• Kexen

    Stor bebis! HJÄLP!

    Hejsan,
    Idag var jag hos läkaren på sjukhuset för en tillväxtkontroll och viktkoll för andra gången på grund av att mitt SF-mått är 38 cm och jag är idag i v.35+4. När jag fick reda på först att jag låg +25% över kurvan för normalvikt på barn höll jag på att svimma, sen frågade min sambo hur mycket vår bebis vägde i dags läget:-"3800 gram".

    Så nu håller jag på att dö, jag har en månad kvar till BF och hon väger redan mer än normalt! Jag visste jag skulle få en stor bebis då jag vägde 4700 och min sambo 4300, men fortsätter hon växa som hon gör lär hon förstöra hela mig, jag är 158 lång och vägde innan 69kg innan graviditeten, jag har BARA en mega mage men väger nu 89kg. Jag är så nervös och rädd nu, jag har sett fram emot att få föda och har sett de som en positiv grej hela graviditeten, men nu är jag så rädd.
    Hjälp! Vad har ni för tips ni som fött stora barn? Vad gjorde ni för att förbereda er? Kommer ens storlek 50 passa en mega bebis??? Herregud!

    Tacksam för svar!


  • Svar på tråden Stor bebis! HJÄLP!
  • Mumin80

    Mina vägde 4,4 och 4, 2 kg ungefär. Båda kom ut på bf-1, första tog ca 8 timmar från första värk, andra 4 timmar. En "fördel" med större barn kan ju vara att vikten gör att man öppnar sig lite fortare :) 

    Med ettan var det en del komplikationer , men sjukvården var duktiga å allt gick bra i slutändan. Andra förlossningen var helt underbar, den skulle jag kunna göra om när som helst :)  Första sprack jag en del, men inte åt nåt besvärligt håll och det läkte inom någon vecka. Andra gången gjorde dom ett klipp, så att jag inte skulle spricka åt fel håll, det läkte också utan problem. 

    Båda förlossningarna har det räckt med lustgas och tens. 

  • m00min

    Jag hade i v 28+5 ett sf på 31,5cm... Bebisen är redan 2-3 veckor större än den borde vara. Åt mig sade de att de gärna ser att barnet kommer i v 38. Har tidigare barn som varit stora. Men nu var bebisen ännu i sätesläge så jag skall på extra kontroller och TUL.

  • ymmmi

    Min förlossning tog 3 timmar, han vara inne på förlossningen 4 minuter innan hon kom ut.

  • Southern Belle

    Som redan nämnts påverkar förlossningsställningen bäckenets storlek. Att sitta på huk ger en 30% större utgång än om du ligger på rygg! Du kan med fördel välja framåtlutade ställningar när du sitter redan nu i slutet av graviditeten och under din förlossning för att hjälpa barnet att rotera åt det mest fördelaktiga hållet och förhindra att det lägger sig i vidöppet läge, vilket ger ett ännu större omfång. 

    Våga lita på att du kan föda ditt barn! Lyssna till din kropp under krystningen och ta bara i när du känner krystkänsla! Barnmorskan kan se på din mage och på CTG-kurvan att du har en värk men hon kan inte se när du känner krystkänsla. Låt kroppen styra så minskar du risken för bristningar! 

    Lycka till!  


  • 1 2 3

    TS, det är helt onödigt att bli så orolig som du verkar vara! Förlossningsförloppet beror till största delen på helt andra saker än på bebisens vikt eller huvudmått. Det kan vara väldigt komplicerat och utdraget att föda fram en liten pyttebebis, och det kan gå snabbt och enkelt med en jättebebis...och naturligtvis även tvärtom. Lägg istället din energi på att förbereda dig mentalt på hur du ska hantera värkar mm... och tänk positivt!
    Lycka till:)

  • Gudinnan
    Kexen skrev 2013-05-29 18:48:23 följande:
    Hejsan, Idag var jag hos läkaren på sjukhuset för en tillväxtkontroll och viktkoll för andra gången på grund av att mitt SF-mått är 38 cm och jag är idag i v.35+4. När jag fick reda på först att jag låg +25% över kurvan för normalvikt på barn höll jag på att svimma, sen frågade min sambo hur mycket vår bebis vägde i dags läget:-"3800 gram". Så nu håller jag på att dö, jag har en månad kvar till BF och hon väger redan mer än normalt! Jag visste jag skulle få en stor bebis då jag vägde 4700 och min sambo 4300, men fortsätter hon växa som hon gör lär hon förstöra hela mig, jag är 158 lång och vägde innan 69kg innan graviditeten, jag har BARA en mega mage men väger nu 89kg. Jag är så nervös och rädd nu, jag har sett fram emot att få föda och har sett de som en positiv grej hela graviditeten, men nu är jag så rädd. Hjälp! Vad har ni för tips ni som fött stora barn? Vad gjorde ni för att förbereda er? Kommer ens storlek 50 passa en mega bebis??? Herregud! Tacksam för svar!

