• MotStrömmen

    Snabb förlossning

    Jag hade en snabb förlossning med min första, 5 h. Är nu gravid igen och har inte så många veckor kvar till förlossning nr 2.
    Och jag är livrädd för att få en lika snabb eller snabbare förlossning.
    Kände att jag inte hann med alls förra gången...

    Min barnmorska är sjuk just nu, så jag kan inte prata med henne om det..

    Nån som hade en snabb första förlossning, hur förberedde ni er inför er andra och hur blev den?

    Vet inte riktigt va jag ska ta mig till.. :(

    Har även drygt 2,5 h bilresa till förlossningen och de stressar mig massor oxå..


  • Svar på tråden Snabb förlossning
  • MotStrömmen

    Okej. Tur att barnvakten hann komma och att hon sov :)
    Jag hade oxå skämts om jag var den sköterskan!!! :)

    Din vägde som min första, men han va 54 lång :D

    Våran son kommer vara 18 månader vid BF och han går inte på dagis än, och barnvakten är INTE välkommen om jag ska föda hemma. Hon är välkommen att hämta honom - sen ut!
    Så vet inte riktigt vart jag ska göra av honom om de blir dags..

  • Maria07

    Har du inte några grannar som kan ta honom bara medans barnvakten tar sig dit?

    Jag hade inget val än att låta barnvakten/ min svåger var med. Hann inte tänka en tanke på att jag inte ville ha honom där. 

  • AnnaErika1977

    Är också nojig.. Nu är jag inte gravid än, men vi försöker att få ett syskon. Första barnet tog 2 timmar och 40 minuter på sig att komma ut. Har 1 timme till sjukhuset. Vill inte föda i bilen när (om) det blir ett barn till...

  • MotStrömmen
    Maria07 skrev 2013-05-28 12:33:12 följande:
    Har du inte några grannar som kan ta honom bara medans barnvakten tar sig dit?

    Jag hade inget val än att låta barnvakten/ min svåger var med. Hann inte tänka en tanke på att jag inte ville ha honom där. 



    Tyvärr inga grannar, nästan bara gamlingar och några tonåringar som bor här..

    Nä, i stundens hetta kanske man inte tänker på det. Men det måste ändå vara någon man litar på och som kan stödja en. Det kan inte denna barnvakt - skulle ha motsatt effekt. Skulle hellre föda ensam än med henne. :/

    Men jag har en jag kan ringa om de skulle bli akut - tror jag.. Men hon är sjukpensionär och vissa dagar kan hon inte röra sig alls, så är ingen hjälp man kan lita på..

    Min egna familj bor som minst 20 mil bort...
  • MotStrömmen
    AnnaErika1977 skrev 2013-05-28 12:38:27 följande:
    Är också nojig.. Nu är jag inte gravid än, men vi försöker att få ett syskon. Första barnet tog 2 timmar och 40 minuter på sig att komma ut. Har 1 timme till sjukhuset. Vill inte föda i bilen när (om) det blir ett barn till...



    Nä, inget drömsenarium att föda i en bil :/

    Här har ambulansen utkörningstid på 20 min (om de finns någon) och börjar man köra ökar ju deras utkörningstid...
  • MotStrömmen

    I morgon är det dags för ny kontroll hos min BM. Vet fortfarande inte hur jag ska lägga upp det, för att bli tagen på allvar. Min ordinarie BM hade nog gjort det, men känner inte alls denna nya som vikarierar för henne.. :/

    Jag har varit jätteorolig dom senaste dagarna eftersom att det börjat dra ihop sig. Sen är det tydligen en förlossningsläkare som avgör huruvida man blir igångsatt eller inte.

    Inte så kul om jag skulle åka 40 mil t.o.r och sen få ett nej heller.. :(

  • HannaS83

    Jag är också livrädd för att ha en snabb förlossning! Min första var inte snabb, men jag blev i för sig igångsatt... Men det tog ca 12h från 1avärk. Med min 2a gick det väldigt snabbt... Jag hade en tid för igångsättning kl 18.00, bestämde mig för att sova en stund innan vi åkte in. Vaknade kl 16.30 och hade lite samandragningar, 17.30 åker vi och på vägen börjar jag få verkar, mannen får droppa mig på sjukhuset först för då har jag redan ganska ont och köra sonen till moster efteråt. Min dotter är född 19.17 mindre än 2 timmar efter 1a värk... Och om jag inte hade haft tid för igångsättning hade jag aldrig åkt in innan värkarna kommit igång. Och då finns det ingen chanch att jag skulle ha hunnit... Så jag vet inte vad jag ska göra om det går snabbare denna gång... Jag tänker fråga om det är möjligt med tidig igångsättning. Mina båda är födda bf+10 och 9. Så igångsättning på bf kanske? Det måste ju vara ett bättre alternativ till att föda själv i hallen eller på väg. Till bb...? Du kanske kan fråga om det med?

