilder och instruktionsvideor där de ligger i vaggposition:/... Ifrågasätter inte din information, men om du har en bra källa får du gärna länka, jag hittar inte något om det. :)

    Så bra att Sino finns igen, då är det ett alternativ. Jag tittade också på mei tai nu, som verkar lite mindre krångligt att knyta, och mindre varmt på ryggen. Dock hamnar ju en nyfödd så högt upp att det inte verkar praktiskt att amma och sen barn låta barnet vara kvar i nästan samma position - än så länge har det här barnet bara visat avsky för vagn, och också för att flyttas mer än nån centimeter max efter en av de täta måltiderna.

    Väldigt svårt det här.
  • Flickan och kråkan
    användarnamn1 skrev 2013-05-19 14:50:13 följande:
    Hrm, konstigt att man stöter på så många bilder och instruktionsvideor där de ligger i vaggposition:/... Ifrågasätter inte din information, men om du har en bra källa får du gärna länka, jag hittar inte något om det. :)

    Så bra att Sino finns igen, då är det ett alternativ. Jag tittade också på mei tai nu, som verkar lite mindre krångligt att knyta, och mindre varmt på ryggen. Dock hamnar ju en nyfödd så högt upp att det inte verkar praktiskt att amma och sen barn låta barnet vara kvar i nästan samma position - än så länge har det här barnet bara visat avsky för vagn, och också för att flyttas mer än nån centimeter max efter en av de täta måltiderna.

    Väldigt svårt det här.
    Du kan inte hitta en enda instruktion för de ergonomiska bärselarna där barnet ligger i vagga-position. I alla ergonomiska bärslear så sitter barnet upprätt i groda.

    Här har du t.ex. ergos egna instruktionsvideor. Man bär enbart upprätt i groda och samma sak gäller övriga ergonomiska bärselar:
    www.ergobaby.eu/en/videos.html

    Angående att bära upprätt eller i vagga:
    www.babywearingschool.com/babywearingsafety
    babywearinginternational.org/articles.php

    Samma information går att hitta på de flesta sjalbärarforum/organistationer. Det handlar om risken att det lilla barnet inte kan hålla luftvägarna öppna när man bär i vagga.

    Hur gammalt är barnet i fråga? Trikåsjal är ju det som är tveklöst lättast att knyta. Mycket lättare än meitai. Meitai är däremot lättare än vävd långsjal.  
  • användarnamn1

    4 dagar just nu :)

    Jag har kanske missförstått något om vad som menas med att ligga i vagga då. Hrm. Den här videon tänkte jag t.ex på:

    (fast den får man att absolut inte vilja rekommendera/skaffa Ergobaby - tycker det ser ut som ungen kan glida ur..)

    eller den här bilden: img.tradera.com/medium/696/123159696_1.jpg

    Men det verkar ju (- har sett lite fler videor nu) som att folk lyckas justera för amning, och tillbaka upp en bit igen, från grodposition, så då finns kanske inte behovet av att kunna bära barnet lite mer snett, som jag initialt trodde.

    Tack så mycket för länkarna! :)

  • Flickan och kråkan
    användarnamn1 skrev 2013-05-19 15:54:55 följande:
    4 dagar just nu :)

    Jag har kanske missförstått något om vad som menas med att ligga i vagga då. Hrm. Den här videon tänkte jag t.ex på:
    " rel="nofollow" target="_blank">

      (fast den får man att absolut inte vilja rekommendera/skaffa Ergobaby - tycker det ser ut som ungen kan glida ur..)

    eller den här bilden: img.tradera.com/medium/696/123159696_1.jpg

    Men det verkar ju (- har sett lite fler videor nu) som att folk lyckas justera för amning, och tillbaka upp en bit igen, från grodposition, så då finns kanske inte behovet av att kunna bära barnet lite mer snett, som jag initialt trodde.

    Tack så mycket för länkarna! :)
    Den andra bilden är en bild på traditionell vagga, men man avråder numera från att bära i just den positionen (oftast tar man inte ut huvudet på det viset och stödjer med handen) eftersom man har haft kvävningsincidenter. 

    I den första instruktionsvideon så ligger inte barnet riktigt i vagga. Omständlig att få till riktigt bra dock så att barnet just inte sjunker ihop och hamnar i en position som inte är så bra för barnet. Fungerar också enbart med den typen av spädbarninlägg som är sådär bylsiga.

     
  • Flickan och kråkan
    användarnamn1 skrev 2013-05-19 15:54:55 följande:
    4 dagar just nu :)

    Jag har kanske missförstått något om vad som menas med att ligga i vagga då. Hrm. Den här videon tänkte jag t.ex på:
    " rel="nofollow" target="_blank">

      (fast den får man att absolut inte vilja rekommendera/skaffa Ergobaby - tycker det ser ut som ungen kan glida ur..)
    Den finns inte med på ergo babys egna instruktioner på hemsidan och det är knappast en bärposition man traskar iväg med sitt barn i just pga att barnet kan glida ur. Det är ju just en av anledningarna till spädbarnsinlägg. Om inte fallrisken/glida-ur-risken funnits så hade man bara kunna bära en nyfödd utan inlägg med benen inåt mot bärarens egna kropp, så som man ofta gör i sjal inledningsvis. Nu rekommenderas inte det eftersom barnet då - i alla fall i teorin - skulle kunna glida ut på sidan.
  • användarnamn1
    Flickan och kråkan skrev 2013-05-19 16:11:03 följande:
    Den finns inte med på ergo babys egna instruktioner på hemsidan och det är knappast en bärposition man traskar iväg med sitt barn i just pga att barnet kan glida ur. Det är ju just en av anledningarna till spädbarnsinlägg. Om inte fallrisken/glida-ur-risken funnits så hade man bara kunna bära en nyfödd utan inlägg med benen inåt mot bärarens egna kropp, så som man ofta gör i sjal inledningsvis. Nu rekommenderas inte det eftersom barnet då - i alla fall i teorin - skulle kunna glida ut på sidan.
     Verkar vettigt. :)
  • lyckaokarlek

    Jag har alla tre :)
    Till nyfödd skulle jag absolut välja sjal då barnet på ett mer naturligt sätt kommer nära och dessutom är otroligt mysigt som bärare. Inga onaturliga remmar o spännen... Granit har en tunn, sval sjal som varit perfekt till min lilla "kamin".
    Nu är dottern en stor 4mån och väljer nog hellre någon av selarna. Främst för tyngden (väger strax över 7kg), men även för att det går snabbt o lätt att ta på/av.
    Valet manduca eller ergo är svårt! Många fördelar med båda och nog nästan något man får prova sig till.

    Bor ni i Sthlm kan jag tipsa om butiken knyt-an där de kan prova olika modeller och få hjälp att hitta den bästa för dom.

Svar på tråden Manduca, ergobaby eller trikåsjal till nyfödd?