    Be om att få igångsättning eller snitt 2 veckor minst innan BF datum .

    Nr 1 vägde 4140g och 52cm huvud 35 cm föddes vecka 41+1 vaginalt
    Nr 2 vägde 5810g och 62cm huvud 40 cm föddes vecka 41+2 kejsarsnitt
    Nr 3 vägde 4150g och 51cm huvud 35 cm föddes vecka 37+5 kejsarsnitt

    1:a skulle väga 3,500g enligt TUL
    2:a skulle INTE väga lika mkt som Nr 1 men sen TUL vecka 41 vissade sig 4,885g 1 kg fel
    3:a skulle bli stor fick TUL i vecka 35+5 som DU och då vägde han 3890g !! så jag fick kejsarsnitt 2 veckor innan BF-15 och då var han 4150g så skulle bli ÖVER 5000g men UNDER 6000g         
    Da solen lyser op over Danmark, så ved jeg , at jeg får en chance til ♥ ♥
  • Gudinnan

    Om ett barn ligger ÖVER 4,800g FÅR man välja snitt !!
    + Att det säger överläkaren med.
    När min son vägde 4885g vecka 41 fick jag inte föda vaginalt och absolut inte igångsättning.
    Jag blev undersökt var öppen 2½cm omogentapp och risken var att han skulle vara större och ett stort barn i magen kan ge allvarliga komplikationer så man väljer snitt för mamman och bebisens bästa.
    Så snitt fick jag och han var större.
    Hade överdriven massa fostervatten och en över driven stort barn för tiden.
    och att han var väldigt väldigt lång.
    Så snitt och sen var det allvarlig kompliktioner iaf barnet måtte bra såklart men jag låg i sond i 3 dagar och INGEN visste om jag skulle överleva natten.

    Så ditt bästa ha kontroll redan nu och se vad som händer.
    Jag är inte häller stor av mig är 164cm inegn diabetes inga problem med något alls bara stora VÄLDIGT stora barn.          


    Da solen lyser op over Danmark, så ved jeg , at jeg får en chance til ♥ ♥
  • Gudinnan

    Storleken beror på är bebisen ca 4000g kan vara mellan 50 och 53 cm
    Är bebisen ca 4,500g så ca mellan 55-57 cm
    Sen är det väldigt olika för storlek och längden på bebisar.

    Längden på mina har varit 52cm passat i storlek 50 och uppåt 56 men då stora .
    Sen 62 cm som sonen var och då massade ju inte ''bebis kläderna'' så det blev stl 62 OCH 68 till honom
    Sen 51 cm och då var stl 50 stora till tredje killen fast han var stor för tiden.

    Så tänk på att du antingen får henne honom innan BF så ha stl 50 men också stl 56 redan i väskan     
         


    Da solen lyser op over Danmark, så ved jeg , at jeg får en chance til ♥ ♥
  • Kexen
    MrsC74 skrev 2013-05-30 20:18:17 följande:
    Kanske har missat något men har du gjort ett TUL eller är det enligt SF måttet ?



    Jag gjorde ett vanligt TUL i vecka 32 för att se så att hon växte på bra och då uppskattade de hennes vikt till 1900 gram och en födelsevikt på 4000, nu eftersom mitt SF-mått sköt iväg så fick jag ytterligare ett TUL som visade att hon vägde nu 3800 i vecka 35+4, med det sagt har jag ytterligare ett TUL i vecka 37 för att se om de kanske ska sätta igång mig. Min mamma blev igångsatt med mig i vecka 38 och då vägde jag 4700....:O
  • Catis

    1.a 4190 gr och minst 12 timmar och sprack mycket.

    2.a 4846 gr och 50 minuter och sprack lite. Vi blev alla förvånad över hennes vikt.

    Väntar nu min tredje och hoppas att hen inte väger över 5 kilo.

    Har blivit lovad tul men de verkar ju inte ge så mycket mer information då den inte stämmer.      

  • m00min

    Jag har TUL om en vecka i 35+6 och är nervös spännande att se hur stor bebisen blivit och att planera hur ochnär förlossningen blir. Hade sf-mått 34cm vid senaste besök. Bebisen känns stor och jag har svårt att röra mig p.g.a. den stora magen. Sådär som i 40+4 sist... Hoppas verkligen på igångsättning om 2 veckor för jag har såpass ont och svårt att sova att jag annars kommer att vara totalt slut efteråt. Och vill verkligen inte ha en 5 kg bebis med akutsnitt.

Svar på tråden Stor bebis! HJÄLP!