  • DexX

    Min första förlossning startade med att vattnet gick helt plötsligt utan förvarning, och 4,5h senare va hon ute, och för ca 2 veckor sen föddes mitt andra barn och den förlossningen startade med små små börjar 6 på morgonen och höll i sig till 17:30 då riktiga värkar satte igång och 19:21 är hon född! Så när de väl starta på riktigt gick de ju fort men om man tänker från mini värkarna så var jag väl förberedd!

  • MotStrömmen
    HannaS83 skrev 2013-05-29 21:13:31 följande:
    Jag är också livrädd för att ha en snabb förlossning! Min första var inte snabb, men jag blev i för sig igångsatt... Men det tog ca 12h från 1avärk. Med min 2a gick det väldigt snabbt... Jag hade en tid för igångsättning kl 18.00, bestämde mig för att sova en stund innan vi åkte in. Vaknade kl 16.30 och hade lite samandragningar, 17.30 åker vi och på vägen börjar jag få verkar, mannen får droppa mig på sjukhuset först för då har jag redan ganska ont och köra sonen till moster efteråt. Min dotter är född 19.17 mindre än 2 timmar efter 1a värk... Och om jag inte hade haft tid för igångsättning hade jag aldrig åkt in innan värkarna kommit igång. Och då finns det ingen chanch att jag skulle ha hunnit... Så jag vet inte vad jag ska göra om det går snabbare denna gång... Jag tänker fråga om det är möjligt med tidig igångsättning. Mina båda är födda bf+10 och 9. Så igångsättning på bf kanske? Det måste ju vara ett bättre alternativ till att föda själv i hallen eller på väg. Till bb...? Du kanske kan fråga om det med?

    DexX skrev 2013-05-29 21:19:08 följande:
    Min första förlossning startade med att vattnet gick helt plötsligt utan förvarning, och 4,5h senare va hon ute, och för ca 2 veckor sen föddes mitt andra barn och den förlossningen startade med små små börjar 6 på morgonen och höll i sig till 17:30 då riktiga värkar satte igång och 19:21 är hon född! Så när de väl starta på riktigt gick de ju fort men om man tänker från mini värkarna så var jag väl förberedd!



    Tack för att ni delar med er.

    Alltid skönt att veta att man inte ensam :)
  • MotStrömmen

    Har äntligen fått tid hos min barnmorska, men först om 11 dagar :/

    Har fått väntat länge men nu har hat några dagar på mig att förbereda mig, ang igångsättning.

    Några tips på hur jag ska lägga fram de? Hur jag ska få henne att förstå att jag är allvarlig i min oro? Vad ska jag ta upp förutom att jag är rädd för att föda i hallen.

    Inte bara rädd, jag är livrädd, drömmer mardrömmar, är konstant stressad och oroad att vattnet ska gå..

    Hur snabbt får man komma in på samtal med förlossningsläkaren, någon som vet? Är i vecka 33 nu och sonen kom som sagt lite tidigt... Känns lite stressigt.

    Mycke tankar nu.. :/

  • HannaS83

    Jag tycket att eftersom du har så lång resväg till förlossningen så borde bara det vara nog för att du ska få igångsättning. Du måste stå på dig och visa din rädsla så att dom tar dig på allvar! För i princip om det bara tog 5 timmar 1a gången så är det ju väldigt sannolikt att det kommer att gå betydligt snabbare denna gång. Så även om du skulle åka in vid första lilla värk då är det ju mycket osäkert att du skulle hinna fram i tid. Och då har jag ju inte räknat med någon tid alls till att vänta på barnvakten mitt i natten och dyl. Försök att få barnmorskan att förstå det. Så måste hon ju förstå att igångsättning är säkrare för alla! Lycka till. Jag nämnde min rädsla för att det kommer gå snabbt till min läkare sist vi sågs och hon tyckte att eftersom vi har så nära till sjukhuset (10min) att jag bara helt enkelt skulle åka in vid minsta känning... Så jag får nog inte igångsättning :(. Men jag tror du skulle kunna få det just eftersom resvägen är så lång.

Svar på tråden Snabb förlossning