• Virvelin

    Bärselen tar död på min rygg, tips på någon ergonomisk?

    Vi har en BabyBjörn nu och min rygg och mina axlar säger ifrån. Min son är tung, han blir 4 månader nästa vecka och väger redan 8kg. Jag är inte så stor och han vill inte annat än kånkas omkring på. Mina handleder säger tom ifrån nu så jag vill hitta en BRA bärsele som sitter stadigt, avlastar och funkar på tunga barn med små mammor. Shoot!

  • Svar på tråden Bärselen tar död på min rygg, tips på någon ergonomisk?
  • SockerStinn

    Jag har en ergo. Sonen ville inte bäras så mycket i den när han var liten, men nu när han är 14 kg bär jag honom lätt på ryggen. (Magen har jag bara testat en kort bit, det var inga bekymmer). Jag har en svag rygg, får lätt foglossningkänning men inte när jag bär med ergon.

    Beco har jag hört mycket gott om också.

    Har säkert kommit mycket sen jag letade, killen är ju 4 år nu  

  • Virvelin
    SockerStinn skrev 2013-05-29 18:50:12 följande:
    Jag har en ergo. Sonen ville inte bäras så mycket i den när han var liten, men nu när han är 14 kg bär jag honom lätt på ryggen. (Magen har jag bara testat en kort bit, det var inga bekymmer). Jag har en svag rygg, får lätt foglossningkänning men inte när jag bär med ergon. Beco har jag hört mycket gott om också. Har säkert kommit mycket sen jag letade, killen är ju 4 år nu  

    Toppen, tack för svar. Ska genast läsa om båda
  • Natulcien

    Ja, Babybjörnen är ju inte ergonomisk varken för barn eller förälder, så jag förstår att du får ont.
    Vi hade en Manduca. Den var suverän och jag bar sonen länge utan några som helst problem.

  • Pumpkin

    Håller med Natulcien - jag förstår varför du får ont! Bar med BabyBjörn när sonen var liten och det var ingen trevlig upplevelse. Nu har vi en ErgoBaby och det är som natt och dag!


    Ludvig 100520 - enpumpa.blogspot.com - Lovisa 130507
  • Samboo

    Man kan inte sitta framåtvänd i de ergonomiska selarna, för då blir de inte längre ergonomiskt för barnet. Vi hade Baby björnen i ca 1.5 månad, sen fick jag jätteont. Bar sonen jättemycket och köpte därför en Pognae som vi älskar! Finns i massa fina mönster och har en superbra vädringslucka som man kan öppna. Perfekt på sommaren eller semestern. 

  • MrsC74

    Beco gemini hade vi. Helt suverän. Den är ergonomisk för barnet även framvänd. Bara det att barnet måste vara äldre. Den är lite dyrare är ergobaby men helt klart värt det. Jag har provat båda.

  • Flickan och kråkan

    Det beror helt på vilken kroppsform du har som bärare - vilken ergonomisk bärsele som är bäst alltså. 

    Ergo
    Manduca
    Beco (flera olika modeller)
    Pognae
    Boba
    Tula
    Pikkolo
    Wompat
    Angelpack
    Action baby carrier

    .....och många fler  

  • minerva123
    Samboo skrev 2013-05-30 03:04:26 följande:
    Man kan inte sitta framåtvänd i de ergonomiska selarna, för då blir de inte längre ergonomiskt för barnet. Vi hade Baby björnen i ca 1.5 månad, sen fick jag jätteont. Bar sonen jättemycket och köpte därför en Pognae som vi älskar! Finns i massa fina mönster och har en superbra vädringslucka som man kan öppna. Perfekt på sommaren eller semestern. 



    Vi har också en Pognae och är jättenöjda! Beställde från pognae.se, de levererade supersnabbt, vi hade selen på två dagar. Vi beställde ett spädbarnsinlägg också, men har bara använt den lilla kudden som gör sittytan lite smalare, funkar bra! Sonen var tre månader, 60 cm och vägde kring 5,6 kg när vi började bära.
  • Bling1975

    Jag köpte en pikkolo som är en ergonomisk bärsele där man temporärt kan knäppa ihop sittdelen för barnet så det kan sitta framåtvänt. Vi har dock bara använt den någon enstaka gång då vår dotter kom på att bli buren var helt värdelöst i samma veva. Den är dock väldigt skön att bära i om än ganska krånglig att sätta på sig.

    Så småningom så råkade vi testa en babybjörn från 80-talet och vips var det helt ok att bli buren, men min rygg dog på 2 sekunder. Inför en resa där vi inte skulle få ha vagnen på flygplatsen köpte vi därför en babybjörn med ryggplatta. Inte i närheten av att vara lika skön som pikkolon men dottern accepterade den även vänd mot oss och vi bär så sällan att det blev bästa alternativet.

    Mitt tips är i alla fall att försöka få prova den typ av sele du tänker köpa tillsammans med ditt barn under en stund så att du vet att ni båda trivs. 

  • MrsC74

    Det som jag oxå gillar med Beco Gemini är att man slipper köpa till spädbarnsinlägget. Det behövs inte till den :)

Svar på tråden Bärselen tar död på min rygg, tips på någon ergonomisk?