• maercs

    Har du koll på de nya orden?


    Jag är inte ytlig men det är viktigt att du ser bra ut
    Quiz
    Du måste logga in för att besvara ett quiz.
  • Svar på tråden Har du koll på de nya orden?
  • FuckGoggleAskMe

    Ha-ha, vilken underbar quizz!!
    Mycket larorikt!
    Jag fick 3 ratt av 10, vilket jag tycker ar ganska bra med tanke pa att jag bott utomlands lange. Jag har svart nog att forsta alla nyord som "alla" anvander (kanske ska skapa trad och fraga om det).

    Jag undrar om ni som bor i Sverige inser hur mycket nya uttryck som kommer hela tiden. Vart halvar har det plotsligt uppstatt en mangd nya uttryck som plotsligt "alla" anvander. Var gang jag aker till Sverige lar jag mig ett gang nya ord, och ofta pa internet ocksa. Dessutom lar jag mig nya begrepp och diverse saker.

    Blir lite roligt ibland om man inte hangt med, som t.ex.en gang nar jag skulle kopa jag-minns-inte-vad i Sverige:
    Jag: Vad ar det for skillnad pa dom har tre?
    Butiksbitradet: Forst och framst ar den har Kravmarkt.
    Jag: Jaha. Hur menar du da?
    B: Ja, den ar alltsa Kravmarkt (pekar pa market).
    Jag: Jasa. Vad da for krav?
    B: Nej jag menar alltsa att den ar Kravmarkt.
    Jag: Jo, jag forstod det, men vem kraver vad? Och vad har det med denna produkt att gora?
    (B ler nu stelt mot mig och ser ut som om hon tvekar mellan att ringa psykakuten eller att larma vakterna)
    osv osv

    Och en annan gang ...
    Kassorskan: Det blir 20 och 50.
    Jag (lamnar fram en tjuga och tva 25oringar): Varsagod.
    K: (skjuter tillbaka 25oringarna mot mig) Det har var visst 25oringar.
    Jag: (skjuter tillbaka 25oringarna mot kassorskan) Ja just det
    K: (skjuter tillbaka 25oringarna mot mig) Fast det ar 25oringar.
    Jag: (skjuter tillbaka 25oringarna, och tanker att stackarn ar nog senil) Jaa, om det kostar 50 ore borde det har stamma.
    Sen mindes jag plotsligt att jag hort nagot om att vissa mynt inte galler langre i Sverige sedan lange ... och antagligen hade jag inte forsokt anvanda 25oringar de senaste gangerna jag varit i Sverige ..

  • Aniiee
    FuckGoggleAskMe skrev 2013-05-20 20:06:15 följande:
    Ha-ha, vilken underbar quizz!!
    Mycket larorikt!
    Jag fick 3 ratt av 10, vilket jag tycker ar ganska bra med tanke pa att jag bott utomlands lange. Jag har svart nog att forsta alla nyord som "alla" anvander (kanske ska skapa trad och fraga om det).

    Jag undrar om ni som bor i Sverige inser hur mycket nya uttryck som kommer hela tiden. Vart halvar har det plotsligt uppstatt en mangd nya uttryck som plotsligt "alla" anvander. Var gang jag aker till Sverige lar jag mig ett gang nya ord, och ofta pa internet ocksa. Dessutom lar jag mig nya begrepp och diverse saker.

    Blir lite roligt ibland om man inte hangt med, som t.ex.en gang nar jag skulle kopa jag-minns-inte-vad i Sverige:
    Jag: Vad ar det for skillnad pa dom har tre?
    Butiksbitradet: Forst och framst ar den har Kravmarkt.
    Jag: Jaha. Hur menar du da?
    B: Ja, den ar alltsa Kravmarkt (pekar pa market).
    Jag: Jasa. Vad da for krav?
    B: Nej jag menar alltsa att den ar Kravmarkt.
    Jag: Jo, jag forstod det, men vem kraver vad? Och vad har det med denna produkt att gora?
    (B ler nu stelt mot mig och ser ut som om hon tvekar mellan att ringa psykakuten eller att larma vakterna)
    osv osv

    Och en annan gang ...
    Kassorskan: Det blir 20 och 50.
    Jag (lamnar fram en tjuga och tva 25oringar): Varsagod.
    K: (skjuter tillbaka 25oringarna mot mig) Det har var visst 25oringar.
    Jag: (skjuter tillbaka 25oringarna mot kassorskan) Ja just det
    K: (skjuter tillbaka 25oringarna mot mig) Fast det ar 25oringar.
    Jag: (skjuter tillbaka 25oringarna, och tanker att stackarn ar nog senil) Jaa, om det kostar 50 ore borde det har stamma.
    Sen mindes jag plotsligt att jag hort nagot om att vissa mynt inte galler langre i Sverige sedan lange ... och antagligen hade jag inte forsokt anvanda 25oringar de senaste gangerna jag varit i Sverige ..
    =) Var länge sen du var i sverige innan det va? 25-öringen försvann innan jag föddes och jag är snart 30.... Annars känner jag igen mig lite i ditt inlägg, har själv kommit tillbaka till sverige efter flera år utomlands.

    Gör en sån tråd! Skulle ju vara bra för alla =) även en sån som mig som inte hänger med i språkutvecklingen alla gånger =)
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Apopan

    8/10... Dock så gissade jag mig till nästan alla rätta svar. En av dem jag hade fel på var dock hackatorn, som jag antog inte var "Intensiv dataprogrammering..." då det då borde hetat hackathon ^^


  • stickkontakt
    stickkontakt skrev 2013-05-21 14:06:10 följande:
    10/10. Inte ens svårt om man läser nyheter ibland.
    Och bor i Sverige kanske jag ska tillägga.
  • FuckGoggleAskMe
    Aniiee skrev 2013-05-20 22:16:13 följande:
    =) Var länge sen du var i sverige innan det va? 25-öringen försvann innan jag föddes och jag är snart 30.... Annars känner jag igen mig lite i ditt inlägg, har själv kommit tillbaka till sverige efter flera år utomlands.

    Gör en sån tråd! Skulle ju vara bra för alla =) även en sån som mig som inte hänger med i språkutvecklingen alla gånger =)
    Ja, jag har ju nagra ar pa nacken ... och hade antagligen inte forsokt att betala med 25oringar pa nagra ar, innan jag  forsokte ...

    Aterkommer om en fragetrad nagon gang, till vidare kan jag ju saga att tex foljande uttryck har jag kampat for att lara mig:
    - miljonprojekt
    - varstingar
    - styra upp nagot
    - foppatofflor
    - graddhylla

    Aterkommer nar jag har mer inspiration. 
  • Anton Chigurh
    Fan...

    Jag vägrar visa mitt resultat !!! 
    The dumber people think you are, the more surprised they're going to be when you kill them.
  • Åsa

    Inte hört ett enda av dem IRL men det var ju inte särskilt svårt att fundera ut. Tre fel vid första försöket (drinkorexin, huboten och läshunden). (Antar att roboten är människoliknande utan "r" förresten )
    Finns de överlag i sinnevärlden? Grindstad  t ex har jag inte sett, däremot "grindsamhälle" (av gated community) som i motsats till det förra lätt går att hitta vid googling.

  • puss

    Ditt bästa resultat är 9 rätt av 10 möjliga, du har försökt 1 gånger.


    Quizet har tagits av 138 person(er) och det genomsnittliga resultatet för alla deltagare är 6 rätt.


    *puss puss puss puss*
Svar på tråden Har du koll på de nya orden?